fit.pl mobile logo

Spożycie soku owocowego nie wpływa na masę ciała dzieci

W ostatnich latach ukazało się wiele badań, które potwierdzają właściwości licznych biologicznie aktywnych związków występujących w sokach owocowych. Wyniki te dostarczają coraz więcej dowodów na pozytywny wpływ bogatej matrycy odżywczej soków owocowych na zdrowie

Czy istnieje związek pomiędzy spożywaniem soków, a otyłością?

Mimo licznych korzyści płynących ze spożywania soku owocowego, wciąż jest wiele doniesień popularno-naukowych, które zwracają uwagę na zwartość cukrów w tych produktach, łącząc ten fakt z występowaniem nadwagi i otyłości zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. Przeciwnicy soków owocowych wskazują na to, że otyłość występuje na poziomie epidemii, a związane z nią koszty opieki zdrowotnej są ekstremalnie duże. Za przyczynę tej sytuacji podają wysokie spożycie cukru pochodzącego głównie ze słodzonych napojów (SSB). Wyniki badań dotyczące tej kategorii produktów są często ekstrapolowane na soki owocowe, ponieważ niektóre z nich są naturalnie słodkie (w wyniku zawartości naturalnych cukrów pochodzących z owoców). Jednak jak pokazują amerykańskie badania na przestrzeni ostatnich 20 lat preferencje spożycia płynów zmieniły się i dzieci piją głównie wodę – taki sam trend rysuje się w ostatnim czasie również w przypadku polskich dzieci.[4],[5]  Pomimo tych zmian skala problemu nadwagi i otyłości w populacji pediatrycznej w USA nie zmieniła się, a w Polsce nadal rośnie.

Niezależnie od roli cukru, wiele innych czynników wpływa na wzrost wskaźnika otyłości, a najważniejszą rolę odgrywa tu nadwyżka ogólnej energii z diety przy niskim poziomie aktywności fizycznej. W metaanalizie 22 badań, w których próbowano odnaleźć zależność pomiędzy spożyciem soków, a otyłością, dodatni związek zaobserwowano tylko w tych badaniach, w których wyniki nie były kontrolowane ze względu na energetyczność diety, natomiast w badaniach, w których taka analiza miała miejsce nie zaobserwowano zależności pomiędzy spożyciem soków, a otyłością u dzieci i młodzieży. Również w metaanalizie Auerbacha, w której przeanalizowano 4657 badań, zauważono, że jedynie 8 z nich charakteryzowało się obserwacją badanych dłuższą niż 6 miesięcy oraz brano w nich pod uwagę kaloryczność diety jako czynnika zakłócającego. W żadnym z tych badań nie zaobserwowano, aby spożycie soku owocowego w izokalorycznej diecie powodowało wzrost masy ciała u dzieci i młodzieży. Co więcej, nie zaobserwowano żadnego negatywnego wpływu spożycia soków na profil lipidowy, kontrolę glikemii czy ciśnienie krwi. W ostatnim czasie ukazały się również wyniki badania HAPIEE, w którym analizowano m.in. trendy spożycia płynów wśród młodzieży we Europie Wschodniej. W tym badaniu również nie zaobserwowano zależności między spożyciem soku owocowego 100% a masą ciała dzieci. Podkreślono również, że z uwagi na wyniki wielu badań dotyczących soków owocowych można polecić ich spożywanie różnym populacjom bez ryzyka ich szkodliwego wpływu na masę ciała[10]. Dodatkowo, warto też zaznaczyć, że dieta osób spożywających soki owocowe zawiera więcej całych owoców, mniej dodatku cukru i większe ilości witaminy C, magnezu, potasu, a także żywności zawierającej błonnik, niż w przypadku osób, które nie włączają soków do swojej codziennej diety.

Czy spożywanie soków może zwiększyć spożycie warzyw i owoców?

Przeciwnicy spożywania soków owocowych twierdzą m.in., że sok nie zastąpi porcji całych owoców, ponieważ zawiera mało błonnika lub zupełnie jest go pozbawiony. Chociaż soki klarowne właściwie nie zawierają błonnika, należy podkreślić, że proces wyciskania soku zatrzymuje większość prozdrowotnych składników odżywczych i fitochemicznych z całego owocu. Bioaktywne składniki 100% soku owocowego wykazały pozytywne działanie kliniczne na markery oksydacyjne, stan zapalany, reaktywność śródbłonka, profile lipidowe, nadciśnienie i agregację płytek krwi. Zgodnie z aktualnymi rekomendacjami specjalistów ds. żywienia dziennie powinno spożywać się przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców, gdzie jedną z nich może stanowić szklanka soku. Niestety, jak pokazują wyniki badań polskie dzieci nie spełniają tych wymagań i nie spożywają codziennie warzyw i owoców, co najwyżej sięgają po nie tylko kilka razy w tygodniu. Wymaga to zmiany, ponieważ wykształcenie prawidłowych nawyków żywieniowych u najmłodszych przynosi korzystne dla zdrowia rezultaty na przestrzeni dalszego życia. Pomocne w tym mogą okazać się soki, bo jak wskazują wyniki badań NHANES 2007–2010, dzieci pijące soki owocowe spożywają również więcej owoców w porównaniu do tych które soków nie piją.

Amerykańska agencja USDA w odpowiedzi na pojawiające się rekomendacje mówiące o unikaniu soków w diecie dzieci, zwraca uwagę na ekonomiczne i żywieniowe korzyści płynące z ich spożywania.[16] M.in. podkreśla fakt, iż mimo że soki zawierają mało błonnika to posiadają wartość odżywczą, która ma korzystny wpływ na dietę dzieci i ich zdrowie, a spożycie soków pomaga w osiągnięciu rekomendacji dotyczących spożywania warzyw i owoców[17]. Dodatkowo, spożywanie soku może być szczególnie ważne dla podniesienia jakości diety populacji o niższym statusie społeczno-ekonomicznym, biorąc pod uwagę rosnące ceny owoców i warzyw, codzienne przestrzeganie zaleceń dotyczących ich spożycia minimum 5 porcji warzyw i owoców dziennie staje się wyzwaniem. Murray w pracy z 2019 r. dotyczącej wzorów żywieniowych spożycia owoców i soków owocowych przez dzieci i młodzież stanowczo podkreśliła, że rekomendacje żywieniowe mówiące o wykluczaniu poszczególnych produktów spożywczych bez rozważania ich wpływu na ogólną jakość diety może zaszkodzić zachowaniom żywieniowym bez zauważalnych korzyści zdrowotnych.

KOMENTARZ: Dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl