fit.pl mobile logo

Jak dbać o odporność!

Wszyscy wiemy, że chorowanie to nic przyjemnego. Do tego odbiera dobry nastrój, pochłania czas i generuje nieplanowane wydatki na lekarzy i leki. Warto więc infekcjom zapobiegać, dbając o odporność swoją oraz całej rodziny

Odporność zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób się odżywiamy. Nie sprzyjają jej ani drastyczne diety, podczas których nie dostarczamy organizmowi wystarczającej energii, ani przejadanie się, które może osłabiać aktywność komórek odpornościowych. Uwagę zwrócić powinniśmy również na to, co jemy. Jeżeli dieta jest uboga w witaminy i składniki mineralne, nasza odporność automatycznie słabnie. Pracę układu immunologicznego wspomagają między innymi witaminy A, C, D3, B12 i B6, a także minerały takie jak żelazo, cynk i selen, miedź czy kwas foliowy. Dzięki nim organizm utrzymuje między innymi prawidłowy poziom białych krwinek i limfocytów T oraz ma siłę walczyć z wolnymi rodnikami.

image_processing20200303-30171-1vsk8a5

DEKALOG WZMACNIANIA ODPORNOŚCI :

WODA - w okresie zimowym suche powietrze w pomieszczeniach sprzyja wysychaniu śluzówek i skóry, co w rezultacie powoduje skłonność do podrażnień i świądu skóry. Stąd już tylko krok do tworzenia się uszkodzeń śluzówek i naskórka. Zadrapania skóry, pękające kąciki ust i suche śluzówki stanowią wrota zakażenia. Jeśli nie ma odpowiedniego nawodnienia, niesprawny jest również mechanizm samoistnego oczyszczania dróg oddechowych poprzez ruch rzęs i transport śluzu, w którym utknęły patogeny.

DIETA - Prawidłowa flora bakteryjna pokrywa całe jelito jak gęsty trawnik, stanowiąc doskonałą barierę biologiczną. Ubytki flory jelitowej spowodowane złą dietą czy lekami mogą być przyczyną wnikania patogenów do wnętrza organizmu, problemów z tolerancją pokarmów, a nawet podwyższonego cholesterolu i poziomu glukozy. Dlatego trzeba zadbać o obecność w diecie fermentowanych napojów mlecznych, naturalnych kiszonek oraz warzyw.

WITAMINA D - konieczna jest nie tylko do prawidłowej mineralizacji kości, ale też jako prohormon, który bierze udział w regulowaniu bardzo wielu mechanizmów organizmu, w tym procesów odpornościowych. Jesienią i zimą w polskiej szerokości geograficznej potrzeba nam dodatkowych 1000-2000 j.m. witaminy D dziennie, a osobom otyłym - nawet 4000 j.m.

OMEGA-3 - Wzmacnianie odporności nieswoistej to przyjmowanie kwasów omega-3 w ilości co najmniej 1000 mg dziennie. Taką ilość dostarczą nam zjadane minimum trzy razy w tygodniu tłuste morskie ryby oraz oleje roślinne. Szczególnie bogate w omega-3 są olej lniany i rzepakowy, tłoczone na zimno. Dobrym ich źródłem są również orzechy i migdały.

PROBIOTYKI - Za 70% naszej odporności odpowiedzialne są jelita – co jemy, jak jemy i jak dbamy o swój układ pokarmowy. Nasz organizm potrzebuje odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Dzięki nim będzie sprawnie funkcjonował i sam zwalczy wiele wirusów i bakterii. Z tego względu powinniśmy regularnie dostarczać tego, co niezbędne. Oprócz zróżnicowanej diety musimy również zadbać o jej jakość!, warto też wspomagać organizm probiotykami przez cały rok!

OWOCE I WARZYWA - Antyoksydanty to roślinne odpowiedniki naszych przeciwciał. Stanowią formy obrony roślin przed grzybami i innymi pasożytami. Każda roślina ma swój arsenał obronny; łącząc wiele różnych warzyw i owoców, tak aby codziennie zjadać je we wszystkich kolorach uzyskamy najlepszy efekt.

HARTOWANIE - Ruch na świeżym powietrzu niezależnie od warunków atmosferycznych, kąpiele w morskiej wodzie, ale również korzystanie z sauny uczy nasz układ termoregulacji adaptacji do różnych sytuacji. Taka umiejętność doskonale przydaje się w walce z infekcjami.

ZDROWY SEN - Organizm potrzebuje czasu na regenerację sił witalnych i naprawę drobnych uszkodzeń powstałych w ciągu dnia. Jest to około 7 godzin snu dziennie. Zdrowy sen nie powinien być przerywany, w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu, w temperaturze około 19°C. Aby nic nas w nocy nie wybudzało, trzeba zadbać o wygodne łóżko, przewiewną pościel, ciszę i zaciemnienie pomieszczenia.

OGRANICZ STRES - Stres i przemęczenie najbardziej niszczą naszą odporność. Źródłem stresu mogą być kłopoty w pracy, w relacji z bliskimi, problem z chorobą w rodzinie, żałoba, obciążenia finansowe, wychowywanie dzieci. Najważniejsze jest znalezienie własnej drogi, by nie dać się stresowi: można uprawiać sport, rozwijać hobby, spacerować z psem. Jeśli nie potrafimy znaleźć swojego sposobu na stres, warto skorzystać z porady psychologa.

CODZIENNY SPACER I UŚMIECH - W tej kwestii warto stosować tzw. model skandynawski – niezależnie od pogody, chociaż na chwilę, ale za to codziennie wychodzić na dwór, najlepiej z uśmiechem i do przodu ;)

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl