fit.pl mobile logo

Potoczne słownictwo w piłce nożnej - Wyjaśniamy

W piłkarskim slangu można znaleźć wiele wyrażeń, i choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że znamy te słownictwo, może mieć ono szersze znaczenie. Co dokładnie oznacza postawienie autobusu przez drużynę? Skąd wzięła się robinsonada? Jak wygląda idealna przewrotka? Postaramy się Wam przybliżyć najpopularniejsze określenia ze środowiska piłkarskiego.

Pressing

Niejedna drużyna może się pochwalić wysokim i skutecznym pressingiem, ale co to właściwie oznacza? Jest to element taktyki mający na celu szybkie odebranie piłki przeciwnikowi. Potrzeba do tego bardzo dobrej kondycji zawodników oraz realizacji założeń taktycznych trenera. W zależności od strefy boiska, w którym ma on wystąpić, można mówić o wysokim, średnim lub niskim pressingu.

Robinsonada

Każdy goalkeeper, choć raz w życiu chciałby mieć ją w swoim dorobku. Robinsonada to interwencja bramkarska, która na pozór wydaje się nie do obrony. Swą nazwę zawdzięcza angielskiemu zawodnikowi m.in. Derby County czy Southampton - Johnowi Robinsonowi. Był on prekursorem “lotnictwa” wśród bramkarzy. Jako jeden z pierwszych zaczął rzucać się całym ciałem w kierunku futbolówki.

Autobus

Kolejna z taktyk, tym razem defensywnych. Mowa tu oczywiście o stawianiu autobusu. Jest to obrona całą drużyną na swojej połowie lub we własnym polu karnym. Często stosowana przy korzystnym wyniku spotkania swojego zespołu, najczęściej przy jednobramkowej różnicy bramek. Drużyna prowadząca “parkuje autobus” chcąc dowieźć wynik do końca meczu. Nieatrakcyjna dla oka oraz kibiców, nie można natomiast odmówić skuteczności takiego grania.

Przewrotka

Prawdopodobnie jest to najefektowniejszy sposób na strzelenie bramki. Przewrotka to uderzenie piłki nogą przez zawodnika, gdy ten znajduje się w powietrzu. W momencie strzału piłkarz znajduje się tyłem do bramki, a jego ciało położone jest w sposób równoległy do murawy. Poprawna przewrotka ze zdobyczą gola jest nie lada sztuką i niewielka część zawodników może się pochwalić tak strzeloną bramką.

Siatka

Moment obejścia zawodnika poprzez założenie mu “sita”. Siatka to puszczenie piłki pomiędzy nogami przeciwnika, gdy ten znajduje się w rozkroku. Daje to duża przewagę piłkarzowi zagrywającemu, ponieważ zawodnik, który został minięty, stoi teraz tyłem do piłki i potrzebuje czasu na zmianę kierunku gry oraz wzięcie rozpędu. Kiwającemu sprawia to dużo satysfakcji, a zawodnik który dał się obejść, może czuć się upokorzony.

Hat-trick

Jeśli wynik spotkania jest wysoki, jest duża szansa, że w trakcie jego padł hat-trick. Jest to moment, w którym jeden z zawodników w trakcie meczu ustrzelił 3 gole, a jeśli trafił te bramki pod rząd, możemy mówić o hat-tricku kompletnym. Nie każdemu udaje się ta sztuka, duża część napastników przez całą karierę często nie jest w stanie pochwalić się taką zdobyczą.

Lob

Kolejna z efektownych możliwości na zdobycie bramki. Lob jest to zagranie piłki przez zawodnika ofensywnego (najczęściej napastnika) ponad bramkarzem. Ten rodzaj strzału cechuje się niezwykłą techniką oraz małą ilością włożonej siły. Oddawany jest zazwyczaj, gdy bramkarz znajduje się w dużej odległości od linii bramkowej i nie ma czasu na dobiegnięcie do uderzonej piłki.

Pajęczyna/Okienko

Najtrudniejszy strzał do obrony dla bramkarza stojącego na linii bramkowej. Okienko jest to górny (prawy lub lewy) róg bramki. Ustrzelenie pajęczyny to niełatwy wyczyn, a piłkarz musi się naprawdę postarać, by trafić idealnie w ten punkt. Goalkeeper, aby obronić taki strzał musi wykazać się niezwykłym refleksem oraz dobrym wyskokiem, ponieważ ten okienko z perspektywy środka linii, znajduje się najdalej od rąk bramkarza.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl