fit.pl mobile logo

Dieta offline - remedium dla smartfonowych dzieci

Nie chcesz, żeby twoje dziecko uciekało w wirtualny świat? Zadbaj o jego ruch, dietę i relacje rodzinne. – Dzieci są jak gąbka, chłoną wszystko. Jeśli będziemy dla nich przykładem tego, jak można aktywnie spędzać czas, to one to kupią - mówi Ewa Wewersowicz, mama dwójki dzieci i trener fitness

W styczniu 2019 r. Instytut Żywności i Żywienia przedstawił Nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Co ciekawe, jej podstawą jest aktywność fizyczna, a jednym z ważnych punktów - ograniczenie korzystania z urządzeń elektronicznych do dwóch godzin dziennie. I choć w polskim społeczeństwie świadomych i dbających o własną kondycję fizyczną rodziców jest coraz więcej, to jednak dbanie o kondycję fizyczną dzieci to wciąż nowy temat.

Sport - zabawa do naśladowania

Tymczasem dziecko, które ma zapewnioną regularną aktywność fizyczną ma lepsze wyniki w nauce, jest spokojniejsze, a zdobywając nowe sprawności sportowe buduje poczucie własnej wartości. Ewa Wewersowicz, mama dwójki dzieci i instruktor Gipara Fitness podkreśla, że nie chodzi o to, żeby zabrać dzieciom smartfony, komputery i na zawsze wyłączyć telewizor. Najistotniejsze jest to, by przekazać im dobre wzorce.

- Żeby przekazać dzieciom swoją pasję zaczęłam ćwiczyć w domu. W ten sposób pokazuję im mój styl życia i tak jak kupuję zabawki, kupuję też do domu sprzęt do ćwiczeń i udostępniam im - Mówi Ewa Wewersowicz. – Kiedy ćwiczę chętnie się przyłączają i mnie naśladują. Dzieci nie trzeba nawet specjalnie zachęcać. Jeśli podamy sport w formie zabawy, po prostu tak to traktują - mówi.

Dodaje, że zainteresowanie sportem inaczej przebiega u chłopców, a inaczej u dziewczynek.

Chłopcy chętniej sięgną po sztangę, step, czy TRX-a, a dziewczynki raczej pójdą na taniec czy lekkoatletykę. Ponieważ chłopców silniej pochłania świat wirtualny i gry, więc danie im równie atrakcyjnej alternatywy jest trudniejsze, ale możliwe.

- Chłopaki lubią się wyżyć, zwłaszcza gdy są nadpobudliwi. Negatywne emocje muszą znaleźć ujście, najlepiej sprawdza się w tym sport.  Swojemu synowi kupiłam worek treningowy. Powiedziałam: masz nerwa - uderzaj. Pomogło – mówi Wewersowicz.

Zdrowe nawyki także w kuchni


W trudniejszej sytuacji są rodzice, którzy sami nie ćwiczą i nie przepadają za sportem. Ich styl życia będzie się przekładał na dzieci. Bez dobrego przykładu zmiana nawyków nie nastąpi. Podobnie jest w kwestiach związanych z odżywianiem. Jeśli zabraniamy dzieciom jeść słodycze, ale sami je kupujemy i trzymamy w kuchennej szafce, to dzieci tego nie rozumieją.

- Tak jak w sporcie, także w diecie można i trzeba uczyć dzieci dobrych nawyków. Łatwo je poznać, ale trudniej przekazać, jeśli sami ich nie mamy - mówi Tomasz Kępa, ekspert Mixit.pl, platformy internetowej do komponowania własnych mieszanek musli i kasz. - Nigdy jednak nie jest za późno na naukę. Możemy to przecież robić razem z dziećmi, angażować je do zabawy w zdobywanie wiedzy o jedzeniu. Dzieci, tak jak dorośli, powinny sukcesywnie poznawać czym są określone składniki, wiedzieć, które są zdrowe, a które omijać z daleka – dodaje ekspert Mixit.

Aby przekazać dzieciom zamiłowanie do zdrowego jedzenia nie trzeba ich do tego specjalnie zachęcać. Tak jak w przypadku sportu, najlepiej działa dobry przykład. Wystarczy, że zdrowa żywność będzie w domu i wszyscy domownicy będą jedli zdrowo. Marzena Galicka, mama trójki dzieci i współzałożycielka programu FoodRentgen, który analizuje składy produktów spożywczych, zapewnia, że jest to najlepszy sposób na wykształcenie dobrych nawyków żywieniowych.

- Swoje dzieci do zdrowego jedzenia przekonałam tym, że po prostu im je dawałam, ale bez komentarzy w stylu „jakie to pyszne i wspaniałe". Nauczyłam je też akceptować, że jedzenie ma różne smaki. Kiedyś mój syn jedząc cykorię skrzywił się i powiedział, że jest gorzka. Odpowiedziałam tylko: tak, cykoria jest gorzka. Powiedział „aha" i zaczął jeść dalej - mówi Marzena Galicka. - Nigdy też nie zmuszałam do jedzenia czegokolwiek i słucham swoich dzieci. Jeśli wolą brokuła al dente, zamiast ugotowanego na miękko, to dostają al dente.

Dobre relacje najpierw

Cyfrowy świat zaburza koncentrację dzieci, za czym idą problemy w nauce i nieumiejętność radzenia sobie w późniejszym życiu. Zmniejsza to ich poczucie szczęścia, a nawet prowadzi do prób samobójczych. Psychologowie mówią jednak, że urządzenia same w sobie nie są zagrożeniem, jeżeli padną na grunt dobrych relacji społecznych. Jeżeli dziecko doświadcza bezpiecznych, otwartych, konstruktywnych relacji z bliskimi i może na nich polegać, to korzystanie z tabletu czy smartfona nie będzie w jego życiu najważniejsze i nie będzie dla niego alternatywą.

- Dzieci z uzależnieniem od Internetu czy gier zawsze pochodzą z rodzin, w których występuje jakaś trudność. Nie musi to być od razu patologia, ale wystarczy sytuacja, kiedy rodzice bardzo dużo pracują i nie mają czasu na bycie razem. To często dzieci opuszczone emocjonalnie - mówi Magdalena Kielbratowska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Osiek" w Gdańsku. - Nawyki i higiena w korzystaniu z urządzeń elektronicznych są bardzo ważne, ale moja praktyka kliniczna pokazuje, że urządzenia nie staną się dominujące w życiu dziecka, jeżeli relacje rodzinne będą bliskie i szczere, a tym samym atrakcyjne.

Psycholog dodaje, że można nie tylko zapobiec zbytniemu wejściu dziecka w wirtualny świat, ale w dużym stopniu tę sytuację odwrócić, jeśli już zaistniała. Do tego potrzebna jest praca nad relacjami w rodzinie.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl