fit.pl mobile logo

Cukier kokosowy – charakterystyka i zastosowanie

Obok cukru trzcinowego, ksylitolu i stewii na rynku pojawia się kolejna, naturalna substancja słodząca – cukier kokosowy. Produkt ten staje się coraz bardziej popularny i dostępny. W smaku bardzo przypomina cukier brązowy. Czym jeszcze się charakteryzuje? Jakie ma zastosowanie? O wszystkim tym dowiecie się z tego artykułu!  



Cukier kokosowy = palmowy?

Odnosząc się do cukru z palmy kokosowej, można spotkać się z określeniem „cukier kokosowy” lub „cukier palmowy”. Zwykle oba terminy stosuje się zamiennie, choć tak naprawdę dotyczą one różnych źródeł botanicznych i mają nieco inny skład chemiczny.

Pozyskiwanie, dostępność na rynku

Cukier kokosowy jest łatwy w produkcji. Pozyskiwany jest z soku palmy kokosowej, który pobiera się z jej górnej części, po odcięciu jej pąków kwiatowych. Pobrany sok zagotowuje się, a następnie odparowuje wodę. Dzięki temu powstaje gęsty syrop, który po przestudzeniu krzepnie. Cukier palmowy z kolei pozyskiwany jest w podobny sposób, lecz z różnych gatunków palm. Oba rodzaje cukru najczęściej sprzedawane są w postaci kostek, granulek, a rzadziej jako syrop.

Wartości odżywcze

Cukier z palmy kokosowej zawiera około 38 kcal w porcji 10 gram. Składa się on głównie z sacharozy, która stanowi około ¾ wszystkich obecnych w nim cukrów. Resztę wypełnia glukoza i fruktoza. Cukier kokosowy zawiera również inne substancje odżywcze. Znaleźć w nim można witaminy z grupy B, oraz witaminę C, a także minerały: potas, magnez, cynk, żelazo.
- Skład może być zmienny - wynikające w nim różnice mogą być spowodowane różnymi metodami produkcji, wiekiem drzew i ich odmianami. Niemniej, zawartość poszczególnych związków zwykle przewyższa skład innych substancji słodzących dostępnych na rynku (a już na pewno zwykłego cukru rafinowanego) – mówi Michał Lasocki, właściciel firmy Intenson zajmującej się dystrybucją cukru trzcinowego w Polsce.

Właściwości:

Niski indeks glikemiczny

W przeciwieństwie do białego cukru typu kryształ, słodzik z palmy kokosowej nie wywołuje nagłych wahań cukru w organizmie, ponieważ posiada niski indeks glikemiczny IG=35. Dla porównania: syrop z agawy ma IG=42, miód IG=55, cukier trzcinowy IG=68, cukier zwykły IG=70 (wysoki). To istotna informacja dla wszystkich, którzy biorą tę wartość pod uwagę. Częste, wysokie skoki cukru we krwi, po dłuższym czasie mogą wiązać się z deregulacją niektórych organów i wystąpieniem pewnych chorób cywilizacyjnych (między innymi otyłości, czy cukrzycy).

Walory smakowe i zapachowe

Warto wspomnieć o zastosowaniu cukru kokosowego w przestrzeni domu i kuchni. Jego zapach jest mocny i aromatyczny.
- Cukier kokosowy może z powodzeniem zastępować wszystkie odświeżacze powietrza w domu. Wystarczy wsypać go trochę na talerz lub podgrzać w naczyniu, aby zapach rozszedł się po pomieszczeniu – opowiada Michał Lasocki.

W smaku cukier kokosowy przypomina karmel, a więc z powodzeniem sprawdzi się również w kuchni. Cukier kokosowy może mieć zastosowanie przy wyrobie ciastek, odżywek dla sportowców, ciepłych i zimnych napojów, a także dań orientalnych. Dopełnia smaku potraw pikantnych, czy słodko-kwaśnych, stanowi doskonały dodatek do potraw curry i sosów.

Produkt prozdrowotny, proekologiczny i prospołeczny

Na Dalekim Wschodzie cukier kokosowy uznawany jest za substancję o właściwościach leczniczych. Już na początku XV wieku zaczęto regularnie importować go do Chin, na życzenie ówczesnego cesarza. Zastosowanie medyczne ma do dziś jego skrystalizowana forma – działa ona wykrztuśnie i kojąco na ból gardła. Warto wiedzieć, że wytwarzanie cukru kokosowego jest procesem przyjaznym dla środowiska, co potwierdza obecnie Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Żywienia i Rolnictwa.

Radosław Smykiewicz

www.dieta.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl