fit.pl mobile logo

Dlaczego warto jeść ryby?

Według zaleceń WHO każdy z nas powinien jeść ryby regularnie, ok. 1-2 w tygodniu, niestety jak pokazują badania, tylko 4% Polaków wybiera rybę na obiad . Na zalecaną ilość ryb w diecie w szczególności powinny zwrócić uwagę kobiety w ciąży, kobiety karmiące piersią oraz rodzice najmłodszych dzieci

Mięso ryb stanowi źródło cennych składników odżywczych, przede wszystkim kwasów tłuszczowych omega-3, potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, odpornościowego i krwionośnego. Warto wiedzieć dlaczego i jakie ryby najlepiej dostarczać organizmowi już od najmłodszych lat.

Jakie ryby są najlepsze dla kobiet w ciąży i najmłodszych dzieci?

Ryby różnią się zawartością składników odżywczych. Na różnice w mięsie mają wpływ takie czynniki jak: gatunek czy rodzaj ich pożywienia. Ryby można podzielić na ryby morskie i słodkowodne, te pierwsze są bogatsze w kwasy tłuszczowe omega-3. Dla przyszłych mam, w okresie intensywnego rozwoju dziecka, czyli już na początku wyjątkowego okresu 1000 pierwszych dni życia, najlepszym wyborem są przede wszystkim tłuste ryby morskie, takie jak:

 

śledź – jest dobrym źródłem kwasów omega-3 (2g w 100g mięsa), witaminy E, D i B, fosforu, potasu, wapnia i żelaza. W Polsce najpopularniejsze są śledzie z Atlantyku,

łosoś – jest jedną z najtłustszych ryb, bo w swoim składzie zawiera aż 4,79g w 100g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, posiada także dużą ilość witamin A, D, E i B, jodu oraz potasu. Najlepsze i najzdrowsze są łososie wolno żyjące – pacyficzne i atlantyckie,

szprot – tłusta, mała ryba posiadającą dużą ilość selenu i jodu. Razem z ośćmi dostarcza wapń, którego przyswajalność jest zwiększona dzięki obecności witaminy D,

 

W diecie najmłodszych należy unikać niektórych gatunków ryb, np. drapieżnych, żywiących się innymi gatunkami – mogą magazynować w swoim organizmie metylowe pochodne rtęci i inne zanieczyszczenia,  niebezpieczne dla nie w pełni rozwiniętego organizmu niemowląt. Dlatego też żywność podawana najmłodszym powinna spełniać restrykcyjne normy bezpieczeństwa, dostosowane do potrzeb wrażliwych organizmów. Dziecku nie powinno się podawać makreli, niektórych odmian tuńczyka, miecznika, ryby maślanej i okonia morskiego. Tak jak w przypadku kobiet w ciąży, dla niemowląt najlepsze będą tłuste ryby morskie, wolno żyjące: śledź, halibut, łosoś i sardynka. By mieć pewność, że podajemy dziecku bezpieczną, wolną od zanieczyszczeń i dodatkowych substancji żywność, warto wybierać produkty przeznaczone dla niemowląt i małych dzieci, z oznaczeniem wieku na opakowaniu.

 

Kobiety w ciąży powinny również wystrzegać się ryb drapieżnych, a do jadłospisu włączać  świeże tłuste ryby morskie i tak jak w przypadku dzieci – jeść je tylko po obróbce termicznej. Lepiej unikać ryb wędzonych i mocno przetworzonych – w postaci konserw czy paluszków, ponieważ zawierają wiele konserwantów i sztucznych dodatków.

 

Wartości odżywcze ryb

Ryby są nie tylko smaczne, ale i bardzo zdrowe. Dzięki wysokiej zawartości składników odżywczych, pozytywnie wpływają na organizm człowieka. Ryby w swoim składzie zawierają niezbędne do prawidłowego funkcjonowania:

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (m.in. omega-3) mają bardzo duże znaczenie dla pracy układu sercowo-naczyniowego oraz układu nerwowego, mają wpływ na zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotworów oraz pomagają zapobiegać rozwojowi chorób cywilizacyjnych m.in. nadciśnienia czy miażdżycy. Są również niezbędne do rozwoju siatkówki oka oraz mózgu dziecka. Jod jest elementem składu hormonów tarczycy mającym pośrednio wpływ na metabolizm, funkcjonowanie układu nerwowego i mózgu. Witamina A jest potrzebna do prawidłowego widzenia. Witamina D ma pozytywny wpływ na właściwą mineralizację kości, a jej niedobór może skutkować osteoporozą. Selen – antyoksydant, który zapobiega procesom starzenia oraz chroni przed nowotworami. Wapń i fosfor wpływają na pracę układu nerwowego, podtrzymują również równowagę kwasowo-zasadową. Magnez niezbędny do właściwego funkcjonowania układu nerwowego[4]. Tauryna poprawia funkcjonowanie narządu wzroku, reguluje poziom cholesterolu we krwi.

 

W okresie świąt Bożego Narodzenia na polskich stołach króluje karp. Na ten gatunek ryby mogą skusić się kobiety w ciąży, ponieważ mięso karpia bogate jest w pełnowartościowe białko, składniki mineralne, takie jak: potas, fosfor i magnez oraz witaminy z grupy B oraz A, D, E. Ryby przyrządzane z myślą o kobietach ciężarnych powinno się przygotować na parze, piec lub gotować. Karp jest dosyć tłustą rybą oraz zawiera bardzo dużo  drobnych ości, dlatego nie jest zalecana dla najmłodszych dzieci.

 

 

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl