fit.pl mobile logo

Ogólnopolska kampania "Ciekawość to pierwszy stopień do... zdrowia"

Przebadanie jak największej liczby Polaków pod kątem wczesnego wykrycia zmian nowotworowych oraz uświadomienie społeczeństwu, jak ważne jest regularne wykonywanie kontrolnych badań USG
To dwa główne cele rozpoczętej właśnie Ogólnopolskiej Kampanii Edukacyjno-Diagnostycznej po hasłem "Ciekawość to pierwszy stopień do... zdrowia".

Organizatorami akcji są: Polska Unia Onkologii, Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne oraz Polska Koalicja Organizacji Pacjentów Onkologicznych, a jej patronem marszałek województwa mazowieckiego.

Według przytoczonych przez organizatorów statystyk, co roku w Polsce diagnozuje się 1800 przypadków raka tarczycy, prawie 4 tys. nowotworów nerki i 6 tys. nowotworów układu chłonnego. Niestety - podkreślają eksperci - większość z nich jest wykrywana w bardzo zaawansowanych stadiach, gdy szansa na wyleczenie jest dużo mniejsza.

"Dlatego tak ważna jest świadomość korzyści, jakie daje uważna obserwacja swego ciała i korzystanie z dobrodziejstw nowoczesnej diagnostyki - mówi prof. Wiesław Jakubowski, prezes Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego (PTU). - Badanie USG jako nieinwazyjna, całkowicie bezbolesna i precyzyjna metoda kontrolowania stanu naszego organizmu, powinno stać się nawykiem każdego świadomego człowieka".

Kampanię zainaugurowano 16 października w najmniejszym polskim mieście - Wyśmierzycach. Specjaliści przebadali tam 100 pierwszych osób, które przekroczyły 40. rok życia. Wykonano im bezpłatne USG jamy brzusznej i tarczycy oraz wytłumaczono, że poddanie się takiej procedurze raz w roku daje pewność, że nic złego nie dzieje się w naszym ciele, a w razie wykrycia zmian znacznie zwiększa szansę na przeżycie i upraszcza procedurę medyczną.

"Akcja ma na celu propagację badań USG zarówno w diagnostyce, jak i profilaktyce. Ogromnie ważny jest także jej aspekt edukacyjny, bo wiedza naszych rodaków w tym zakresie ciągle +kuleje+" - podkreśla prof. Jakubowski. "Winę za to ponoszą wieloletnie zaniedbania - dodaje. - Edukacja w tym zakresie powinna się zaczynać się bowiem już w szkole podstawowej. W Szwecji, gdzie ma to miejsce, przeszło 95 proc. populacji kobiet regularnie poddaje się badaniom piersi. U nas jest to zaledwie 30 proc., a w niektórych województwach nawet poniżej 15 proc. Przekłada się to oczywiście na wykrywalność nowotworów i ich wyleczalność".

Profesor zaznacza jednak, że z roku na rok sytuacja się poprawia. "Świadomość społeczeństwa jest coraz większa, programy i kampanie diagnostyczne przynoszą efekty, także wyczulenie środowiska lekarskiego jest coraz większe - mówi prezes PTU. - Aczkolwiek do ideału, czyli sytuacji, w której wykrywamy przynajmniej 60 proc. nowotworów w okresie przedklinicznym, dużo nam jeszcze brakuje".

Rozpoczęta w Wyśmierzycach akcja będzie kontynuowana przez dwa lata na terenie całego kraju. Organizatorzy planują prowadzić ją przede wszystkim wśród mieszkańców mniejszych miejscowości, gdzie dostęp do specjalistycznej aparatury jest utrudniony. "Pierwszy etap nie bez przyczyny odbył się właśnie w Wyśmierzycach. Chcieliśmy, aby najmniejsze miasto w Polsce miało możliwość dostępu do badań na równi z największymi miastami" - tłumaczą organizatorzy.

Zgadza się z tym burmistrz Wyśmierzyc Władysław Jasiński, który mówi: "W małych miasteczkach społeczność nie jest zamożna. A wiemy, jak drogie są badania. Części tych ludzi w ogóle nie byłby stać na to, żeby wykonać je sobie na własną rękę. Poza tym niezwykle ważny jest aspekt edukacyjny kampanii. Lekarze, zwłaszcza na wsiach, kojarzą się ludziom z wyrokiem; chodzi się do nich tylko w ostateczności. Warto to zmienić".

Oprócz specjalistów-diagnostów do dyspozycji pacjentów na miejscu pozostawał psycholog. "U wielu osób konfrontacja z chorobą śmiertelną bywa paraliżująca. Psychoonkolog pomaga im więc poukładać wszystkie nowe informacje tak, aby mogły wyjść z gabinetu +w jednym kawałku+. Pokazuje, jak przeżywać to, co się z nimi dzieje i jak nie wypaść z normalnego trybu życia" - wyjaśnia psycholog Aneta Bratnicka-Michalska z Wyżej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie. Specjalistka podkreśla jednak, że strach przed rakiem jest rzeczą jak najbardziej naturalną i nie wolno się przed nim bronić.

"Pamiętajmy, że zdrowie nie jest nam dane raz na zawsze. Badania kontrolne powinniśmy więc wykonywać przynajmniej tak skrupulatnie, jak przeglądy okresowe samochodu" - dodaje na zakończenie prof. Jakubowski.

Partnerami akcji są: Novartis Oncology, Toshiba, TMS, GE Healthcare.

PAP - Nauka w Polsce, Katarzyna Czechowicz

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl