fit.pl mobile logo

Owoce i warzywa w diecie niemowlaka

Warto dbać o dobre nawyki żywieniowe już na samym początku życia dziecka – zaleca się, aby nowe produkty wprowadzać między piątym a siódmym miesiącem życia. Jak przyzwyczaić niemowlaka do jedzenia owoców i warzyw?


Zaczynamy od warzyw

Maluchy preferują słodkie rzeczy – słodkie jest mleko matki, które jest pierwszym rozpoznawalnym przez nie smakiem. Dlatego też zaleca się, aby do ich codziennej diety wprowadzić najpierw warzywa, a dopiero później naturalnie słodkie owoce. Pierwsze warzywa w diecie niemowlaka to: marchewka, ziemniak i dynia, a z owoców – jabłka.

– Dziecku trudniej będzie zaakceptować wytrawny smak warzyw, jeśli wcześniej jako pierwsze, podamy mu słodkie owoce – mówi Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska, ekspertka ds. żywienia kampanii "Pora na pomidora".

Karmiąc malucha na początku produkty podawane są łyżeczką w postaci półpłynnej, a pierwszym daniem niemowlaka jest zwykle papkowata zupka warzywna. Alternatywną metodą wprowadzania do diety dziecka nowych produktów jest tzw. Baby Led Weaning (BLW), czyli "Bobas Lubi Wybór". Pozwala się w niej decydować maluchowi, co będzie jeść, dając mu do wyboru kilka pokarmów. Doskonale sprawdzają się tu ugotowane na miękko warzywa oraz miękkie kawałki owoców. Dziecko sięga po nie ręką, wkłada do buzi
i rozgniata dziąsłami (lub zębami).

– Zaletą tej metody jest to, że dobrze wpływa na nawyki żywieniowe. Warto stosować ją jednak jako uzupełnienie – karmić dziecko potrawami rozdrobnionymi, łyżeczką, ale dodatkowo pozwalać mu jeść samodzielnie, np. podając pokrojone, miękkie owoce, żeby uczyło się jeść i oswajało się z nowymi smakami i konsystencją – dodaje Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska.

Czas na nowość

Nowości do diety niemowlaka wprowadzamy stopniowo. Pamiętajmy, żeby podawać je pojedynczo, zaczynając od małych porcji (około 1-2 łyżeczek). Na początku eksperymentowania dziecka z nowymi produktami, należy je jedynie oswajać z innymi smakami, niekoniecznie maluch musi się najadać do syta. Można zacząć np. od ugotowanej na miękko marchewki, pokrojonej w drobne kawałki. Po każdym nowo wprowadzonym produkcie powinniśmy obserwować dziecko przez kilka dni, czy nie wystąpiły reakcje niepożądane, takie jak: kolki, bóle brzucha, zaparcia, biegunki czy wysypka.

– Obserwacja pod kątem alergii powinna trwać minimum 2-3 dni, w przypadku alergików co najmniej tydzień. Poza tym nowe pokarmy najlepiej podawać rano, ewentualne problemy do wieczora powinny minąć – mówi ekspert kampanii.

Zdrowo i kolorowo

Po pierwszym oswojeniu z podstawowymi rodzajami warzyw i owoców można rozszerzyć dietę malucha o kolejne produkty. Z warzyw podajmy dziecku: brokuł, fasolkę szparową, pietruszkę, groszek zielony, cukinię, kabaczka, kalafiora, buraczki, szpinak, a nawet kapustę i brukselkę. Możemy również wprowadzić nowe owoce do jadłospisu naszej pociechy, tj.: gruszkę, jagody, brzoskwinie czy morele.

– W kolejnych miesiącach dokładamy do diety dziecka nowe warzywa i owoce. Należy tylko uważać na owoce alergizujące, np. truskawki, czy niektóre ciężkostrawne warzywa, np. strączkowe. Musimy obserwować reakcje dziecka na te produkty i niekoniecznie od tych warzyw i owoców zaczynać rozszerzanie diety – dodaje.

Ma być naturalnie

Przy rozszerzaniu diety malucha, należy pamiętać o tym, aby nie dosładzać, ani nie solić jedzenia. Niemowlak rodzi się z ponad czterokrotnie większą liczbą kubków smakowych niż osoba dorosła, więc naturalny smak potraw jest już dla niego wystarczająco wyrazisty. Podczas wprowadzania nowych produktów mogą się pojawić problemy z zaparciami, dlatego należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu niemowlaka. Pomimo tego, że dziecko nadal pije mleko, to właśnie woda, bez dodatków, powinna być drugim głównym płynem w diecie dziecka.

– Dziecku można podawać niewielkie ilości soków (najlepiej przecierowych), ale mimo wszystko najlepiej rozcieńczyć je wodą. Warto jednak pamiętać, że w diecie nie powinno zabraknąć świeżych owoców i warzyw – podsumowuje ekspert kampanii.

Rozszerzanie diety niemowlaka wymaga od rodziców podstawowej wiedzy na temat produktów, które chcą na stałe wpisać do jadłospisu dziecka. Jest to niezwykle ciekawy etap rozwoju malucha pozwalający odkrywać mu nowe smaki i kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe.
 

www.dziecko.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl