fit.pl mobile logo

„Lekkie” produkty

Na półkach sklepowych jest wiele produktów, które kuszą nas obniżoną kalorycznością, zmniejszoną zawartością tłuszczu czy brakiem cukru. Czy warto po nie sięgać? Na jakie informacje zwracać uwagę decydując się na ich zakup?

Produkty „light” kojarzą się najczęściej z żywnością niskokaloryczną, taką którą można bezkarnie jeść nawet wtedy, gdy jest się na diecie. Do takich wniosków zwykle dochodzimy po przeczytaniu umieszczonych na produktach spożywczych haseł takich jak: „mniej kalorii”, „mniej tłuszczu”, „bez dodatku cukru”. Niestety, informacje te wcale nie muszą być jednoznaczne z tym, że produkt jest niskokaloryczny i że nie można od niego przytyć.

„Light” nie znaczy niskokaloryczny

Na początek warto uściślić pojęcie żywności niskokalorycznej oraz produktów „light”. Żywność niskokaloryczna (lub niskoenergetyczna) to taka żywność, która w 100 g dostarcza nie więcej niż 40 kcal. Spośród naturalnych produktów jadanych na co dzień tak niską kalorycznością charakteryzują się jedynie warzywa i owoce, i to nie wszystkie – bogate w węglowodany warzywa takie jak bób, groszek, kukurydza, ziemniaki oraz owoce takie jak czereśnie, winogrona czy banany dostarczają więcej kalorii. Produkty oznaczone jako „light” mogą być niskokaloryczne, ale niekoniecznie. Pojęcie „light” odnosi się bowiem nie do ilości energii jaką dostarcza produkt w określonej ilości (zwykle 100 g lub 100 ml), ale jego kaloryczności lub zawartości tłuszczu w stosunku do tradycyjnego odpowiednika. Za produkty „light” uważa się takie produkty, które w stosunku do produktu tradycyjnego dostarczają przynajmniej o 30% mniej kalorii lub o 50% mniej tłuszczu.

Woda i wypełniacze

Najprostszą metodą obniżenia kaloryczności produktu jest jego odtłuszczenie, czego przykładem jest chude mleko. Kaloryczność żywności można dodatkowo zmniejszyć eliminując lub ograniczając dodatek cukru, mąki czy jaj. Zamiast w nich w produkcie muszą znaleźć się składniki zastępcze. W przypadku „odchudzonych” margaryn w miejscu usuniętego tłuszczu pojawia się woda. Typowymi składnikami słodyczy „light” są sztuczne słodziki, pełniące funkcje „wypełniaczy” polialkohole i błonnik oraz cała gama innych dodatków kształtujących smak i strukturę produktu. Część z tych dodatków stanowią substancje naturalne, nie mniej jednak musimy liczyć się z tym, że wraz z produktami „light” oprócz dobrze nam znanych składników dostarczamy sobie również te, o których istnieniu prawdopodobnie nawet nie wiedzieliśmy.


„Light” nie znaczy lepszy

Żywność o obniżonej wartości energetycznej produkowana jest głównie z myślą osobach, które chcą schudnąć. Produkty zaliczane do tej grupy nie odchudzają, ale z pewnością pomagają utrzymać reżim narzucany przez dietę. Jeśli ktoś ma słabość do słodyczy oraz deserów bez wątpienia dobrym pomysłem jest zastąpienia czekoladowego batonika – wzbogaconym w błonnik batonikiem zbożowym, a pełnotłustego serka homogenizowanego – serkiem niskotłuszczowym. Pamiętajmy jednak, że produkty „light” mogą stanowić pułapkę, zwłaszcza dla łasuchów, którzy są przekonani, że żywność tego typu można jeść bez ograniczeń. Oprócz tego, że produkty „light” dostarczają często znacznie więcej kalorii niż nam się wydaje, jest jeszcze jeden problem. Zjadając większe ilości pokarmów, nawet tych niskokalorycznych, przyzwyczajamy nasz żołądek do większych porcji. Konsekwencją tego może być to, że sięgając po tradycyjną żywność, będzie nam trudno zadowolić się normalnymi porcjami.

Na co zwracać uwagę?

  • Zanim zdecydujesz się na zakup produktu „light” dokładnie przeczytaj informacje dotyczące wartości odżywczej (kaloryczności, zawartości białka, tłuszczów, węglowodanów, sacharozy) i porównaj go z produktem tradycyjnym.
  • Kaloryczność produktów często podawana jest w przeliczeniu na porcje. Miej na względzie, że porcja nie zawsze oznacza całe opakowanie. Uwaga ta dotyczy to zwłaszcza „lekkich” słodyczy takich jak batoniki, ciasteczka, cukierki i czekolada.
  • Wybieraj produkty „light” jak najbardziej naturalne, z jak najmniejszą ilości substancji dodatkowych. Jeśli jesteś alergikami lub cierpisz na schorzenia związane z zaburzeniami metabolizmu takie jak fenyloketonuria, zwróć uwagę, czy produkt nie zawiera substancji, które mogą Ci szkodzić.


dr Joanna Anna Walczak

www.dieta.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl