fit.pl mobile logo

Tajemniczy indeks glikemiczny

Produkty zawierające taką samą ilość węglowodanów przyswajalnych mogą mieć różny wpływ na poziom glukozy we krwi po posiłku
Tajemniczy indeks glikemiczny

Trzustka to gruczoł, który reguluje stężenie glukozy we krwi. Dzieje się to w dwojaki sposób: przy małym stężeniu glukozy trzustka wydziela glukagon, natomiast przy dużym – wydziela insulinę. Glukagon pobudza uwalnianie glukozy z zapasów wątrobowych, a insulina pobudza wnikanie glukozy z krwi do tkanki mięśniowej i tłuszczowej. Dzięki takiej regulacji, poziom glukozy we krwi utrzymuje się na względnie stałym poziomie: w stanie na czczo w granicach 65-111 mg/dl (3,5-6,0 mmol/l), natomiast po spożyciu posiłku – do 180mg/dl (10 mmol/l).

Skomplikowana definicja
Definicja indeksu glikemicznego przyjęta przez FAO/WHO w 1997 roku jest dość zawiła. Określa go jako powierzchnię pola pod krzywą opisującą przebieg wzrostu poziomu glukozy we krwi, po spożyciu pokarmu testowego zawierającego 50g węglowodanów przyswajalnych w odniesieniu do odpowiedzi glikemicznej na tą samą ilość węglowodanów w standardowym pokarmie (glukozie lub białym chlebie) przyjętym przez tę samą osobę.

A co to w zasadzie znaczy?
Innym słowem mówiąc, produkty zawierające taką samą ilość węglowodanów przyswajalnych, mogą mieć różny wpływ na poziom glukozy we krwi po posiłku. Im produkt ma wyższy indeks glikemiczny, tym szybciej i bardziej wzrasta poziom glukozy we krwi po jego spożyciu. Za duży poziom glukozy musi zostać zmniejszony, zatem trzustka zwiększa wydzielanie insuliny. Po dwóch, trzech godzinach od posiłku działanie dużej ilości insuliny skutkuje znacznym obniżeniem poziomu glukozy we krwi i grozi hipoglikemią. Takie stany odczuwamy często jako napady wilczego głodu.
Spożywanie produktów o niskim IG powoduje niewielki i powolny wzrost poziomu glukozy we krwi, co skutkuje małym wydzielaniem insuliny, a tym samym - większym zużyciem rezerw tłuszczu.


tabela
 

Kilka uwag dodatkowych
Odpowiedź glikemiczna jest cechą indywidualną dla każdego człowieka. Zależy od wielu czynników związanych z funkcjonowaniem naszego organizmu. Oprócz cech fizjologicznych na wartość indeksu glikemicznego, wpływają również właściwości produktu: przede wszystkim jakość spożywanych węglowodanów, ale także przeprowadzone procesy technologiczne oraz zawartość innych składników pokarmowych (chociażby błonnika pokarmowego).

Produkty o wysokim IG są niewskazane
Insulina powoduje nie tylko magazynowanie glukozy w mięśniach i wątrobie w formie glikogenu. Hormon ten wpływa także na gospodarkę tłuszczami, w wyniku, czego następuje zwiększone odkładanie tłuszczu w tkance tłuszczowej. Inaczej mówiąc, jeśli spożywamy produkty o wysokim IG, to poziom glukozy ulega podwyższeniu i następuje wzrost wyrzutu insuliny, która odpowiada za wzrost naszej tkanki tłuszczowej.
Wysoki poziom glukozy utrzymujący się we krwi po spożyciu produktów
i posiłków o wysokim indeksie glikemicznym uznano za jeden z ważniejszych czynników ryzyka chorób takich jak choroby układu sercowo-naczyniowego, czy cukrzyca typu 2.

Jakie produkty wybierać?
Odpowiedni dobór produktów można oprzeć na tabelach z wartościami IG lub - piramidzie diety o niskim indeksie glikemicznym. Podstawą piramidy (a tym samym – diety) są przede wszystkim warzywa i owoce, produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu, chude mięso i ryby, nasiona roślin strączkowych. W mniejszych ilościach spożywane powinny być nisko-przetworzone produkty zbożowe – kasze, makarony gotowane al dente, ryż, otręby, płatki i pieczywo razowe. Przetworzone produkty zbożowe, wyroby cukiernicze i ziemniaki mogą być spożywane bardzo sporadycznie, najlepiej jednak całkowicie wyeliminować je z diety.


Piramida diety o niskim indeksie glikemicznym (Ludwig 2000)


Kto powinien opierać swoją dietę na produktach o niskim IG?

Dieta polecana jest przede wszystkim kontrolującym poziom glukozy diabetykom, osobom dbającym o racjonalne odżywianie się i sylwetkę. Osoby odchudzające się, poprzez dobór produktów o niskim indeksie glikemicznym, zapewniają sobie równomierny niewielki wzrost poziomu glukozy we krwi i dłuższe odczuwanie sytości.

 

Kinga Chałabis
www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl