fit.pl mobile logo

Naturalne budowanie odporności dziecka

Jesień to czas zwiększonej zachorowalności, na co narażone są szczególnie te maluchy, które chodzą do przedszkola lub szkoły i stamtąd „przyniosą choroby”. Jak przy wykorzystaniu naturalnych sposobów można dziecko przed nimi ustrzec?  

Droga na skróty


Małe dziecko może chorować nawet kilkanaście razy w roku. Jeżeli infekcje przebiegają lekko to jest to wbrew pozorom nawet korzystne dla jego organizmu. Jeśli przechodzi chorobę w sposób naturalny, pamięć immunologiczna zostaje wzbogacana o kolejne schematy zwalczania zarazków, z którymi łatwiej poradzi sobie w przyszłości.

Układ immunologiczny dziecka tworzy się do 12 roku życia i w tym czasie nie powinno się w żaden sposób ingerować w jego działanie. Drastyczna interwencja mogłaby mieć w przyszłości dla malca bardzo niekorzystne skutki. Dlatego lekarze sceptycznie podchodzą do podawania dzieciom silnych antybiotyków, jeśli nie wystąpią groźne dla życia dziecka powikłania grypowe.


Z podobną opinią lekarzy, często spotykamy się w przypadku szczepień ochronnych. Zalecają, aby ze względu na niekorzystne skutki uboczne, mniej ważne szczepienia m.in. przeciw grypie, wprowadzać u dzieci dopiero wtedy, gdy układ nerwowy jest już w pełni dojrzały. Szczepionki są na ogół podawane bez uwzględnienia indywidualnego stopnia odporności każdej osoby. Obniżają zachorowalność tylko o 30-40 proc. Poza tym ciągle powstają nowe mutacje, szczególnie tych najgroźniejszych dla człowieka wirusów typu A, które pochodzą również od zwierząt.

Stosowne preparaty nie działają już na kolejne odmiany wirusów. Pewne jest natomiast to, że w znacznym stopniu obciążają organizm dziecka, który może zareagować gwałtownym spadkiem odporności. Dlatego antybiotyki i szczepionki to ostateczność i powinny być podawane tylko w niektórych przypadkach.

 
Kurs na odporność – dieta dziecka


Dieta dziecka ma bezpośredni wpływ na układ immunologiczny, ponieważ moduluje skład bakterii jelitowych. Największym sprzymierzeńcem systemu odpornościowego jest przewód pokarmowy. Znajduje się w nim największa liczba limfocytów, odpowiedzialnych za walkę z drobnoustrojami. Prawidłowa flora bakteryjna jelit to prosta droga do wzmocnienia odporności dziecka.


W diecie podatnych na zachorowania pociech, powinno znaleźć się dużo ryb morskich, będących głównym źródłem kwasów tłuszczowych, przede wszystkim kwasów omega. Poza tym w jadłospis musi zawierać jogurty i kefiry z probiotykami oraz owoce i warzywa.


Najważniejsze dla odporności są witamina C i beta-karoten (prowitamina A). Witamina C potrzebna jest do produkcji różnego typu immunoglobulin, pomocnych w zwalczaniu infekcji. Dowiedziono, że jej dzienna dawka obniża o 40 proc. możliwość zachorowania. W jadłospisie dziecka jesienią i zimą powinny zagościć bogate w nią: porzeczki, truskawki (z mrożonek), cytrusy, natka pietruszki, suszone morele.

Źródłem witaminy A, która chroni błony śluzowe układu oddechowego przed przenikaniem bakterii i wirusów są zaś zielone, żółte i pomarańczowe warzywa, oraz żółtka jaj i mleko.


Nie powinniśmy też zapominać o cynku, który pozytywnie wpływa na pracę układu immunologicznego i podawać dzieciom zawierające ten składnik mineralny: drób, chude czerwone mięso, ryby i ziarna zbóż np. w formie pieczywa gruboziarnistego.

Naturalne wzmocnienie z apteki


Odporność maluchów wzmocnią też naturalne wyciągi i suplementy dostępne w aptece. Możemy wybrać się tam po preparat z wątroby rekina, czy tran lub jeden z produktów roślinnych pobudzających pracę układu immunologicznego. Należą do nich przede wszystkim wyciągi z jeżówki i aloesu. Warto podawać dziecku biostyminę (wyciągu z aloesu) czy echinaceę (jeżówki purpurowej). Źródłem niezbędnej w walce o odporność witaminy C też są soki z malin, rokitnika, czarnego bzu, aronii, czarnej porzeczki czy dzikiej róży.
 

Dzieci od 5 roku życia mogą przyjmować colostrum. Substancja ta znajdująca się w mleku matki jest dla noworodka swoistą tarczą ochronną przed drobnoustrojami.

Większa odporność każdego dnia


Choroby będą omijać dziecko, jeśli wprowadzimy proste codzienne czynności i nawyki, takie jak częste mycie rąk, szczególnie przed posiłkami, lub wietrzenie pomieszczeń. Warto zadbać o to, żeby dziecko przebywało w pokojach o temperaturze nie przekraczającej 22°C, najlepiej z nawilżanym powietrzem.
 

W czasie weekendu, zamiast do marketu, lepiej wybrać się z pociechą do parku. A jeszcze lepiej wpłynie na dziecko zmiana klimatu. Podczas wyjazdu nad morze lub w góry organizm stara się zaadaptować do nowych warunków i zwiększa się jego wydolność. Zwiększone ukrwienie błon śluzowych podnosi ich odporność.

www.fit.pl
 



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl