fit.pl mobile logo

Cukrzyku, ruch to zdrowie

WHO szacuje, że cukrzyca dotyka prawie 60 milionów Europejczyków, z czego prawie 3 miliony stanowią Polacy1. Dla pacjentów diabetologicznych oprócz stałego leczenia i zrównoważonej diety bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na skuteczność terapii jest aktywność fizyczna. Sport nie tylko pozwala choremu na kontrolę masy ciała, ale przede wszystkim regulację poziomu cukru we krwi 


Cukrzyca, choć jest chorobą przewlekłą, nie stanowi przeszkody w uprawianiu sportu,  a podejmowanie systematycznej aktywności fizycznej wspomaga proces terapeutyczny i redukuje stres. Diabetyk, który chce uprawiać sport, musi jednak rozważnie dobierać rodzaj czy intensywność ćwiczeń, najlepiej po wcześniejszej konsultacji z ekspertem diabetologicznym.

„Regularne podejmowanie aktywności fizycznej przynosi szereg korzyści u osób z cukrzycą. Po pierwsze wpływa na poprawę stanu zdrowia i wspiera proces leczenia, ułatwia pacjentom m.in. utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego krwi, wspomaga uzyskanie i utrzymanie należnej masy ciała, ale również utrzymanie prawidłowych poziomów cukru we krwi. Utrzymanie dobrej kondycji może też mieć wpływ na zmniejszenie dawek stosowanych leków doustnych czy insuliny i wspierać profilaktykę powikłań cukrzycowych. Pamiętajmy, że bezpieczny sport to zdrowie i poprawa zarówno formy, jak i samopoczucia” – dr Ismena Głowania, specjalista chorób wewnętrznych i diabetologii Grupy LUX MED.

 

Umiarkowany wysiłek fizyczny – czyli jaki?

Stopień intensywności ćwiczeń dla diabetyków zawsze powinien być dostosowany do indywidualnych możliwości pacjenta, chorób współistniejących i poziomu zaawansowania choroby. Przed podjęciem wysiłku fizycznego należy zmierzyć poziom cukru we krwi, aby nie doprowadzić do niebezpiecznego dla zdrowia niedocukrzenia. Dla osób, które dodatkowo cierpią na nadwagę zaleca się na początek ćwiczenia odciążające kręgosłup, kolana i biodra tj. pływanie, aerobik w wodzie czy jazdę na rowerze. Aktywność fizyczna, w przypadku chorób przewlekłych tj. cukrzyca, powinna być podejmowania regularnie i min. 5 razy w tygodniu, ale trwać nie dłużej niż 30-40 min. przy stałej kontroli pulsu i zachowaniu maksymalnej częstości pracy serca na poziomie 60–85%.

„Umiarkowany sport jest wskazany dla wszystkich osób chorych na cukrzycę, zarówno typu 1. jak i 2., jeśli poziom glukozy we krwi nie przekracza 300 mg/dl. Jednak jeśli u pacjenta pojawią się niepokojące objawy powinien zaprzestać ćwiczeń i skonsultować się pilnie z lekarzem, ponieważ w przypadku chorych na cukrzycę nadmierne i niekontrolowane przeciążenie organizmu może prowadzić do hipoglikemii, czyli niedocukrzenia. Pacjent diabetologiczny powinien cyklicznie konsultować przebieg ćwiczeń i zaleconą dietę z ekspertem, aby mieć swą cukrzycę pod kontrolą” – dr Ismena Głowania, specjalista chorób wewnętrznych i diabetologii Grupy LUX MED.

Trening dla cukrzyka:

1. Nordic Walking

Nie potrzebujesz wiele – wystarczą kijki i wygodne buty! Nordic można uprawiać w każdym miejscu i w każdych warunkach – zarówno w mieście, jak i w parku czy lesie. Zachęć swoich najbliższych – razem zawsze raźniej!

2. Slow jogging

Według Japończyków to sposób na długowieczność! Ta forma biegu jest spokojna i niewyczerpująca, a przy tym skutecznie obniża ciśnienie, poprawia sylwetkę i wyróżnia się umiarkowanym wysiłkiem. Nie zapomnij o regularnym nawadnianiu – pij porcjami zanim poczujesz pragnienie!

3. Pływanie

Pływanie uruchamia aktywność całego ciała i odciąża kręgosłup czy kolana, dlatego jest wskazany dla osób cierpiących na nadwagę oraz dla osób z dysfunkcjami narządu ruchu. Pływaj spokojnym i stałym tempem – sport ma być przyjemnością!

4. Jazda na rowerze

Pogoda sprzyja wycieczkom rowerowym i aktywności na świeżym powietrzu. Z odpowiednimi przerwami na odpoczynek i uzupełnionym zapasem wody możemy wybrać się nawet w dłuższą trasę. Pamiętaj tylko, aby nie jechać zbyt intensywnie. Jeśli możesz wybierz się raz w tygodniu rowerem do pracy.

5. Kajaki

Jeśli wybierasz się na Mazury z pewnością możesz udać się na spokojny spływ kajakowy. Pamiętaj, aby płynąć zawsze w parze – jeśli poczujesz się gorzej, zawsze ktoś Ci pomoże. Zabierz też ze sobą bidon z wodą i mały prowiant, aby dostarczyć organizmowi porcję glukozy.

6. Rolki

Jeśli nie lubisz chodzić lub pływać wybierz rolki! Spokojna półgodzinna jazda w parku przy ulubionej muzyce z pewnością poprawi Ci nastrój. A potem zasłużony odpoczynek i dużo wody!

www.zdrowie.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
kulturysta210

Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja. Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko! Konkurs na stronie do wygrania 10.000 zł!! Szybka forma, Najlepsze plany treningowe i diety, sprawdź, nie pożałujesz, zmień swoją formę w nie całe 3 miesiące!! :))

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl