fit.pl mobile logo


Trening siłowy dla osób plus size według trenerów osobistych

Zebraliśmy uwagi doświadczonych trenerów osobistych dotyczących treningu siłowego dla osób o większej wadze. Co polecają a czego się wystrzegać?  
Co myślą trenerzy osobiści o treningu siłowym dla osób o większej wadze ciała? Ćwiczenia siłowe są wciąż kojarzone przez wielu wyłącznie z treningiem kulturystyczny. Wydaje się to wynikiem niedoinformowania, biorąc pod uwagę różnorodność tego, co obecnie za trening siłowy uważamy. Jego formy są między innymi polecane w treningu ukierunkowanym na poprawę zdrowia czy redukcji masy ciała. Jaką jego wizję w kontekście osób plus size mają doświadczeni trenerzy osobiści?

1. O podejściu

Najtrudniejszy jest pierwszy krok. Jak podkreśla Marta Makles „największym wyzwaniem w rozpoczęciu przygody z siłownią dla osób plus size jest przełamanie barier w głowie, gdyż często krępują się one by przyjść do klubów fitness”.

Drugi problemem jest niechęć do treningu siłowego, szczególnie wśród kobiet, obawiających się uzyskania w ich efekcie dużej masy mięśniowej. O niechęci do ćwiczenia ze sztangą wspomina Marek Dembek. Podkreśla jednocześnie, że istnieje wiele alternatywnych ćwiczeń, za pomocą których można obciążyć te same grupy mięśniowe bez używania tradycyjnych ciężarów.

2. O roli treningu siłowego

Michał Chalabala zaleca skupić się na prostych ćwiczeniach siłowych (pomagających lepiej funkcjonować w codziennych czynnościach), przeplecionych kilkuminutowymi akcentami na maszynach aerobowych.

Trochę inaczej rolę tą widzi Bartosz Trąbka: „trening siłowy jest na początku drogi do wymarzonej wagi swego rodzaju dodatkiem, który w miarę upływu czasu będzie zajmował coraz większą część każdej jednostki treningowej.” Jako uzupełnienie codziennej, większej aktywności fizycznej widzi rolę treningu siłowego Marta Makles.

3. Konkretne realizacje procesu treningowego

Jak powinno wyglądać zastosowanie takiego treningu w praktyce? Tu znów zdania są podzielone.

Marek Dembek: „Stosuje ćwiczenia z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała. Świetnie spisują się tu taśmy TRX w przedziale powtórzeń treningu na siłę (4-8). Dodatkowo włączam sporo ćwiczeń izometrycznych. Ćwiczenia wykonywane są w seriach z przerwami 30-60 sekund, w zależności od kondycji. Zalecam też przeplatanie treningów obwodowych z treningami siłowymi, by zapewnić zmienność bodźców”.

Bartosz Trąbka: „Osoba z większą masą ciała powinna trenować z niedużym oporem, pozwalającym wykonać przynajmniej 20 powtórzeń w jednakowym tempie. Przerwy pomiędzy kolejnymi seriami powinny wynosić około 1 do góra 2 minut. Wykonujemy ruchy ze stałą, małą prędkością. Nie zatrzymujemy ruchu w żadnym momencie podczas trwania serii.”

Marta Makles zaleca przede wszystkim „Full Body Workout, głównie opierający się na ćwiczeniach złożonych, z wolnym ciężarem (przysiady, martwy ciąg, wyciskanie hantelek)”.
Punkty wspólne to skoncentrowanie się na treningu obwodowym (można o nim przeczytać tu), który pozwala pracować jednocześnie nad siłą i wytrzymałością. Jednak już jego charakterystyka zalecana przez trenerów jest różna.

4. Trenerzy osobiści o bezpieczeństwie treningów

Zgodnie zwracana jest uwaga na istotność poprawnej techniki wykonywania ćwiczeń. Przed rozpoczęciem procesu należy też udać się do lekarza, by wykluczyć jakiekolwiek przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń, co przede wszystkim dotyczy stanu kręgosłupa. Drugim z punktów szczególnie podatnych na kontuzję są stawy kolanowe. Dlatego Marek Dembek zaleca wyłączenie z ćwiczeń przysiadów z obciążeniem.

5. Podsumowanie

Podsumowując, w opinii trenerów osobistych trening siłowy warto włączyć do programu aktywności osób plus size. Co ważne, Marta Makles zauważa, aby „po konsultacjach z trenerem dopasować aktywność fizyczną do charakteru i wybrać taką formę ćwiczeń, która będzie rodziła przyjemność i chęć jej kontynuowania.”

Trening siłowy ma ugruntowaną rolę w prawie każdym procesie treningowym. Jest między innymi zalecany przez Światową Organizację Zdrowia jako uzupełnienie codziennej aktywności o umiarkowanej intensywności. Biorąc pod uwagę różnorodność form treningu włączanych do tej grupy, każdy powinien znaleźć w nim coś dla siebie.

plusfitness.pl

 www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl