fit.pl mobile logo

Jak wspierać dziecko z osłabioną odpornością?

W okresie wzmożonej zachorowalności staramy się budować odporność dziecka na różne sposoby. Ciepłe ubrania, rozgrzewające herbatki czy suplementy diety wspomagają mechanizmy obronne organizmu, nie zawsze jednak wystarczą, by uchronić malucha w wieku żłobkowym czy przedszkolnym przed infekcją. Podstawą budowania odporności jest zbilansowana i zróżnicowana dieta. Jak wspierać dziecko, które jest chore albo niedawno walczyło z przeziębieniem podpowiadają edukatorzy żywieniowi.

Co jeść na zdrowie?

Właściwa dieta to klucz to naturalnej odporności dziecka. Dobrze skomponowany jadłospis ma większe znaczenie niż przyjmowane suplementy czy syropy wzmacniające odporność. Bardzo ważne dla kształtowania się mechanizmów obronnych młodego organizmu jest wspieranie przyjaznej mikroflory jelitowej. W jelitach znajduje się aż 80% przeciwciał i komórek odpornościowych1. „Probiotyczne bakterie mlekowe, obecne w fermentowanych napojach typu maślanka czy kefir, osiedlają się na ściankach jelita grubego i chronią błonę śluzową jelit. Zapewniają zdrowe funkcjonowanie jelita wzmacniając bezpośrednio odporność” – tłumaczy Bożena Moćko, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”.

Bakterii fermentacji mlekowej dostarczają też kiszonki, które są szczególnie popularne zimą, np. kapusta czy ogórki. Warto podawać je dzieciom, nie tylko ze względu na ich korzystny wpływ na zdrowie, ale także na charakterystyczny smak, który przypadnie do gustu najmłodszym. Należy przy tym pamiętać, że warzywa ukiszone w domu są dla dzieci najbezpieczniejsze, gdyż ich sklepowe odpowiedniki często zawierają wysokie ilości soli i octu, a także są poddawane procesowi pasteryzacji, w efekcie czego nie niosą większych korzyści dla zdrowia. Dodatkowo, kiszonki bogate są w dobrze znaną w walce z chorobami witaminę C. Wysoką zawartością tej witaminy odznacza się także świeża papryka, cytrusy oraz jarmuż. W  budowaniu odporności nie może zabraknąć też witaminy D. Jest obecna w rybach, mleku, żółtku jaja, żółtym serze oraz produktach wzbogacanych. Suplementację witaminy D warto poprzedzić badaniem biochemicznym oraz skonsultować jej konieczność z lekarzem. Dawka zależna jest od wieku i stanu zdrowia dziecka.

Gdy dziecko zmaga się z chorobą

Dzieci, które rozpoczynają przygodę ze żłobkiem czy przedszkolem, na jej starcie mogą dużo chorować. W placówkach, w których przebywa duża liczba dzieci, znajduje się wiele bakterii i wirusów, które wywołają infekcję. Chorowanie to jednak również budowanie odporności na przyszłość, ponieważ organizm dziecka zwalczając zarazki, wytwarza przeciwciała. Jeśli dziecko już zachoruje, to przede wszystkim powinno zostać w domu. By uniknąć rozprzestrzeniania się infekcji wśród domowników, należy zadbać o higienę i czystość. Warto pamiętać, że w walce z chorobą niezastąpiony jest sen i duża ilość odpoczynku, by osłabiony organizm mógł się zregenerować.

Należy pamiętać, że podczas choroby wzrasta zapotrzebowanie na składniki odżywcze , organizm w trakcie infekcji potrzebuje więcej białka, mikro- czy makroelementów. Walkę z infekcją warto wspomagać, podając dziecku dużą ilość ciepłych napojów. „Dobrym pomysłem jest herbata z cytryną czy miodem, która rozgrzewa, a dodatkowo dostarcza witaminę C, pomocną w walce z przeziębieniem. Cytrynę i miód należy dodawać już do przestudzonej herbaty” – przypomina Iwona Wanat, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”. Wartościowe mogą okazać się także preparaty immunostymulujące, czyli te wspomagające układ odpornościowy. W ich składzie znajdują się naturalne substancje, wzmacniające mechanizmy obronne organizmu. Dobrze znanym preparatem immunostymulującym jest tran, czyli olej z wątroby rekina lub dorsza.

Domowe sposoby na odporność

Dzieci podczas choroby tracą apetyt, odmawiają posiłków. Dobrym pomysłem będzie gotowanie im ulubionych potraw czy dzielenie posiłków na mniejsze porcje. Jeśli maluch ma problemy z gardłem, dobrym rozwiązaniem będzie ugotowanie zupy-kremu czy kleiku. Dużą popularnością nadal cieszą się tradycyjne sposoby wspomagania odporności, a szczególnie syropy, które można przyrządzić we własnej kuchni. Sprawdzone przepisy na naturalne „wspomagacze” odporności ma Bożena Moćko. Poleca przygotowanie znanego wszystkim syropu cebulowego czy czosnkowego.

Warto pamiętać, że poza preparatami wzmacniającymi odporność, niezwykle ważna jest aktywność fizyczna na świeżym powietrzu oraz szczepienia ochronne.

Fałszywi „przyjaciele” odporności

Są smaczne, mają atrakcyjne opakowania i… niewiele poza tym – produkty spożywcze, które z pewnością nie wspomagają budowania bariery ochronnej organizmu, to te, które dostarczają „pustych kalorii”. Są wysoko przetworzone, zawierają wysokie ilości barwników i konserwantów, które mogą upośledzać odporność najmłodszych, gdyż ich tolerancja na te substancje jest najniższa. Dlatego do produktów, które odporność obniżają, możemy zaliczyć większość paczkowanych słodyczy, takich jak żelki, lizaki, cukierki oraz słone przekąski, m.in. chipsy, solone paluszki czy prażynki. Łakocie wzbogacane witaminami to także złudzenie – „Nie należy podawać dzieciom wzbogacanych słodyczy, np. żelek z witaminami. Mimo, że zawierają witaminy i składniki mineralne są również źródłem cukru, który sprzyja próchnicy, a jego nadmierna ilość w diecie prowadzi do tworzenia nieprawidłowych nawyków żywieniowych” – ostrzega Iwona Wanat.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl