fit.pl mobile logo

Raz ich kochamy, za chwilę nie oszczędzamy gorzkich słów - dlaczego tak łatwo oceniamy piłkarzy?

Gdy polska reprezentacja w piłce nożnej wygrywa – kibice szaleją z radości i nie szczędzą euforycznych komentarzy. Gdy przegrywa – nie zostawiają na zespole suchej nitki. Z czego to wynika, że tę samą drużynę dnia kochamy, a drugiego nienawidzimy? Jak tak skrajne reakcje wpływają na piłkarzy? Czy kibice powinni być ze swoją drużyną na dobre i na złe? Na te pytania odpowiada Wiktor Wiluś, psycholog sportu z Poradni Zdrowia Psychicznego Harmonia Grupy LUX MED. 

Skrajne reakcje na grę reprezentacji mają swoje uzasadnienie w psychologii, można je wytłumaczyć za pomocą nawet kilku mechanizmów. – Najważniejszy mechanizm to potrzeba zachowania wysokiej samooceny. Lepiej utożsamiać się z drużyną, która wygrywa. Naturalną potrzebą jednostki jest chęć przynależności do grupy, a najlepiej do grupy zwycięzców, tych, którzy odnoszą sukcesy. Dlatego tak chętnie oglądamy drużynę, która wygrywa. Kibicujemy tym, którzy są dobrzy, stąd tylu polskich fanów drużyn z Ligi Mistrzów. Są tacy, którzy oglądają mecze FC Barcelona, a jest im całkowicie obojętna lokalna drużyna, która nie odnosi sukcesów – tłumaczy Wiktor Wiluś, psycholog sportu z Poradni Zdrowia Psychicznego Harmonia Grupy LUX MED. Jak dodaje: 

- Zwróćmy też uwagę na popularną narrację, gdy rozmawiamy o grze piłkarzy. Mówimy: „my wygrywamy” i „oni przegrali”. Wiktor Wiluś, psycholog sportu z Poradni Zdrowia Psychicznego Harmonia Grupy LUX MED.

Nasz sukces, ich porażka

Drugi mechanizm to tzw. egotyzm atrybucyjny. - To skłonność do wyjaśniania własnych sukcesów w pochlebny dla siebie sposób. Własne sukcesy wyjaśniamy czynnikami wewnętrznymi np. umiejętnościami, cechami charakteru, a własne porażki – czynnikami sytuacyjnymi. Może się to przekładać także na sposób kibicowania. Wygrywamy, bo mamy świetnych piłkarzy, przegrywamy, bo niesprawiedliwy sędzia, niesprzyjająca pogoda, czy niewygodne koszulki – tłumaczy ekspert.

Kolejny powód złego wypowiadania się o grze piłkarzy to tzw. skrypt narzekania – społecznie podzielany nawyk pesymistycznego myślenia. – Ten schemat został utrwalony w naszym narodzie w czasach PRL, gdy poczucie bezradności i brak sprawczości w życiu sprawił, że zaczęliśmy narzekać na wszystko i wszędzie. Są ciekawe badania, które zaowocowały wnioskiem, że rozmowy o problemach i narzekanie na codzienność są uznawane przez większość z nas za bardziej głębokie i przybliżające niż rozmowy o sukcesach. Stąd może wynikać pewne przyzwolenie w naszym społeczeństwie na oficjalne narzekanie. Coś zupełnie nie do pomyślenia np. w kulturze amerykańskiej – wyjaśnia Wiktor Wiluś, psycholog z Grupy LUX MED.

Ostatnia przyczyna skłonności do krytykowania drużyny narodowej to złudzenie mądrości wstecznej. To pojęcie z obszaru heurystyki reprezentatywności, które w największym skrócie można określić jako „wiedziałem, że tak będzie” albo „mądry Polak po szkodzie”. Jest to złudzenie posiadania wiedzy o danym wydarzeniu, mimo że jest to wiedza wynikająca z faktów. – W tej grupie są tzw. „kanapowi trenerzy”, którzy po przegranym meczu, mówią, że gdyby trener zmienił zawodnika X pod koniec drugiej połowy, to byśmy wygrali albo że „trzeba było” zmienić ustawienie po przerwie – wymienia psycholog sportu.

Głodni sukcesu, więc surowi

Hejt i nieprzychylne komentarze są szczególnie widoczne w przypadku reprezentacji Polski w piłce nożnej. Gdy nie wiedzie się np. siatkarzom, kibice czują zawód, ale są bardziej powściągliwi w surowych ocenach. Ekspert wskazuje na co najmniej dwa powody tej różnicy. - Reprezentacja w siatkówce mężczyzn to bardzo utytułowana drużyna, która nie musi udowadniać swojej silnej pozycji na świecie. A w piłce nożne kibice czują wielki głód sukcesów i to od wielu, wielu lat. Poza tym piłka nożna jest najpopularniejszym sportem, tu są największe pieniądze, największe gwiazdy, więc i emocje są największe, zarówno te pozytywne, jak i negatywne – tłumaczy Wiktor Wiluś z Grupy LUX MED.

Polacy, nic się nie stało…

Może zatem powinniśmy być z drużyną na dobre i na złe? – Na pewno okrzyki „nic się nie stało” z perspektywy piłkarzy są bardziej wspierające niż np. wygwizdanie przez kibiców, czego doświadczyła nasza reprezentacja kilka lat temu. Najlepiej byłoby podziękować drużynie za włożony wysiłek. Aura doceniania pomaga przetrawić porażkę, bo wbrew obiegowej opinii, nawet doświadczeni zawodnicy przeżywają nieudane występy – komentuje psycholog.

Celebrujmy wygrane

O wiele łatwiej i przyjemniej jest doceniać wygrane – i to też kibice powinni robić. Piłkarze reprezentacji narodowych, czyli najlepsi w swoim fachu w danym kraju doświadczają tzw. efektu audytorium. Publiczność (jak w Katarze – nawet 80 tys. widzów!) wywiera potęgujący wpływ na zawodników na ich poziom gry. Zawodnicy grający poniżej przeciętnej wypadają gorzej na oczach innych, a ci, którzy są ponadprzeciętni, znacznie się poprawiają. Im więcej widzów tym silniejszy efekt. Dodatkowym motywatorem jest też skala wydarzenia: - Teraz trwa mundial, bardzo prestiżowe zawody. Tu nie chodzi o pieniądze, bo te piłkarze zarabiają w klubach. Nikt z nich nie narzeka na sytuację finansową, ale szukają nowych bodźców i źródeł satysfakcji. Wygrany mecz na Mistrzostwach Świata na pewno jest dla nich wielkim sukcesem. Cieszą się, że mogą przysłużyć się reprezentacji. Pamiętajmy o tym za każdym razem, gdy oglądamy mecz – apeluje ekspert Grupy LUX MED.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl