fit.pl mobile logo

10 przykazań zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży

O zdrowie i dobre samopoczucie warto dbać od najmłodszych lat. Kształtując u dzieci i młodzieży mądre nawyki, realnie wpływamy na ich przyszłość. Zdrowy styl życia to klucz do sukcesu! Jakie są najważniejsze zasady? Z pewnością prostsze, niż nam się wydaje.
dziecko-w-kuchni1. Pamiętajmy o śniadaniu

Prawdziwą bolączką dzisiejszych czasów jest wszechobecny pospiech. My, rodzice, nie zawsze znajdujemy rano czas na to, by zjeść pełnowartościowe śniadanie. Nawet jeśli dziecku przygotujemy taki posiłek, sami nie dajemy dobrego przykładu. Dziecko obserwuje, że można (pozornie) prawidłowo funkcjonować bez pierwszego posiłku. Pamiętajmy jednak, że śniadanie daje nam energię na cały dzień i pobudza metabolizm. Zadbajmy o zdrowy pierwszy posiłek dla dziecka – dobry start to podstawa.

2. 5 posiłków dziennie

Aby dzieci i młodzież mogły sprostać wszystkim codziennym wyzwaniom, potrzebują odpowiedniego „paliwa”. Pięć posiłków – trzy główne i dwie przekąski – to optymalna propozycja menu na cały dzień.

3. Regularnie i zdrowo

Niezwykle ważne w diecie dzieci i młodzieży są stałe pory spożywania posiłków. Taki „harmonogram” reguluje funkcjonowanie organizmu – utrzymuje prawidłowy metabolizm oraz odpowiedni poziom cukru we krwi. Zbyt długie przerwy w jedzeniu powodują spadek energii, senność i osłabienie. Przygotowując dziecku zdrową przekąskę i lunch, dbamy o dobrą dietę i kształtujemy mądry nawyk spożywania wartościowych posiłków, zamiast jedzenia w pośpiechu batoników czy hamburgerów.

4. Zbilansowana dieta

Sama regularność nie wystarczy. Oprócz odpowiedniej liczby posiłków, bardzo ważna jest ich jakość. Właściwa dieta dzieci i młodzieży jest bogata w składniki odżywcze, przede wszystkim białko roślinne i zwierzęce(podstawowy budulec mięśni), kasze, ryby, warzywa i owoce, które obowiązkowo powinny znaleźć się w codziennej diecie.

5. Przyprawy zamiast soli i cukru

Ograniczenie soli i cukru w diecie dzieci to ważny element zdrowego stylu życia. Na co dzień przyzwyczajamy się do słonych potraw i nasza granica stale się przesuwa. Tymczasem nadmiar soli czy cukru negatywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Zapominamy, że natura dała nam całe bogactwo aromatycznych przypraw i zdrowe „słodziki” w postaci miodu i stewii. Różnorodna kuchnia w domu to również forma edukacji. Dziecko, które widzi w kuchni sadzonki ziół, a na kolację zamiast parówek z ketchupem dostaje pyszną warzywną zapiekankę udekorowaną listkami bazylii, wyrabia nawyk dbania o wartościową, mądrą dietę opartą na ziołach i naturalnych przyprawach.

6. Zdrowe i naturalne przekąski

Nawet jeśli dbamy o to, by dieta dziecka była zbilansowana, a posiłki regularne, nie unikniemy jednego – od czasu do czasu każdy ma ochotę na przekąskę. Dopada ona każdego, niezależnie od wieku. Dzisiaj mamy jednak bardzo duży wybór – już nie ma usprawiedliwień dla batoników czy podjadania chrupek. Niech w Waszych domach zapanuje moda na naturalne przekąski, wypiekane ciasteczka z naturalnych składników, zbożowe batoniki z suszonymi owocami, które można przygotować samodzielnie, czy np. naturalne chipsy warzywne i owocowe Crispy Natural.

7. Czas na naukę, czas na odpoczynek

Zdrowy styl życia to nie tylko dbanie o dobrą dietę. To również odpowiednia codzienna harmonia. Często zapominamy o tym, że każdy dzień naszego dziecka wypełniony jest zadaniami od rana do wieczora. Szkoła, zajęcia pozalekcyjne, zadania do odrobienia. Gdy wszyscy wracamy do domu, pamiętajmy o tym, by młody człowiek miał przynajmniej godzinę czasu na odpoczynek fizyczny i psychiczny. Ugotujmy coś wspólnie, porozmawiajmy o tym, jak minął nam dzień. Taki kontakt jest bezcenny, pozwala się zrelaksować, daje dziecku poczucie więzi i tak potrzebnego zainteresowania ze strony rodziców.

8. Sen to zdrowie

Każdy człowiek potrzebuje wypoczynku i odpowiedniej dawki snu, by móc prawidłowo funkcjonować w ciągu dnia. Szczególnie dzieci i młodzież, które rosną i rozwijają się, powinny się wysypiać i „nie zarywać” nocy. Zadbajmy o to, by dziecko miało spokojny, minimum 8-godzinny sen. Taka regeneracja zwiększa m.in. poziom koncentracji w szkole, a wypoczęty maluch po prostu lepiej się czuje. By sen był zdrowy, pamiętajmy o tym, by kupić dziecku naprawdę wygodny, a przed pójściem spać przewietrzyć pokój i wyłączyć komputer lub telewizor – dajmy umysłowi odpocząć!

9. W zdrowym ciele – zdrowy duch

Zdrowy styl życia, to nie tylko odpowiednia dieta, lecz także codzienna aktywność fizyczna. Dzieci często unikają zajęć wychowania fizycznego, a rodzice, niestety, podpisują usprawiedliwienia, zapominając, jak ogromną rolę w rozwoju dzieci i młodzieży odgrywa ruch. Wysiłek fizyczny dotlenia organizm, rozwija mięśnie, daje lepsze samopoczucie. Promocję codziennej aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży wspierają programy edukacyjne, m.in. ogólnopolski program edukacyjny Porcja Pozytywnej Energii.

10. Harmonia i równowaga

Umiar to złoty środek. To często powtarzane powiedzenie jest stale aktualne i niezwykle prawdziwe. Pamiętajmy o tym, żeby nie dać się zwariować. Zdrowy styl życia jest bardzo ważny, ale jeśli od czasu do czasu zdecydujemy się po prostu poleniuchować razem z dzieckiem, obejrzeć film i zamówić pizzę – nie miejmy wyrzutów sumienia! Grunt to zachowanie zdrowego rozsądku i dbanie o dobry humor oraz pozytywną atmosferę w domu.

www.dziecko.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl