fit.pl mobile logo

Co jeść dla zachowania młodości?

Świetne zdrowie, sprawny umysł i znakomity nastrój w każdym wieku? To możliwe! Trzeba tylko odpowiednio zmodyfikować codzienne menu
cookingSięgaj po zioła
Do przygotowywania potraw używajmy oliwy, oleju słonecznikowego lub sojowego. Ograniczmy sól kuchenną i przyprawy typu jarzynka - zawierają sód lub glutaminian sodu, które zatrzymuje wodę w organizmie, podwyższając ciśnienie krwi. Potrawy doprawiajmy ziołami, np.: bazylią, tymiankiem, melisą, koperkiem i natką pietruszki. Nie tylko poprawią smak potraw, ale również przyspieszą przemianę materii i poprawią trawienie.

Wybierajmy:
Pieczywo razowe i pełnoziarniste, kasze (gryczana, jęczmienna, pęczak), makaron, ryż, płatki kukurydziane, chudy nabiał (twaróg, kefir, jogurt i maślanka), mięso i wędliny drobiowe, ryby morskie, jaja (nie więcej niż 2 na tydzień, białko jaja możesz jeść bez ograniczeń), warzywa, owoce, kiełki, pestki dyni i słonecznika, soki świeżo wyciśnięte z warzyw i owoców, owocowe i ziołowe herbaty

Unikajmy:
Soli, cukru, słodyczy, alkoholu, masła, tłustego nabiału, śmietany, majonezu, serów topionych i pleśniowych, smalcu, tłustego mięsa i wędlin wieprzowych, konserw mięsnych i rybnych, dań panierowanych i smażonych w głębokim tłuszczu, frytek, gotowych wyrobów garmażeryjnych, słodkich napojów gazowanych  

Soja na menopauzę
Dwa razy w tygodniu warto jeść warzywa strączkowe, a zwłaszcza soję i produkty sojowe (np. tofu, mleko sojowe). Zawierają m.in. substancje zwane fitoestrogenami, które mają podobne działanie do estrogenów, czyli żeńskich hormonów płciowych. Łagodzą one niektóre dolegliwości towarzyszące menopauzie, takie jak: zaburzenia snu i niepokój, drażliwość i stany depresyjne, uderzenia gorąca, zlewne poty, a także zawroty i bóle głowy. Niektóre prace naukowe dowodzą też, że fitoestrogeny obniżają poziom cholesterolu we krwi i chronią przed chorobami serca.

Pomidory na prostatę

Badania naukowe pokazały, że mężczyźni, którzy jedli dużo przetworów pomidorowych (zwłaszcza koncentratów, keczupów i przecierów) rzadziej zapadali na nowotwory gruczołu krokowego. Pomidory to bogate źródło likopenu. Substancja ta jest przeciwutleniaczem, który niszczy wolne rodniki, chroniąc organizm przed nowotworami.

Łosoś na zmarszczki i nadciśnienie
Ryba ta zawiera związek DMAE (dimetylaminoetanol), który wspomaga działanie neuroprzekaźników odpowiedzialnych za napięcie mięśni, a co za tym idzie – skóry (wygładza zmarszczki!). Łosoś ma dużo witaminy D, chroniącej przed osteoporozą, witaminy E, neutralizującej toksyny oraz potasu – zapobiega nadciśnieniu. Cennym składnikiem są też nienasycone kwasy tłuszczowe, które poprawiają funkcjonowanie mózgu. By wzmocnić działanie DMAE, jedz łososia z sałatą skropioną cytryną, oliwą z oliwek i pokruszonymi migdałami.

Co można zrobić, by mimo upływającego czasu, zachować w świetnej formie ciało, umysł i ducha? Naukowcy twierdzą, że kluczem do sukcesu jest nasza aktywność, zarówno fizyczna, jak i intelektualna, a także to, co każdego dnia jemy. Dlatego warto zadbać nie tylko o codzienną gimnastykę mięśni i ćwiczenie szarych komórek, ale również pomyśleć o superdiecie. Korzyści? Dobre zdrowie, dużo energii i szczupła sylwetka!
 
Mniej kalorii, więcej posiłków
Komponując codzienne menu, pamiętajmy, by posiłki były lekkostrawne i niskokaloryczne. Z wiekiem obniża się bowiem tempo przemiany materii, dlatego wystarcza nam mniej energii. Na przykład kobieta 30-letnia potrzebuje 1700 kcal, a 50-letnia - 1600 kcal/dzień. Mężczyzna 30-letni potrzebuje 2200 kcal dziennie, a 50-letni – 1900 kcal/dzień. Jeśli przekroczymy dzienny limit kalorii, możemy wkrótce zauważyć fałdki tłuszczyku na brzuchu i biodrach, a nasza waga zacznie iść w górę. I sprawdzi się powiedzenie ,,30 sekund przyjemności, 3 godziny trawienia i 3 centymetry w biodrach”. 

Aby utrzymać odpowiednie tempo metabolizmu, należy jeść pięć niewielkich posiłków zamiast trzech dużych. Dobrą formę zapewni ci dieta bogata w warzywa i owoce (dużo witamin i minerałów, a niewiele kalorii) oraz w węglowodany złożone (dostarczają energię, powoli podnosząc poziom cukru we krwi). Dotyczy to oczywiście zdrowych osób. Ci, którzy mają podwyższony poziom cukru we krwi, muszą zmodyfikować jadłospis, ograniczając ilość cukrów w posiłkach. W naszym menu nie może zabraknąć drobiu i ryb morskich. Zawierają one pełnowartościowe białko, żelazo, cynk i miedź, których z upływem lat zaczyna brakować w naszym organizmie. Mięso i ryby najlepiej jest gotować, dusić lub piec w folii, aby były lekkostrawne.

Postaw na warzywa i owoce
W każdym posiłku należy uwzględnić surowe lub krótko gotowane warzywa i owoce. Są one znakomitym źródłem błonnika pokarmowego, który przyspiesza pracę jelit i ułatwia trawienie. Warzywa i owoce dostarczają również wielu cennych minerałów i witamin, np. witaminy C, E i P (rutyny) oraz beta-karotenu. Mają one właściwości przeciwutleniające, zapobiegają powstawaniu niektórych nowotworów, chorób serca i układu krążenia. Przede wszystkim jednak opóźniają starzenie się organizmu.

www.senior.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl