fit.pl mobile logo

Dieta makrobiotyczna

Dieta makrobiotyczna jest bardzo zaawansowana wiekiem. Istnieje bowiem dłużej niż Beatlesi. Przetrwała z sukcesem czas panowania diet makaronowych, kapuścianych, niskowęglowodanowych i niskotłuszczowych.
dieta makrobiotyczna1Dieta makrobiotyczna jest bardzo zaawansowana wiekiem. Istnieje bowiem dłużej niż Beatlesi. Przetrwała z sukcesem czas panowania diet makaronowych, kapuścianych, niskowęglowodanowych i niskotłuszczowych.

Dziś termin makrobiotyka ponownie staje się modny i często stosowany. Jednak nie każdy z nas wie, co on oznacza. Zobaczmy, więc co kryje się pod ową tajemniczą nazwą. 

Co w sobie kryje makrobiotyka?
Metodę makrobiotyczną opracował w roku 1911 George Oshawa. Dieta ta czerpie ze starożytnych zasad chińskiej medycyny, bazuje na doniesieniach pochodzących z rękopisów wschodnich. Wg założeń makrobiotycznych żywność dzieli się na dwie zasadnicze części: Yin i Yang. Część Yin reprezentuje pierwiastek żeński i ma charakter odprężający i chłodzący. Jest energią skierowaną na zewnątrz. Yin odpowiada za ekspansję, rozluźnienie, zimno oraz smak słodki. Pierwiastek Yang reprezentuje formę męską z energią skierowaną do wewnątrz, powodującą jasność oraz smak słony. Zwolennicy diety są zdania, że nasze pożywienie zawiera w sobie różne proporcje pierwiastków Yin i Yang. Tylko dzięki odpowiedniemu i proporcjonalnemu doborowi udziału obu sił w diecie możemy zachować zdrowie.

Krok ku równowadze
Nasz organizm nie jest sobie ”Panem i okrętem”. Nieustająco podlega wpływom zewnętrznym, które zakłócają jego równowagę. Wg diety makrobiotycznej odżywianie się zgodnie z zaleceniami diety jest panaceum na wszelkie zło i ciągłym dążeniem do harmonii Yin i dieta makrobiotyczna4Yang. Dieta zawierająca dużo pierwiastka Yang (mięso, jaja, sól) może po długim okresie stosowania powodować wysokie ciśnienie krwi, agresję, nerwowość i nadpobudliwość. Za dużo Yin w pożywieniu (słodycze, nabiał, owoce) powoduje ogólne rozprężenie, odbiera motywację do działania, rozleniwia. Zadaniem diety makrobiotycznej jest, więc bilansowanie Yin i Yang poprzez unikanie pokarmów "ekstremalnych'' na rzecz produktów neutralnych.

Dozwolone i zakazane
Dieta makrobiotyczna nie zawiera w ogóle mięsa zwierząt rzeźnych, drobiu (mięsa kurczaka, indyka, przepiórek, strusi), jaj, owoców tropikalnych ani przetworów mlecznych. W umiarkowanych ilościach są dopuszczalne ryby, skorupiaki, rośliny strączkowe, warzywa, owoce, glony i wodorosty. Makrobiotyka w założeniu zawiera mało tłuszczu (głównie oliwę z oliwek), natomiast proponuje spory udział złożonych węglowodanów (brązowy ryż, jęczmień, pszenica, żyto, owies, kukurydza i gryka). Podsumowując jest bogata w błonnik, witaminy, składniki mineralne i pierwiastki śladowe.

Najlepiej na surowo
Chociaż składniki makrobiotycznego jadłospisu są proste, niezwykle ważnym elementem przygotowania posiłków jest odpowiednia sztuka kulinarna, która zgodnie z filozofią makro zmienia obecną w nich energię. Im dłużej surowce gotuje się (w wodzie lub na parze), tym więcej dodaje się do potrawy składnika Yang. Aby w jak najmniejszym stopniu zmienić właściwości pożywienia, najlepiej przygotować posiłek ze zbóż w szybkowarze, a warzywa jedynie zblanszować przez zanurzenie na kilka minut we wrzątkudieta makrobiotyczna3. Oczywiście najbardziej „bezpieczną” dla energii formą jest spożywanie żywności w stanie nieprzetworzonym, czyli surowym.

Dieta na pory roku
W makrobiotyce nie ma jednak bardzo sztywnych reguł, które mówiłyby, co i kiedy trzeba jeść. Potrzeby są nie tylko kwestią indywidualną, ale zależą również od wielu czynników np. od aktywności fizycznej i pory roku. Zimą można pozwolić sobie na większe ilości produktów Yang. Można się rozgrzać, jedząc orzechy, ryby i sery, włączając do jadłospisu cebulę, paprykę, czosnek i zielone warzywa liściaste, ostre przyprawy. Wiosną dozwolone są większe ilości produktów słodkich, ale mało kwaśnych (daktyle, marchew, miód). Latem produkty ochładzające – zawierające więcej Yin, a więc warzywa i owoce (ogórki, arbuzy, gruszki). Powinno się gotować krótko, a niektóre produkty jeść na surowo. Więcej też powinno się pić. Jesienią spożywa się więcej pokarmów Yang, a więc produkty raczej miękkie i wilgotne (rzodkiew, jabłka, brzoskwinie).

Dla kogo dieta w stylu makro?
Dieta makrobiotyczna jest bardzo dobrą dietą dla pragnących oczyścić organizm i w ciągu 2 tygodni stracić około 5 kg. Ale uwaga: nieprawidłowo skonstruowana może powodować anemię, zmęczenie, osłabienie. Nie jest odpowiednia dla osób z dieta makrobiotyczna2osteoporozą, mających kłopoty z przyswajaniem witamin i chorych na serce. Nie powinny jej stosować także kobiety w ciąży, mamy karmiące oraz panie w okresie menopauzy. Choć makrobiotycy odżywiają się tak całe życie, dietetycy radzą, żeby przejść na normalne, niskokaloryczne jedzenie po 2 miesiącach.

Przykładowe menu

Śniadanie: Płatki owsiane na wodzie, grzanka z ciemnego chleba z formy, posmarowana łyżeczką miodu, herbata lub napar ziołowy.
Obiad: Zupa jarzynowa, sushi, tofu.
Podwieczorek: Jabłko.
Kolacja: Pulpety z prosa z warzywami, utarta rzodkiewka z podpieczonymi algami

A.Czarnewicz-Kamińska
www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl