fit.pl mobile logo

Dieta na zaparcia

Czy zdarza się, że gdy usiądziesz na sedesie okazuje się, że organizm wcale nie zamierza pomóc? Czy wypróżnianie jest trudne, a nawet bolesne?
zaparcia1Jeśli cierpisz na zaparcia nie trzeba od razu sięgać po środki przeczyszczające. Bardzo często wystarczy zmienić kilka elementów w codziennej diecie.

Po pierwsze należy zadbać o właściwą ilość błonnika w diecie. Dobrym pomysłem jest rozpoczęcia dnia od otrąb i pełnoziarnistych płatków. Zawierają one znaczne ilości nierozpuszczalnego błonnika, który sprawia, że stolec łatwiej się formuje i szybciej przechodzi przez przewód pokarmowy. Ponadto należy wzbogacić swoją dietę o gotowaną fasolę, owoce i orzechy. Te produkty są źródłem rozpuszczalnego błonnika, dzięki któremu stolec jest bardziej miękki.

Po drugie pamiętaj, aby dużo pić. Odpowiednie nawodnienie organizmu sprawi, że stolec będzie luźniejszy. Ponadto zawarty w pożywieniu błonnik, o którym była mowa wcześniej, nie posiada swoich cennych właściwości bez odpowiedniej ilości wypitych płynów, ponieważ tylko w obecności płynów może spęcznieć i powodować uczucie pełności w żołądku. Pij przede wszystkim wodę, lecz także mleczne napoje fermentowane, kompoty, musy owocowe, soki warzywne, herbatę i kawę. Poranna filiżanka kawy stymuluje perystaltykę jelit, gdyż zawarta w niej kofeina ma działanie lekko przeczyszczające. Jeśli nie pijesz kawy dobrze rozpocząć dzień od filiżanki innego gorącego napoju np. herbaty czarnej, owocowej lub szklanki gorącej wody z odrobiną miodu lub soku z cytryny. W trakcie dnia postaraj się wypijać co najmniej 2 litry płynów w małych porcjach. Jednorazowe wypicie dużej ilości płynu nie nawodni Twojego organizmu, gdyż płyn ten nie zdąży się wchłonąć i trafi prosto do pęcherza... W przypadku uczucia dyskomfortu związanego z zaparciem dobrym sposobem jest picie trzy razy dziennie porcji naparu z mniszka lekarskiego, który wykazuje lekkie działanie przeczyszczające. Suszony korzeń mniszka można kupić w sklepach zielarskich.

[-------]

Po trzecie można spróbować jednej z najstarszych metod na zaparcia czyli…suszonych śliwek. Jednym ze sposobów jest spożywanie po każdym posiłku 2-3 suszonych śliwek, które moczyły się w zaparcia4przegotowanej wodzie przez całą noc, wraz z 1 szklanką wody, w której były moczone. Każdego wieczoru należy zalać 8-12 suszonych śliwek 4 szklankami przegotowanej wody. Jeżeli nie lubisz suszonych śliwek możesz spróbować żuć rodzynki. Poza błonnikiem zawierają też kwas winowy, który działa na organizm przeczyszczająco. Przeprowadzono badanie, które wykazało, że u osób jedzących codziennie małą paczkę rodzynek strawione jedzenie przemieszczało się przez przewód pokarmowy dwukrotnie szybciej!

Oto przykładowy całodzienny jadłospis dla osób cierpiących na zaparcia:

Śniadanie:
Miska błonnika - płatki owsiane i żytnie, otręby pszenne, potarte jabłko, maślanka naturalna, miód, ziarno słonecznika i suszone śliwki (przez noc moczone w wodzie)

Śniadanie II:

Kanapki z szynką – chleb razowy, masło, szynka drobiowa, pomidor

Obiad:
(20-30 min przed obiadem szklanka soku pomidorowego z łyżeczką oliwy)

Indyk ze szpinakiem – filet z indyka, szpinak, olej, jogurt naturalny, kasza gryczana

Podwieczorek:

Koktajl truskawkowy - jogurt naturalny, truskawki (świeże lub mrożone), cukier wanilinowy

Kolacja:

Jajka na miękko - chleb razowy, masło, jajka na miękko – 2 sztuki

Ostatnią, i chyba najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, aby zapobiec występowaniu zaparć jest aktywność fizyczna. Siedzący tryb życia jest przyczyną osłabienia mięśni tłoczni brzusznej i zwolnienia perystaltyki jelit. Formy aktywności fizycznej, które najlepiej przeciwdziałają zaparciom to: codzienny, co najmniej trzykilometrowy spacer, bieganie ok. pół godziny dziennie czy też pływanie co drugi dzień.

Pamiętaj, że odpowiednia dieta i wysiłek fizyczny rozwiązują problem zaparć w znacznej większości przypadków. Zdarza się jednak, że zaparcia są objawem poważnego problemu, na przykład nowotworu okrężnicy czy niedrożności jelit. Jeśli zaparcie trwa ponad 2 tygodnie, w stolcu pojawia się krew, występuje gorączka lub ostry ból brzucha jak najszybciej należy porozmawiać z lekarzem.

Karolina Dąbrowska, poradnia dietetyczna dietekspert

www.dieta.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl