Pierwsze nowe produkty powinno się wprowadzać do menu dziecka nie wcześniej niż po ukończeniu przez nie 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu życia. Podczas całego okresu rozszerzania diety malucha warto pamiętać o istotnym czynniku, jakim jest różnorodność podawanych produktów.
– Programowanie żywieniowe zakłada różnorodność żywienia. Oczywiście przez pierwsze miesiące podstawą żywienia dziecka będzie mleko, ale w pewnym momencie, według zaleceń, do diety dziecka włączane są już posiłki uzupełniające. Ogromnie ważne jest to, aby były one różnorodne. Programuje to preferencje smakowe, żywieniowe i prawidłowe nawyki żywieniowe na dalsze lata życia – mówi agencji Newseria Lifestyle dr n. med. Magdalena Wołoszko, pediatra.
Prawidłowe i różnorodne żywienie w kluczowym dla rozwoju okresie, zwanym także „oknem możliwości”, wpływa na programowanie metabolizmu. Nawyki żywieniowe wykształcone we wczesnym dzieciństwie mogą pozostać z dzieckiem także w późniejszym okresie życia.
– Bardzo trudno jest naprawić to, co „zepsuliśmy” podczas 1000 pierwszych dni życia naszego dziecka, dlatego że rozwój preferencji żywieniowych odbywa się właśnie wtedy. Pracuję z dziećmi otyłymi i zauważyłam, że im dziecko jest starsze, tym trudniej mi sprowadzić je na właściwą drogę. Róbmy, co możemy, we właściwym czasie. To najlepsza recepta na to, żeby dzieci miały zdrowe nawyki żywieniowe teraz i w przyszłości – mówi Joanna Neuhoff-Murawska, specjalista ds. żywienia.
Dobór właściwych produktów i zapoznawanie dziecka z nowymi smakami mają ogromny wpływ nie tylko na jego preferencje żywieniowe. Dzięki różnorodności w diecie można łatwiej zapewnić maluszkowi wszystkie niezbędne do prawidłowego rozwoju makroskładniki – białko, węglowodany, tłuszcze. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że potrzeby żywieniowe niemowlęcia znacznie różnią się od tych u osoby dorosłej.
– Rodzice, podejmując prawidłowe interwencje żywieniowe, mogą wpłynąć na przyszłe zdrowie swoich dzieci, chroniąc je przed chorobami cywilizacyjnymi takimi jak otyłość czy cukrzyca – podkreśla dr n. med. Magdalena Wołoszko.
– Różnorodność w diecie dziecka w momencie rozszerzania diety pozwala poszerzyć horyzonty kulinarne. Wówczas plastyczność naszego umysłu czy naszego całego systemu związanego z odczuwaniem smaku po prostu się zwiększa. Naprawdę warto żywić niemowlęta w urozmaicony sposób – dodaje Joanna Neuhoff-Murawska.
Podczas konferencji prasowej marki BoboVita na temat różnorodności w diecie najmłodszych specjaliści podkreślali także, że 1000 pierwszych dni życia to czas, w którym organizm dziecka jest szczególnie wrażliwy na działanie czynników zewnętrznych. Ważne jest więc, aby podawana wtedy żywność była bezpieczna pod względem pozostałości zanieczyszczeń, np. szkodliwych metali i pestycydów. Dlatego dla żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci przewidziano osobne normy opisane w prawie polskim i europejskim. Normy te są bardziej restrykcyjne niż te dotyczące żywności do ogólnego spożycia. Rodzice i opiekunowie powinni więc zwracać szczególną uwagę na jakość, pochodzenie, skład oraz różnorodność posiłków dla najmłodszych.
Ważne informacje: Zaleca się kontynuację karmienia piersią podczas wprowadzenia pokarmów uzupełniających. Karmienie piersią powinno trwać tak długo, jak jest to pożądane przez matkę i dziecko. Karmienie piersią jest najlepsze dla dziecka.
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.