fit.pl mobile logo

Jak zadbać o zdrowe serce za pomocą diety?

Serce jest jednym z najważniejszych organów naszego ciała, można je wspomagać na wiele sposobów. Na jego zły stan wpływa głównie zła dieta, brak ruchu i używki. Osoby aktywne fizycznie są dwa razy mniej narażone na choroby układu krążenia. Dietetyk podpowiada jakie zmiany należy wprowadzić w diecie, aby cieszyć się dobrą kondycją przez długie lata.

Wspomóc serce można w kilku bardzo prostych krokach. Warto stosować dietę śródziemnomorską i regularnie spożywać płatki owsiane na śniadanie. Należy zadbać również o źródło kwasów tłuszczowych omega 3. W każdym posiłku należy zjadać warzywa i owoce szczególnie te o dużej ilości bioaktywnych związków. Należy także pamiętać o aktywności fizycznej.

Aby cieszyć się zdrowym sercem warto wprowadzić odpowiednie nawyki:

  • Dodawaj owoc lub warzywo do każdego posiłku.
  • Jedz pieczywo pełnoziarniste i grube kasze.
  • Minimum 3 razy na tydzień sięgaj po rybę, przynajmniej raz tłustą (śledź, łosoś, makrela).
  • Mięso wybieraj chude (najlepiej drób) oraz średnio i niskotłusty nabiał.
  • Do sałatek i surówek stosuj olej rzepakowy i oliwę z oliwek zamiast majonezu i śmietany.
  • Zminimalizuj zużycie soli na koszt ziół i przypraw.
  • Wyeliminuj słodycze i pieczywo cukiernicze a słodki smak dostarczaj za pomocą owoców, kakao, cynamonu czy ksylitolu lub erytrytolu (zdrowych zamienników cukru).
  • Spożywaj porcję orzechów, nasion i pestek każdego dnia (ok. 20g).
  • Pij min. 1,5-2l wody na dobę
  • Ogranicz alkohol do minimum, a najlepiej całkowicie zrezygnuj z jego przyjmowania.

Płatki owsiane (zwykłe lub górskie) są świetne na śniadanie. Zawierają β-glukany obniżające poziom cholesterolu, szczególnie „złej” frakcji LDL. Żeby osiągnąć taki efekt należy zjadać ok. ⅔ filiżanki płatków owsianych dziennie. Błonnik pokarmowy oprócz obniżania cholesterolu będzie zmniejszał wchłanianie cukrów prostych. Wpływa to na zmniejszenie ilości triglicerydów we krwi, a co za tym idzie ryzyko zawału i udaru mózgu. - dodaje Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Owoce są źródłem witaminy C wzmacniającej ściany naczyń krwionośnych. Wspomagają też wchłanianie żelaza, które razem z kwasem foliowym (z zielonych roślin) będzie wspierać procesy krwiotwórcze.

Które owoce wybierać?

Jagody, borówki, aronia, czarna porzeczka. Swój kolor zawdzięczają antocyjanom, które są świetnymi antyoksydantami. Sprzyjają one rozszerzaniu naczyń krwionośnych w sercu, zapobiegają miażdżycy oraz obniżają poziom cholesterolu.

Jabłka i pomarańcze zawierają działającą przeciw-zakrzepowo kwercytynę, a banany - potas wspomagający siłę skurczów serca.

Czerwone winogrona są źródłem resweratrolu - jednego z najsilniejszych obrońców serca. To na nim opiera się teoria o prozdrowotnych właściwościach czerwonego wina. Niektóre źródła mówią jednak, że ilość alkoholu w lampce wina może przynieść więcej szkód niż korzyści. Więcej resweratrolu znajdziemy np. w owocach lub soku z czerwonych winogron, pomidorach, jabłkach czy kakao.

Jeśli chcemy zdrowo odżywiać się, to absolutną podstawą tego co należy spożywać także w ciągu dnia pracy są owoce i warzywa. Powinny one stanowić połowę tego, co codziennie jemy. Niestety tak nie jest, jak potwierdzają realizowane przez firmę Dailyfruits badania. Aż 50% pracujących Polaków nie je codziennie owoców, 40% nie spożywa codziennie warzyw. A szkoda, gdyż szczególnie owoce i warzywa są wartościowymi przekąskami, które warto mieć pod ręką w ciągu dnia pracy, aby zaspokoić głód i dotrwać w dobrej formie do obiadu lub kolacji. - mówi Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Już 50 lat temu zaobserwowano zależność między dietą, a stylem życia. Według WHO 17,9 mln osób rocznie umiera z powodu chorób układu krążenia, co stanowi 32% przyczyn wszystkich zgonów. Ponad 50 lat temu zauważono, że osoby żyjące w krajach basenu Morza Śródziemnego cieszą się o wiele lepszą kondycją serca. Dieta Włochów, Francuzów czy Greków obfituje w warzywa, owoce i źródła dobrych kwasów tłuszczowych (orzechy, ryby, oliwę z oliwek). Modyfikacja diety śródziemnomorskiej, dieta DASH, dedykowana jest osobom chorym na nadciśnienie tętnicze. Obecnie modele te uznane są za dwie najzdrowsze diety świata, polecany w prewencji i leczeniu nie tylko chorób serca, ale i cukrzycy.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl