Oczyszczacz powietrza to urządzenie wyposażone w wentylator oraz zestaw filtrów. Wentylator wymusza obieg powietrza, czyli pobiera zanieczyszczone powietrze z pomieszczenia i wymusza jego przepływ przez filtry. Te natomiast zatrzymują zanieczyszczenia, przez co powietrze zostaje oczyszczone i w takiej postaci wraca do otoczenia.
To, jakie zanieczyszczenia będzie usuwał oczyszczacz, zależy od rodzaju zastosowanych w nim filtrów. Obecnie największą popularnością cieszą się oczyszczacze powietrza wyposażone w filtr wstępny, węglowy oraz HEPA. Taki zestaw jest bardzo skuteczny, ponieważ:
Te filtry pozwalają usunąć z powietrza niemal 100% groźnych zanieczyszczeń, dlatego są w wystarczające do utrzymania czystości powietrza.
Jak widać, oczyszczacze powietrza mogą usuwać różne zanieczyszczenia. Są przydatne alergikom oraz osobom narażonym na bierne palenie, jednak w Polsce najczęściej kupuje się je z myślą o ochronie przed smogiem. Składniki smogu przyczyniają się m.in. do:
Osobami szczególnie narażonymi na negatywny wpływ smogu są:
W przypadku wyżej wymienionych grup oczyszczacz powietrza jest więc prezentem idealnym. Oczywiście pod warunkiem, że urządzenie zostanie właściwie wybrane.
1. Określ, jakie filtry są potrzebne
Podsumowując, przedstawione wcześniej informacje na temat filtrów, najlepszym oczyszczaczem na smog będzie urządzenie wyposażone w filtr HEPA i filtr węglowy.
Jeśli prezent w postaci oczyszczacza ma trafić do alergika i służyć wyłącznie ochronie przed alergenami, to teoretycznie wystarczy sam filtr HEPA. Jednak obecność filtra węglowego zawsze stanowi zaletę, ponieważ sprawia, że oczyszczacz może kompleksowo rozwiązywać problem zanieczyszczonego powietrza.
Z artykułu https://ktomalek.pl/blog/lzo-zabija-jak-oczyscic-mieszkanie-z-trujacych-gazow-voc/w-2533 wynika, że dolegliwości takie jak bóle głowy, przemęczenie czy podrażnienie oczu mogą mieć związek właśnie z obecnością w powietrzu LZO.
2. Oceń zapotrzebowanie na wydajność
Zapotrzebowanie na wydajność uzależnione jest od powierzchni pomieszczenia, w którym oczyszczacz będzie pracował. Warto zatem ocenić metraż pokoju, do którego trafi urządzenie. Pomnożenie go przez osiem to minimalna wydajność (w m³/h), którą oczyszczacz powinien uzyskiwać podczas pracy w najwyższej prędkości. O wydajności informują parametry CADR i przepływ powietrza.
Oto przykład: jeśli planujesz podarować rodzicom oczyszczacz do salonu o powierzchni 30 m², to musisz wybrać urządzenie, którego CADR wynosi przynajmniej 240 m³/h. Warto pamiętać, że to minimalne zapotrzebowanie i zawsze dobrze wybrać coś o jeszcze wyższej wydajności.
3. Wybierz oczyszczacz powietrza z dobrym trybem automatycznym
Oczyszczacze powietrza pracują w kilku prędkościach. W trybie automatycznym urządzenie samo dopasowuje tempo oczyszczania do stanu powietrza. W tym celu niezbędny jest czujnik zanieczyszczeń. Najlepszy wybór to oczyszczacz z czujnikiem laserowym pyłu PM2,5. Taki sprzęt będzie dostosowywał prędkość pracy do stężenia głównego składnika smogu i zapewni dokładny pomiar.
4. Zwróć uwagę na koszty użytkowania
Nikt nie lubi otrzymywać prezentów, których użytkowanie oznacza spore wydatki. W przypadku oczyszczacza powietrza koszty użytkowania uzależnione są od ceny i żywotności filtrów wymiennych (zwykle wymagają jej filtr HEPA i filtr węglowy) oraz od zużycia prądu. Warto zatem porównać wydatki i uwzględnić je podczas wyboru urządzenia dla bliskiej osoby.
5. Sprawdź głośność pracy
Głośność pracy także powinna być dostosowana do miejsca, w którym wykorzystywany będzie oczyszczacz powietrza. W salonie urządzenie generujące hałas na poziomie 30-40 dB nie powinno być problematyczne, ale do sypialni najlepiej wybrać oczyszczacz, który potrafi pracować z głośnością poniżej 30 dB. Oczywiście chodzi tu o niskie prędkości. Prędkości wysokie zwykle powodują większy hałas, ale korzysta się z nich sporadycznie.
6. Zwróć uwagę na design
Wygląd oczyszczacza powietrza nie decyduje o jego skuteczności, ale ma wpływ na wygląd pomieszczenia, do którego trafi. W przypadku oczyszczacza przeznaczonego na prezent dobrze jest zwrócić szczególną uwagę na design. Trzeba jednak pamiętać o tym, że przede wszystkim ma trafić w gust obdarowywanego i pasować do jego mieszkania, a nie podobać się nam.
7. Porównaj opłacalność
Cena nie musi świadczyć o jakości oczyszczacza powietrza. Warto więc porównać możliwości poszczególnych urządzeń z ich ceną i wybrać sprzęt, którego zakup naprawdę się opłaca.
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.