fit.pl mobile logo

Nie daj się jesiennej depresji

Zmiany ciśnienia, skoki temperatury i brak światła mogą wywołać przygnębienie i melancholię. To typowe objawy dość częstej o tej porze roku przypadłości – tzw. jesiennej depresji. W skrajnych przypadkach może ona nawet przerodzić się w prawdziwą depresję, która wymaga farmakologicznego leczenia. Na szczęście z jesiennym „dołkiem” łatwo sobie poradzić

Przyczyny pojawienia się jesiennej melancholii są dość banalne – powodują ją wahania ciśnienia i temperatury, a przede wszystkim brak światła. Nasz organizm, przyzwyczajony do dużej dawki słońca podczas lata, może zareagować na jego brak problemami z zasypianiem, rozdrażnieniem, spadkiem wagi i bólami głowy. Taki stan może utrzymywać się nawet przez kilka tygodni i przerodzić się w zimową depresję, która objawia się z kolei nadmierną sennością i zwiększonym apetytem na słodycze. Wtedy w najlepszym wypadku grozi nam otyłość, a w najgorszym prawdziwa depresja, którą trzeba leczyć odpowiednimi lekarstwami.

Jak tego uniknąć? Jak zwykle w takich przypadkach wszystko zależy od odpowiedniego podejścia do sprawy. Najważniejsze jest odpowiednie nastawienie psychiczne, a oprócz tego aktywność fizyczna i odpowiednia dieta. Oto kilka sposobów na jesienne wahania nastroju:

Ćwicz. Najlepiej kilka razy w tygodniu przynajmniej kilkadziesiąt minut. Nieważne czy będzie to siłownia, fitness klub, czy wreszcie bieganie lub intensywny spacer po parku. Ćwiczenie pobudza wydzielanie endorfiny (tzw. hormonu szczęścia), co poprawi nam nastrój i sprawi, że poczujemy się lepiej. Poza tym, osoby regularnie ćwiczące są odporniejsze na infekcje, więc rzadziej chorują.

Nie popadaj w apatię. Szaruga za oknem i długie jesienne wieczory skłaniają do popadania w melancholię i niewesołych rozmyślań. Można wykorzystać jesienne wieczory jako okazję do wyciszenia i refleksji, ale trzeba uważać, żeby nie przesadzić. W jesienny wieczór warto spotkać się z przyjaciółmi, obejrzeć komedię albo zaplanować egzotyczną podróż. Jeśli nie możesz sobie na nią pozwolić – niech to będzie choćby rowerowa przejażdżka po okolicach albo długa, piesza wycieczka.

Wysypiaj się. Po pierwsze dlatego, że poprawi to twoje samopoczucie, a po drugie dlatego, że wzmocni to odporność twojego organizmu. Najlepiej spać przynajmniej 8 godzin na dobę. Nie da się wyspać na zapas albo nadrobić zaległości w weekend, więc lepiej kłaść się spać o tej samej poprzez i spać tyle samo. Jeśli zdarzy się zarwać noc, następnego dnia wstań o tej samej porze, co zwykle, a wieczorem połóż się wcześniej.

Walcz z szarzyzną. Wielu psychologów radzi by w przypadku melancholii kolorowo się ubierać, słuchać muzyki i otaczać się kolorowymi rzeczami. Te drobne zdawałoby się rzeczy bardzo pozytywnie wpływają na nasz nastrój. Skoro na zewnątrz robi się szaro, dlaczego ma być tak samo w naszym mieszkaniu? Lepiej otoczyć się kolorowymi rzeczami, założyć czerwoną kurtkę i zamiast zajmować się nużącymi rzeczami pójść na dyskotekę albo pogra c w piłkę.

Często się kochaj. Po pierwsze dlatego, że to przyjemne, po drugie dlatego, że poprawi to ci nastrój, a po trzecie dlatego, że cię to wzmocni. Osoby aktywne seksualnie są bowiem o 30 % bardziej odporne od pozostałych. Dzieje się tak dlatego, że osoby aktywne seksualnie są wystawione na działanie większej liczby zarazków, a w związku z tym ich organizmy produkują więcej przeciwciał i łatwiej sobie radzą np. z wirusami i zarazkami.

Zacznij od rana. Kiedy ciężko wstać z łóżka, trzeba się zmobilizować. Pomóc może np. energetyczna muzyka lub ciepły prysznic. Ostrożnie z poranną kawą  - kofeina pobudza, ale na krótko, a w dużych dawkach może powodować rozdrażnienie. Lepiej więc zacząć dzień od herbaty – również pobudza, a działa dłużej i nie powoduje niepokoju, jak kawa.

Zwróć uwagę na to, co jesz. To też ma niebanalny wpływ na samopoczucie. Jedz dużo otrębów, płatków owsianych, orzechów i ryb – zawarty w nich selen ma działanie antydepresyjne. Jesienna dieta powinna być ponadto bogata w magnez, lecytynę i witaminę B.

Doświetl się. Fototerapia jest uważana za najskuteczniejszą metodę walki z sezonową depresją. Można skorzystać z naświetlających lamp np. w gabinetach odnowy biologicznej lub w domu, ale do tego potrzebna jest specjalna lampa, która dość dużo kosztuje.

A jeśli to wszystko nie pomoże? Jeśli apatia, bezsenność lub nadmierna senność, uczucie ciągłego zmęczenia i przygnębienie trwa dłużej niż dwa tygodnie – koniecznie idź do lekarza. To może być prawdziwa depresja a z nią nie ma żartów. Lepiej ją wyleczyć lekarstwami, niż czekać aż sama minie.

www.zdrowie.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
olagmyz

Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja. Podejście, które o lata świetlne wyprzedza konkurencje! Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl który w ciągu tygodnia odmieni Twoje życie! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Pokaż na co Cię stać i wejdź na www.igortreneronline.pl !

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl