fit.pl mobile logo

Profilaktyka raka piersi

Rak piersi jest jednym z najczęstszych powodów umieralności kobiet w Polsce. Każdego roku notuje się około 12 tysięcy nowych zachorowań. Co roku na raka piersi umiera ponad 5 tysięcy kobiet, głównie z powodu wykrycia choroby w zbyt zaawansowanym stadium
piersi profilaktykaŚrednio co 40 minut rak piersi diagnozowany jest u kolejnej Polki. Daje to 35 zachorowań dziennie, rocznie zaś 12 000. To tylko parę najważniejszych statystyk...

Dwie najczęstsze przyczyny dla których kobieta zgłasza się do lekarza to: bóle gruczołów sutkowych zależne od cyklu miesiączkowego i wybadanie zgrubienia bądź guza. Dla wczesnego wykrywania raka piersi bardzo ważne znaczenie mają systematycznie prowadzone badania diagnostyczne, które pozwalają na wczesne wykrycie choroby, na etapie kiedy można ją jeszcze wyleczyć. Najbardziej powszechne jest samobadanie piersi (badanie palpacyjne), wykonywane samodzielnie przez kobietę w warunkach domowych.

Badanie palpacyjne powinno obejmować zawsze oba sutki i węzły chłonne po obu stronach ciała. W badaniu należy uwzględnić fałd i dół pachowy. Szczególną uwagę należy zwrócić na górny boczny kwadrant gruczołu piersiowego, ponieważ około 50% złośliwych nowotworów sutka jest zlokalizowanych właśnie tam. Małe guzki najtrudniej jest zauważyć w części centralnej gruczołu.

Najlepszy moment na badanie piersi u kobiet miesiączkujących przypada w tydzień po zakończeniu miesiączki, kiedy to gruczoły są najmniej obrzęknięte, a piersi najmniej bolesne. Każdy guzek lub inna zmiana sutka nasuwa podejrzenie nowotworu i powinny zostać jednoznacznie wyjaśnione przez chirurga lub onkologa.

 

Objawy, które powinny skłonić kobietę do wykonania badań specjalistycznych:
  • wyczuwalne zgrubienie w piersi,
  • zmiany w skórze piersi, jak np.zaczerwienienie, wgłębienie, miejscowa zmiana struktury („skórka pomarańczy”),
  • zmiana wielkości lub kształtu piersi,
  • ból piersi,
  • zmiany w obrębie brodawki (owrzodzenie, wciągnięcie, wydzielina),
  • powiększenie węzłów chłonnych pachy.

piersi profilaktyka 2Wystąpienie i utrzymywanie się któregokolwiek z powyższych objawów nie musi świadczyć o chorobie nowotworowej, ale wymaga konsultacji u specjalisty!

 

Czynniki zwiększające ryzyko zachorowania:
  • wiek powyżej 40 roku życia,
  • dziedziczenie (występowanie raka piersi lub jajnika u spokrewnionych członków rodziny),
  • uwarunkowania hormonalne:
    • wysoki poziom estrogenów
    • wczesna pierwsza miesiączka (poniżej 12 roku życia)
    • późna menopauza (powyżej 54 roku życia)
    • wieloletnia hormonalna terapia zastępcza ( stosowanie HTZ przez 7 – 15 lat),
  • styl życia:
    • nie rodzenie lub późne urodzenie pierwszego dziecka (po 30 roku życia)
    • nie karmienie piersią
    • dieta bogata w tłuszcze nasycone (zwierzęce)
    • nadwaga po menopauzie
    • brak aktywności fizycznej
    • czynniki środowiskowe ( kontakt z pestycydami).

Narażenie na wpływ czynników ryzyka nie oznacza, że kobieta zachoruje, lecz powinno zachęcać do regularnego stosowania zaleceń profilaktycznych.

 

Czynniki działające ochronnie:
  • hormonalne:
    • późna pierwsza miesiączka,
    • wczesna menopauza,
  • styl życia:
    • wczesny pierwszy poród,
    • karmienie piersią,
    • dieta bogata w warzywa i owoce, z mała ilością tłuszczu zwierzęcego
    • aktywność fizyczna.

Ochronny wpływ powyższych czynników zmniejsza ryzyko zachorowania, ale nie gwarantuje zachowania zdrowia.

 

Zalecenia profilaktyczne - o tym należy pamiętać!
  1. Samokontrola piersi stosowana regularnie jeden raz w miesiącu.
  2. Badanie kliniczne piersi przez lekarza rodzinnego, ginekologa.
  3. Pierwsze badanie mammograficzne w wieku: 35 – 40 lat, a kolejne zgodnie z zaleceniem lekarza.
  4. Kobiety w wieku od 50 do 69 roku życia, które nie chorowały na nowotwór piersi  powinny regularnie uczestniczyć w profilaktycznych badaniach mammograficznych wykonywanych  co dwa lata.
  5. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek zmian w piersiach, również w  przypadku pojawienia się ich przed upływem zaleconego przez lekarza  terminu kolejnej mammografii – należy niezwłocznie zgłosić się do onkologa.


www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
azawadzkaa

Zwyczaj samobadania piersi powinien być zapoczątkowany jeszcze przed trzydziestym rokiem życia, a samokontrolę można przeprowadzać też korzystając z pomocy specjalnie stworzonego do tego urządzenia medycznego, które jest alternatywą dla osób mających problemy z samodzielnym badaniem palpacyjnym.

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl