fit.pl mobile logo

Sport wpływa na zdrowie psychiczne dzieci

Sport to zdrowie. Można powiedzieć, że to także zdrowie psychiczne. Podczas aktywności fizycznej produkowana jest dopamina, hormon motywacji oraz serotonina, która poprawia humor i dodaje energii. Wydaje się więc oczywiste, że dla dzieci i młodzieży uprawianie sportu jest kluczowe, by zachować równowagę psychiczną. Szczególnie ważne jest to teraz, w dobie pandemii COVID-19, gdy wielu młodych ludzi jest w gorszej kondycji psychicznej. Psycholog Joanna Węglarz udziela 5 rad dla rodziców i ich dzieci, jak łatwo poprawić swoje samopoczucie i poczuć się szczęśliwszym, być bardziej otwartym, przyjaźnie nastawionym do życia i radzić sobie z przeciwnościami.

Nie od dziś wiadomo, że uprawianie sportu pozytywnie wpływa na ciało i ducha. Ćwiczenia poprawiają nastrój, dodają energii i witalności oraz wzmacniają wartość siebie. Chyba każdy zna uczucie dumy i euforii po przebiegnięciu mety lub ukończonym treningu. Ruch stymuluje mózg do większej aktywności, a dzięki temu wydzielają się hormony, które pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie.

Niestety liczne badania pokazują, że Polacy nie lubią się uprawiać sportów. Jako społeczeństwo jesteśmy mało aktywni ruchowo, zwłaszcza jeśli chodzi o zorganizowaną aktywność. Często wybieramy bierne formy wypoczynku np. leżenie na plaży, a kiedy tylko możemy, oszczędzamy sobie wysiłku. Co gorsza również wśród dzieci i młodzieży obserwujemy niechęć do uprawiania aktywności fizycznej, co często wiąże się ze statycznym sposobem spędzania czasu wolnego, często przed komputerem, smartfonem czy telewizorem. Pandemia COVID-19, edukacja online oraz przymusowa izolacja doprowadziły tylko do nasilenia problemów.

Niemiecki Instytut Technologii w Karlsruhe (KIT) przeprowadził długoterminowe badania aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w czasie pandemii. Wyniki były bardzo niepokojące, gdyż okazało się, że o ile podczas pierwszego lockdownu chodzenie pieszo, jazda na rowerze, bieganie lub uprawianie sportu zajęło dzieciom średnio 166 minut dziennie, podczas drugiego lockdownu już tylko średnio 75 minut dziennie. Wyniki podobnych badań przeprowadzonych w Polsce (w ramach programu „Lekkoatletyka dla każdego!” ) są jeszcze bardziej przerażające. Okazuje się bowiem, że przed pandemią dzieci i młodzież spędzali średnio 84 minuty uprawiając sport, a podczas pandemii ten czas spadł do średnio 54 minut.

- Należy pamiętać, że aktywność fizyczna stanowi integralny element zdrowia. Nie tylko tego fizycznego, ale również psychicznego i emocjonalnego. Zmniejsza skutki stresu oraz zapewnia niezbędny człowiekowi komfort psychiczny. Dodatkowo aktywności fizyczna jest często okazją do zacieśniania więzi międzyludzkich i zapobiega separacji społecznej, co jest nam tak bardzo potrzebne w dobie COVID-19 - mówi Joanna Węglarz, ceniona psycholożka i specjalistka psychologii klinicznej, wykładowczyni akademicka i terapeutka EMDR ze Studia Psychologicznego, pomysłodawca ogólnopolskiej kampanii społecznej SZKOŁA-ODNOWA.

5 PORAD PSYCHOLOGA DLA DZIECI, MŁODZIEŻY I RODZICÓW:

1. Zacznij od siebie - ważne, aby szczerze przyjrzeć się sobie i zastanowić się, jak wygląda nasze podejście do aktywności fizycznej: jak często korzystamy ze schodów zamiast windy, idziemy na piechotę zamiast jechać samochodem lub autobusem, ćwiczymy lub biegamy w ciągu tygodnia, czy spędzamy czas aktywnie czy przed telewizorem lub komputerem, Jeśli my nie jesteśmy aktywni fizycznie, trudno oczekiwać tego samego od dziecka. Warto zmienić swoje nawyki i przyzwyczajenia i pokazać dziecku, że czas wolny można spędzić inaczej. Każdy „wybicie się” z rutyny i utartego schematu dnia to krok naprzód. Boisz się zmian? Rób małe kroki, postanów sobie, że biegasz 15 minut dziennie lub raz w tygodniu idziesz z rodziną na basen. Nie musisz od razu startować w maratonie ani skakać na głęboką wodę.
2. Znajdźcie sport przyjemny dla wszystkich członków rodziny - dla niektórych rodzin będzie to cotygodniowy basen, łyżwy, rower, dla innych spacer z psem. Wspólne uprawianie sportu ma jeszcze tę zaletę, że cała rodzina czuje się bardziej zintegrowana. Czasem może być to też wspólna rodzinna gra w Twistera, która wspomaga elastyczność i rozciąganie. Poza tym gra w Twistera to mnóstwo śmiechu, a śmiejąc się, ćwiczymy mięśnie brzucha. Ponadto śmiech powoduje, że czujemy się szczęśliwsi, bardziej zrelaksowani i zaczynamy myśleć pozytywnie.
3. Ograniczajcie czas online - zarówno własny, jak i dzieci. Często okazuje się bowiem, że czas, w którym moglibyśmy ćwiczyć aktywnie, marnujemy na siedzenie przed komputerem lub telewizorem. Ponadto, gdy dzieci widzą, że rodzice wolą spędzać czas online, a nie z nimi, robiąc coś wspólnie, jest dla nich znak, że aktywności online są priorytetem i przejmują ich zachowania.
4. Nauczcie się odpuszczać - często wydaje nam się, że nie mamy czasu na odpoczynek, wiecznie się spieszymy i ciągle coś mamy do zrobienia. Warto zatrzymać się w tym pędzie na chwilę, zastanowić się, jakie obowiązki można odpuścić na korzyść relaksu i wolnego czasu z rodziną.
5. Korzystaj z technik relaksacyjnych - warto wprowadzić w codzienne aktywności chwilę wycieszenia. Mindfulness, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia fizyczne - to świetne, proste i skuteczne sposoby radzenia sobie z napięciem i stresem, wiec dobrze jest pokazać dzieciom, jak na różne sposoby mogą sprawić, że poczują się lepiej psychicznie.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl