fit.pl mobile logo

Zajadanie stresu – jak się ustrzec?

Czeka cię egzamin, ważna rozmowa w sprawie pracy, masz wiele pracy – jednym słowem towarzyszy ci stres. Co robisz, gdy się denerwujesz? Nerwowo krzątasz się po mieszkaniu, zapalasz papierosa, pijesz alkohol, a może sięgasz po czekoladę, batony i cukierki?
Zajadanie stresu jest coraz bardziej popularne. Przypadłość ta dotyczy głownie kobiet, jednak ostatnimi czasy panowie coraz częściej rozładowują emocje za pomocą jedzenia.

Dlaczego zajadamy stres?

Wytłumaczenie tego zjawiska jest dość proste. Zwykle, gdy doznajemy stresu towarzyszą nam przykre emocje. Czujemy dyskomfort psychiczny, szukamy rozwiązania. Jedzenie jest jednym ze sposobów pozbycia się negatywnych emocji. Zwłaszcza jedzenie słodyczy kojarzy nam się z okresem dzieciństwa, poczuciem bezpieczeństwa i beztroski. Spożywając produkty, od których stronimy na co dzień, nagradzamy się w dwójnasób. W ten sposób skutecznie uciekamy od stresu.
zajadanie stresu2

Zamiast zajadać się batonami sięgnij po suszone owoce i orzechy. Suszone owoce świetnie nadają się na namiastkę słodyczy. Zawierają sporo cukrów (w większości złożonych) są słodkie w smaku i zdrowsze od tradycyjnych słodkości. To źródło błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych. Orzechy to bogactwo cennych kwasów tłuszczowych, których zwykle brakuje w naszej diecie.

 

Słodki kęs na stres

Badania wskazują, że najczęściej stosowanym „terapeutą” kulinarnym są słodycze, a wśród nich czekolada. Nic tak doskonale, jak słodka tabliczka nie poprawia humoru. Czekolada faktycznie koi skołatane nerwy i nie jest to tylko nasze subiektywne odczucie. Jej wpływ na organizm człowieka udowodniono już w licznych badaniach. W czekoladzie obecne są substancje poprawiające nastrój, tzw. endorfiny, które oddziałują na nasz układ nerwowy i ułatwiają przewodzenie bodźców nerwowych. Nie bez przyczyny mówi się o czekoladzie – tabliczka szczęścia. Pamiętać warto, że czekolada to bardzo kaloryczna przekąska, a częstotliwość jej spożywania warto uzależnić od naszej kondycji i masy ciała.
Jeśli często ulegasz zakupom pod wpływem chwili nigdy nie udawaj się do sklepu, jeśli jesteś głodna. Przed posiłkiem dokonasz znacznie większych zakupów. Kupisz też rzeczy, których zwykle nie kupujesz. Suma sumarum wydasz więcej, a gdy ochłoniesz nie będziesz zadowolona.

 

Batony i nie tylko

Poza czekoladą lekarstwem na stres bywają batony, orzechy, cukierki, gumy do żucia, drażetki, chipsy, paluszki, lizaki. Gdy w pośpiechu pędzimy do pracy, na spotkanie, czekamy na ważną wiadomość, bardzo często nabywamy batony z orzechami, karmelem, polewami i nadzieniami. To prawdziwe bomby kaloryczne. Jeśli już musimy coś słodkiego przegryźć, to lepiej sięgnąć po batony z ziarnem, suszonymi owocami. Są znacznie mniej zasobne w kalorie i tłuszcz, a za to zawierają zdecydowanie więcej błonnika, witamin i składników mineralnych. Pamiętajmy, że słodycze to zwykle źródło cukrów prostych, które błyskawicznie są zużywane przez organizm. Natomiast batony z ziarnami to także dawka cukrów złożonych, które uruchamiane są stopniowo i systematycznie dają organizmowi porcję energii.

Działanie impulsowe

Pułapką są też tzw. batony impulsowe. Stojąc przed kasą w długiej kolejce wzrokiem omiatamy regały ze słodkościami. Nawet, jeśli nie jesteśmy głodni, to opakowania i tak kuszą zwykle bardzo skutecznie i w ostateczności sięgamy po batonika. Warto bronić się przed takimi zachowaniami, bo właśnie naszą słabość wykorzystują firmy i rozmieszczają tuż przy kasach regały ze słodyczami. Konsumenci stojący w kolejkach są znudzeni i rekompensują sobie stres towarzyszący staniu w kolejce małym co nie co. To od dawna znany mechanizm psychologiczny – działanie pod wpływem impulsu. W takich chwilach znacznie lepiej dla organizmu będzie, jeśli zadowolimy się gumą do żucia, która stoi na naszych oczach pomiędzy słodkościami.

dr Aleksandra Czarnewicz-Kamińska

www.dieta.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl