fit.pl mobile logo

Jak wzmocnić odporność dziecka jesienią?

Zbliża się pierwszy dzień kalendarzowej jesieni. W deszczowe i chłodne dni organizm dziecka potrzebuje więcej pokarmów bogatych w witaminy i składniki odżywcze, które wzmocnią jego układ odpornościowy, odpowiedzialny za skuteczną obronę przed infekcjami i przeziębieniem. Odpowiednia i różnorodna dieta pomoże uniknąć wielu jesiennych chorób. Warto wiedzieć, jak zaplanować jesienne menu, by wesprzeć odporność dziecka 


1000 pierwszych dni życia to czas, który ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka oraz jego zdrowia. Już po narodzinach, w okresie karmienia piersią i rozszerzania diety niemowlęcia, kształtuje się jego układ odpornościowy – chroniący organizm przed wirusami. Mleko mamy ma wyjątkowy wpływ na tworzenie się odporności u dziecka, dlatego ważne jest, abyś karmiła dziecko wyłącznie piersią przez 6 pierwszych miesięcy jego życia. Naturalne karmienie wzmacnia odporność, gdyż razem z pokarmem dostarczane są składniki wspomagające rozwój i dojrzewanie układu immunologicznego młodego organizmu.

Rozszerzanie diety

Nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia życia dziecka, ale nie później niż w 26. tygodniu przychodzi odpowiedni moment na rozszerzanie diety dziecka[1], ponieważ samo mleko przestaje dostarczać wystarczającą ilość m.in. witamin, białek czy żelaza. Nowe produkty w jadłospisie wpływają na prawidłowy rozwój dziecka, dają potrzebną energię, oprócz tego wzmacniają odporność. Nadal w organizmie niemowlęcia dojrzewa układ pokarmowy, programuje się metabolizm, a wczesne doświadczenia dziecka z nowymi pokarmami mają wpływ na jego preferencje i wybory żywieniowe w dorosłym życiu. Prawidłowa dieta powinna być zatem dostosowana do potrzeb niedojrzałego organizmu. Aby mieć pewność, że podajesz dziecku najlepsze produkty, pamiętaj o ważnych zasadach:

Wybieraj produkty bezpieczne i sprawdzone, pochodzące z pewnych źródeł spełniających rygorystyczne normy jakości. Produkty dostosowane do potrzeb wrażliwych organizmów małych dzieci z oznaczeniem wieku na opakowaniu – musi się na nich znajdować informacja, od którego miesiąca życia można podać je dziecku. Do zaspokajania pragnienia dziecka wybieraj wyłącznie wodę – nie sugeruj się, że napój jest wzbogacony w witaminę C lub inne mikroelementy, to tylko chwyt marketingowy dla słodzonych, niezdrowych napojów.
Odporność w produktach

Jesienna dieta powinna być różnorodna i składać się z produktów zawierających cenne witaminy i składniki mineralne wzmacniające odporność Twojego dziecka:

Warzywa – Brokuły i szpinak bogate są w wapń. Marchewka, pomidor i dynia zawierają większe ilości B-karotenu czyli, prowitaminy A, która wzmacnia odporność. Zielone warzywa liściaste są źródłem żelaza odpowiedzialnego za działanie układu nerwowego i mechanizmów immunologicznych[2]. Buraki wzmacniają organizm i odporność, ponadto są dobrym źródłem kwasu foliowego, niezbędnego szczególnie w czasie ciąży. Cukinia zawiera potas i żelazo, jest łagodna w smaku i nie odkładają się w niej metale ciężkie, dlatego szczególnie polecana jest małym dzieciom.

Owoce – Jabłka w swoim składzie posiadają potas i witaminy C, które wspierają układ odpornościowy w walce z wirusami. Gruszki zawierają błonnik pokarmowy oraz jod, który pozytywnie wpływa na funkcjonowanie tarczycy. Śliwki regulują trawienie i poprawiają apetyt, zawierają sporo witaminy E oraz witamin z grupy B.

Mięso – jest ono wartościowym źródłem kwasu arachidonowego, jednego z kwasów tłuszczowych potrzebnych do rozwoju układu odpornościowego. Najlepszym mięsem dla niemowląt jest chude mięso, czyli indyk i kurczak.

Ryby – zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym DHA, który jest niezbędnym składnikiem do prawidłowego rozwoju mózgu oraz układu odpornościowego. Podawaj swojemu dziecku przede wszystkim: śledzia, łososia, szproty i halibuta.

Jaja – mogą być wprowadzane jednocześnie z produktami uzupełniającymi. Żółtko jaja kurzego jest źródłem witamin z grupy B i żelaza[3].
Zdrowe witaminy

W pierwszym roku życia dziecka nawet najlepiej zbilansowana dieta może nie zaspokoić zapotrzebowania na wszystkie elementy odżywcze potrzebne do prawidłowej ochrony przed infekcjami. Witaminy, które są potrzebne do utrzymania zdrowia dziecka:

Witamina D – jej właściwości mają bardzo duże znaczenie w metabolizmie wapnia i fosforu, ale także korzystnie wpływa na ogólną odporność organizmu. Znajduje się w kiełkach słonecznika, produktach mlecznych, jednak z uwagi na zapotrzebowanie organizmu, należy ją suplementować.

Witamina K – jest niezbędna do prawidłowego krzepnięcie krwi. Jej braki, szczególnie u noworodków i niemowląt, mogą powodować groźne dla zdrowia i życia dziecka krwotoki.

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl