fit.pl mobile logo

Czy można zaspokoić potrzebę słodkiego smaku i uniknąć nadwagi?

Może się wydawać, że zaspokojenie potrzeby słodkiego smaku bez narażenia się na dodatkowe kilogramy jest niemożliwe. Jednak najnowsze doniesienia medyczne (US Endicronology, czerwiec 2013) pokazują, że jest wręcz przeciwnie – nie musimy rezygnować z przyjemności, jaką są pokarmy i napoje o słodkim smaku, aby zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę 
Dlaczego lubimy żywność i napoje o słodkim smaku?

Upodobanie do słodkiego smaku jest powszechną cechą ludzi. Niemowlęta, dzieci i nastolatki wszystkich ras i kultur uważają pokarmy i napoje o słodkim smaku za bardzo atrakcyjne. Przez powiązanie przyjemnych wrażeń smakowych z wartościami odżywczymi słodki smak stał się potężnym motorem ludzkich zachowań żywieniowych. Gorzki smak z kolei, związany z substancjami toksycznymi, był sygnałem ostrzegawczym przed zagrożeniem i prowadził do natychmiastowego odrzucenia pokarmu przez dziecko. Upodobanie do słodkiego smaku zazwyczaj zmniejsza się z wiekiem, jednak nigdy całkowicie nie zanika. Nawet w podeszłym wieku słodkość pobudza łaknienie.

Jeśli prowadzimy zdrowy, aktywny tryb życia, który obejmuje racjonalną, zrównoważoną dietę i regularne ćwiczenia fizyczne, nie musimy przesadnie kontrolować wrodzonego upodobania do słodyczy. Jednakże wysokie wskaźniki otyłości u dzieci i dorosłych przekonują o potrzebie równoważenia liczby kalorii spożywanych i spalanych. Mimo że zmniejszanie gęstości energetycznej pokarmów (ilość energii wyrażonej w kaloriach dostarczana przez jednostkę masy produktu lub posiłku) mogłoby wydawać się logicznym sposobem zapobiegania otyłości, faktem jest, że objętościowa, niskoenergetyczna dieta jest mało pociągająca dla ludzkich zmysłów; gdy gęstość energetyczna pokarmów maleje, maleje również ich atrakcyjność smakowa.

Słodziki – skuteczna alternatywa dla cukru

Zwiększone spożycie węglowodanów prostych, poza powodowaniem wzrostu dobowego poboru energii i przyrostu masy ciała, może również nasilać zaburzenia gospodarki węglowodanowej i lipidowej. Dlatego tak ważne jest zastąpienie węglowodanów prostych niskokalorycznymi substancjami słodzącymi. Stanowią one ważną alternatywę dla nadania słodkiego smaku produktom spożywczym i napojom; dodatkowo, pozwala to uniknąć niekorzystnych działań metabolicznych, przy zachowaniu atrakcyjności smakowej produktów – stwierdziła prof. Magdalena Olszanecka - Glinianowicz, Prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością, podczas Kongresu Medycyny Rodzinnej w Poznaniu.

Z najnowszego badania Craiga A. Johnsona, Braina Stevensa i Johna Foreyta (US Endicronology, czerwiec 2013) wynika, że słodziki, w przeciwieństwie do cukru,
nie powodują wzrostu poziomu glukozy we krwi, pozwalając tym samym kontrolować wagę. Stosowanie niskokalorycznych substancji słodzących wpływa też pozytywnie na higienę jamy ustnej. Substancje te nie ulegają fermentacji i nie przyczyniają się do powstania próchnicy zębów. Badacze udowodnili także, że słodziki są całkowicie bezpieczne w cukrzycy, a ich stosowanie może nawet zapobiegać jej rozwojowi. Dodatkową korzyścią płynącą z ich stosowania jest fakt, że przyczyniają się nie tylko do utraty wagi, lecz także do długotrwałego cieszenia się efektami odchudzania.

Witamina D – sprzymierzeniec osób odchudzających się oraz chorych na cukrzycę  typu 2

Dodatkowo, oprócz zastępowania cukru niskokalorycznymi substancjami słodzącymi, osoby otyłe oraz chore na cukrzycę typu 2, powinny szczególnie dużo uwagi poświęcić suplementacji witaminy D. Zgodnie z najnowszymi doniesieniami medycznymi (US Endicronology, czerwiec 2013), niedobory witaminy D mogą nie tylko być czynnikiem ryzyka cukrzycy (w przypadku osób zdrowych), zaburzeń układu nerwowego, ale mogą nawet stanowić zagrożenie dla życia osób zmagających się z otyłością oraz cukrzycą typu 2. Badacze z Sao Paolo Medical School potwierdzają odwrotnie proporcjonalną zależność między zawartością tłuszczu w organizmie a poziomem witaminy D, sugerując, że osoby otyłe potrzebują większych dawek witaminy D dla zachowania zdrowia niż osoby, których waga odpowiada normom. Dlatego też rekomendują przyjmowanie witaminy D przez ludzi otyłych w dawkach dwukrotnie lub trzykrotnie większych niż zalecane standardowo. Warto także sięgnąć po naturalne produkty bogate w witaminę D, takie jak ryby czy nabiał.

www.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl