fit.pl mobile logo

Sport w życiu dziecka – postaw na różnorodność!

Kiedy zabrzmi już pierwszy dzwonek i opadną emocje związane z kompletowaniem szkolnej wyprawki, rodzice staną przed kolejnym dylematem – wybór zajęć pozalekcyjnych. Jakiego typu aktywności dla dziecka wybrać, aby ułatwić mu start w przyszłość? SPORT – podpowiadają lekarze!

Dane opublikowane kilka lat temu przez Najwyższą Izbę Kontroli są alarmujące – co trzeci polski uczeń szkoły średniej nie uczęszcza na lekcje wychowania fizycznego! Niechęć do wysiłku i notoryczne unikanie aktywności fizycznej to prosta droga do otyłości i poważnych problemów zdrowotnych w przyszłości. Jak temu zapobiec?

Przykład idzie z góry

Ogromną rolę odgrywają tu nie tylko nauczyciele WF-u czy infrastruktura sportowa, jaką dysponuje szkoła, ale przede wszystkim rodzice i wzorce zachowań, które dziecko wynosi z domu. Jeśli Ty jesteś osobą aktywną – regularnie biegasz, pływasz, jeździsz na rowerze a wolny czas starasz się organizować tak aby dominowała aktywność fizyczna – to również dla Twojego dziecka sport stanie się czymś naturalnym, wpisanym w codzienne funkcjonowanie.

Kiedy zacząć i jaką dyscyplinę wybrać?

Dzieci uwielbiają ruch – ich chęć zdobywania przestrzeni, nieustannego poruszania się, skakania, biegania, wspinania, turlania jest dla nas – dorosłych imponująca. Nie ograniczajmy im tej naturalnej potrzeby – chwalmy i zachęcajmy do aktywności. Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization, WHO) mówią, że w okresie rozwojowym dla prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecko powinno spędzać siedem godzin tygodniowo na aktywnościach sportowych.

Basen wskazany jest już dla sześciomiesięcznych niemowląt. Kiedy dziecko pewnie chodzi i biega zachęcajmy je do ruchu bawiąc się w berka. Trójkołowa hulajnoga odpowiednia jest już dla dwulatka, a przygodę z rowerem – tym biegowym, bez pedałów – może rozpocząć trzyletnie dziecko.

– Na wybór konkretnej dyscypliny przyjdzie jeszcze czas. Do szóstego roku życia dziecko powinno uczestniczyć w zajęciach ogólnorozwojowych, wykorzystujących takie elementy jak: podskoki, przysiady, skłony, bieganie, czołganie. Ich celem jest kształtowanie cech motorycznych: szybkości, zwinności, gibkości, skoczności, siły i wytrzymałości – komentuje ortopeda Łukasz Luboiński, ordynator kliniki Carolina Medical Center. – Bardzo ważna jest różnorodność – im później dziecko zacznie specjalizować się w jednej aktywności, tym lepszą będzie miało ogólną sprawność – dodaje. Jak pokazują badania amerykańskich naukowców1, wczesna specjalizacja w sporcie sprzyja skłonnościom do kontuzji – osoby, które w zbyt młodym wieku poświęciły się jednej konkretnej dyscyplinie sportu, dużo częściej ulegają urazom przeciążeniowym.

Uwaga na sporty jednostronne! Jeśli hulajnoga to trójkołowa, która umożliwia jazdę na obu nogach. Jeśli tenis, badminton, ping-pong, rzut oszczepem czy pchnięcie kulą, to z poważniejszym trenowaniem wstrzymajmy się do ukończenia przez dziecko dwunastego roku życia. – Wcześniej bowiem asymetryczny rozwój mięśni może zaburzyć prawidłowy wzrost i rozwój szkieletu – zaznacza doktor Luboiński.

Sport a wady postawy u dzieci

Sport nie tylko kształtuje charakter i podnosi odporność. Jest zbawienny jeśli chodzi o rozwój układu mięśniowo-kostnego, szczególnie w kontekście zapobiegania powstawaniu wad postawy lub ich pogłębianiu się. – Organizm człowieka to system naczyń połączonych – dysfunkcja jednego organu z czasem może spowodować wystąpienie poważnych patologii w innych. Płaskostopie może wywołać dolegliwości bólowe nie tylko stóp, ale też łydek i kręgosłupa. Dlatego tak ważne jest holistyczne wspomaganie rozwoju narządu ruchu u dzieci. Sport jest tu nieoceniony – wyjaśnia Katarzyna Goździak-Sobieraj, fizjoterapeutka z Carolina Medical Center, specjalizująca się w rehabilitacji dzieci.

Jakie aktywności wskazane są dla dzieci z konkretnymi wadami postawy?

 

 

 

 

KOLANA KOŚLAWE, SZPOTAWE

 

Wady te polegają na zaburzeniu równowagi mięśniowej nóg. Rolą aktywności fizycznej jest przywrócenie tej równowagi – warto zatem postawić na takie dyscypliny, które angażują i wzmacniają mięśnie nóg. Zalecane są również aktywności wymagające wzmożonej pracy mięśni tułowia.

JAZDA NA ROWERZE, BIEGANIE, JOGA, ZAJĘCIA RYTMICZNE NA TRAMPOLINACH, w czasie których nad bezpieczeństwem czuwa doświadczony instruktor.

Szpotawość i koślawość kolan to wady, z których dzieci najczęściej wyrastają.

 

STOPA KOŚLAWA, PŁASKA, PŁASKO-KOŚLAWA

Tu istotne jest wzmacnianie mięśni stóp. Czynnikiem wspomagającym ich rozwój jest aktywność sportowa na bosaka: JUDO, AIKIDO, TAEKWONDO.

Ponadto sporty te wymuszają zwiększoną ruchomość bioder, których zakres ruchu w naszym codziennym funkcjonowaniu jest niewielki. Mocne mięśnie pośladkowe i silna obręcz miedniczna, pełnią bardzo ważną rolę, między innymi odpowiadają za prawidłowe ustawienie stóp.

PLECY OKRĄGŁE

Warto postawić na sporty symetryczne wykonywane w odciążeniu, czyli na przykład w wodzie, która zmniejszy obciążenie stawów i mięśni. Idealne jest PŁYWANIE.

Wskazaną aktywnością jest również TANIEC Z SZARFĄ, w czasie którego wykonuje się dużo elementów mobilizujących kręgosłup.

BOCZNE SKRZYWIENIE KRĘGOSŁUPA

Tu aktywność fizyczna powinna każdorazowo iść w parze z rehabilitacją. PŁYWANIE, GIMNASTYKA SPORTOWA – tak, ale za zgodą pracującego z dzieckiem fizjoterapeuty!

 

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl