fit.pl mobile logo

Magiczna godzina osiemnasta

Powszechnie funkcjonuje opinia, że ostatni posiłek należy zjeść najpóźniej przed godziną 18. Nie bardzo wiadomo skąd owo przekonanie się wzięło i z czego wynika. Nie ma ono bowiem żadnego uzasadnienia fizjologicznego
eating(2)Nie ma zegara biologicznego, który determinowałby właśnie magiczną godzinę osiemnastą.

Prawidłowe żywienie polega nie tylko na zaspokajaniu potrzeb organizmu na energię i składniki odżywcze, lecz uwzględnia także rozłożenie posiłków w ciągu dnia i właściwy dobór produktów przeznaczonych do jednorazowego spożycia.

Nieprawidłowe żywienie i złe nawyki

Najbardziej niekorzystnym z nich jest niewłaściwy rozkład i wielkość posiłków spożywanych w ciągu dnia. Jak wykazują badania krajowe blisko 50% dorosłych Polaków przystępuje do pracy bez spożycia pierwszego śniadania. Dochodzi wówczas do spadku poziomu glukozy we krwi, a co za tym postępuje zmniejszenia wydajności pracy. Jako jedyny posiłek przed obiadem, nierzadko dopiero po kilku godzinach pracy, spożywa się suchy prowiant w postaci kanapki z tłustą wędliną lub serem, popijany mocną herbatą lub kawą bez dodatku owoców i warzyw. Gorący posiłek w postaci dwudaniowego obiadu następuje dopiero w domu, w późnych godzinach popołudniowych lub wieczornych. Rozłożenie posiłków w ciągu dnia zależy od zwyczajów żywieniowych w danym rejonie świata, które często są sprzeczne z zasadami fizjologii żywienia. Na przykład w krajach anglosaskich główny posiłek spożywa się w godzinach wieczornych, natomiast w krajach Europy Środkowej, także i u nas – o porze południowej (modnie zwany lunchem) lub w godzinach popołudniowych, co jest bardziej prawidłowe. Niestety zachodni zwyczaj spożywania obiadu w porze wieczornej z różnych względów zaczyna przyjmować się także w Polsce. I nie chodzi tu i samą porę tego posiłku, ale głównie o jego skład i formę. Tradycyjna Polska kuchnia nie należy do lekkostrawnych i zdrowych.

Konsekwencje fizjologiczne

Obfity obiad łącznie z kolacją spożyty na krótko przed snem doprowadza do przeładowania żołądka i powstawania zaburzeń snu. Poza tym sami stwarzamy sobie świetne tendencje do powstawania otyłości, gdyż niemożliwe jest spalenie dużej ilości pokarmu, skoro w niedługim czasie po spożyciu idziemy spać. Organizm, który cały dzień pozostaje w stanie głodzenia, wieczorem stara się odłożyć jak najwięcej zapasów na kolejny dzień bez jedzenia do godziny dziewiętnastej. W ten sposób, po obfitej kolacji nie czujemy głodu rano, więc nie jemy śniadania. Tak, więc fundujemy sobie start na „deficycie energetycznym”, szybko spada nam poziom glukozy we krwi, pojawia się zmęczenie, wahania nastroju, spadek zdolności koncentracji. Tak pracujemy cały dzień, bo zwykle brakuje nam czasu na posiłek, a poza tym adrenalina wytwarzana w czasie zdenerwowania maskuje głód, a po powrocie do domu odzywa się w nas „wilczy głód” i bez opamiętania rekompensujemy sobie posiłki nie spożyte w ciągu całego dnia. Zwykle w pracy chwytamy też po słodkie przekąski, czekoladowy batonik z orzechami pomaga zasycić głód, ale czyni to tylko pozornie. Owszem, węglowodany dostarczone organizmowi pomagają pokonać hipoglikemię, ale tylko na krótki okres czasu. Po około dwóch godzinach znowu czujemy zmęczenie i rozdrażnienie. Fizjologia udowodniła też, że spożywanie większej liczby posiłków, czyli czterech – pięciu w ciągu dnia umożliwia lepsze wykorzystanie białka z diety.

Jak powinno być?

Najbardziej korzystne jest rozłożenie ogólnej wartości energetycznej dziennego pożywienia na cztery lub pięć posiłków, spożywanych powoli i w odpowiedniej atmosferze. Ostatni posiłek powinien być spożyty na 2-3 godziny przed snem, przy czym zakładamy, że nie jest to posiłek rekompensujący niejedzenie z całego dnia. Lekki posiłek spożyty niedługo przed udaniem się na spoczynek zostanie strawiony i przemieszczony do niższych części przewodu pokarmowego. Nie będzie ona zalegał z żołądku oraz nie powędruje w materiały zapasowe, czyli tkankę tłuszczową. Takim posiłkiem może być pieczywo z wędliną i warzywami, sałatka warzywna, czy owocowa, danie z rybą. Ważne, aby potrawa nie była zbyt ciężkostrawna i zbyt obfita.

Każdy jest inny

W przypadku praktycznego zastosowania zasad dietetyki nie ma mowy o pełnej uniwersalności. Nie ma drugiej takiej osoby jak Ty. Istnieje wiele zasad, które odnoszą się do wszystkich przedstawicieli gatunku ludzkiego – np. każdy potrzebuje witamin i składników mineralnych, ale rzeczywista ilość niezbędna dla dobrej kondycji różni się w zależności od osoby. Zależna jest od płci, wieku, masy ciała, rodzaju wykonywanej aktywności fizycznej, ewolucyjnej dynamiki, dzięki której odziedziczyłeś po rodzicach mocne i słabe strony, i od oddziaływania środowiska na geny. Te skomplikowane interakcje różnych czynników odpowiedzialne są za to, że każdy człowiek jest swoistą indywidualnością pod względem biochemicznym i fizjologicznym. Ponadto wiele zmian determinują czynniki związane z trybem pracy i sposobem codziennego funkcjonowania. Praca w systemie zmianowym (np. lekarza, kasjerki, czy operatora maszyny) wymusza pewne dostosowanie sposobu żywienia do możliwości czasowych i organizacyjnych (gwarantowanych przerw na posiłki). Taki system wymaga także przystosowania form produktów spożywczych, pojedynczych opakowań, kubeczków jogurtów, kanapek, dań pakowanych w jednorazowe pojemniczki, a wszystko to w zależności od okoliczności pracy.

dr Aleksandra Czarnewicz-Kamińska

www.dieta.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl