fit.pl mobile logo

Jak wrócić do sportu po covid-19?

Czy infekcja SARS CoV-2 może być groźna dla osób uprawiających sport? Na jak długo zaprzestać treningów w przypadku infekcji? Czy potrzebne są jakieś badania przed powrotem do treningów?

Do infekcji wirusem SARS CoV-2 może dojść u każdego, bez względu na stopień wytrenowania i aktualnej aktywności fizycznej. Sport nie chroni przed zakażeniem. Osoby aktywne fizycznie mają większą szansę na bezobjawowy lub skąpo-objawowy przebieg choroby. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, są to często osoby młodsze niż ogół populacji, a ponadto obarczone z racji wieku i regularnej aktywności mniejszą liczbą czynników ryzyka i chorób współistniejących pogarszających przebieg Covid-19. Należą do nich otyłość, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, miażdżyca, niewydolność serca i nerek czy też niewydolność oddechowa. Ponadto wykazano, że regularna aktywność fizyczna wspomaga układ odpornościowy organizmu, zmniejsza nasilenie reakcji zapalnych, a tym samym zwiększa szansę na skuteczne i szybkie opanowanie choroby w przypadku zetknięcia się z wirusem. Stąd też w czasie pandemii ważne jest zachowanie regularnej aktywności fizycznej. 

Jak Covid wpływa na zdrowie sportowców?

Im cięższy przebieg, tym większe ryzyko poważniejszych zmian w płucach i w sercu, stąd też konieczność dokładniejszych badań po przechorowaniu przed bezpiecznym powrotem do sportu. W przypadku zapalenia mięśnia sercowego w przebiegu COVID-19 ustępowanie choroby może trwać do sześciu miesięcy. Obserwuje się też, że niektóre zmiany w płucach potrafią się utrzymywać miesiącami. W płucach, sercu i nie tylko mogą pozostawać trwałe powikłania obszary włóknienia pozapalnego.

Rekonwalescencja po tej chorobie zależy od jej przebiegu. Przy przebiegu bezobjawowym lub łagodnym – dziesięć dni od diagnozy, przy umiarkowanym lub cięższym bez powikłań sercowych i płucnych – dwa tygodnie od ostatnich objawów. W przypadku powikłań różnie długo. Jak po każdej infekcji, występuje osłabienie, przerwa w treningach powoduje naturalny spadek wydolności, do tego dochodzi stres psychiczny związany z przechodzeniem choroby u osób zazwyczaj zdrowych, co także może wydłużać proces rekonwalescencji. 

Jak wrócić do aktywności po przechorowaniu Covid-19

W zależności od ciężkości przebiegu choroby, powrót do sportu będzie trwał dłużej lub krócej. Nie ma do tej pory badań naukowych, wykonywanych na dużej grupie, które wskazywałyby na charakterystyczne zmiany w organizmie sportowca po przebiegu bezobjawowym lub skąpoobjawowym. Niektóre doniesienia mówią o zwiększonym ryzyku powikłań sercowo-naczyniowych, zmian w badaniach obrazowych płuc czy deficytów neurologicznych.

Biorąc pod uwagę, że nie jesteśmy w stanie ocenić ryzyka zakażenia COVID-19 na zdrowie sportowca po wyleczeniu, we wznawianiu aktywności fizycznej musimy zachować środki ostrożności. Zanim zaczniesz znów trenować, powinieneś:

  • Być w stanie bez problemów wykonywać czynności życia codziennego, chodzić po mieszkaniu bez zadyszki
  • Mieć 10 dni odpoczynku i 7 bez jakichkolwiek objawów

Zaleca się monitorowanie:

  • Tętna spoczynkowego
  • Odczytywalnego wysiłku
  • Stresu, zmęczenia, bolesności mięśni
  • Samopoczucia psychicznego

Badania, które należy wykonać w zależności od przebiegu choroby są zróżnicowane. Jeśli symptomy utrzymywały się do 7 dni i upłynęło minimum 10 dni od zakończenia odczuwania objawów: EKG, ECHO serca.

Jeśli symptomy utrzymywały się ponad 14 dni (kaszel, zmęczenie, bóle w klatce, palpitacje, spadek wydolność): EKG, badanie MRI serca, badanie spirometryczne płuc i RTG płuc.

Trening dla ozdrowieńca

  • aktywność fizyczną podejmujemy po zakażeniu koronawirusem, a nie w trakcie;
  • do formy wracamy stopniowo, w żadnym wypadku nie porywamy się na trening o stopniu intensywności sprzed choroby;
  • idealne ćwiczenie dla ozdrowieńców to spacerowanie: po parku, wokół domu, maszerowanie przed telewizorem;
  • spacerowanie najlepiej zacząć po płaskim terenie, stopniowo zwiększając odległość i tempo;
  • po poprawie formy - można zacząć spacerować pod górkę;
  • elektroniczną bieżnię ustawiamy tak, żeby tempo nas nie męczyło;
  • do rehabilitacji można również wykorzystać rowery (w tym rowery stacjonarne).

Bardzo ważne jest, aby podejmując wyzwanie pamiętać, by nie ćwiczyć w trakcie choroby, a po jej przebyciu. Jeśli objawy były łagodne, trzeba zaczekać około 14 dni od ich ustąpienia. Bardzo ważna jest cierpliwość i wyrozumiałość dla własnej słabości. Choroba wykańcza, a powrót do formy trwa długo. Trzeba dostosować trening do własnych możliwości, nie forsować się. Należy pamiętać, że dla wielu osób cieszących się dobrą kondycją, po przebyciu COVID-19 wyzwaniem jest pokonanie kilku stopni schodów czy kilkuminutowy spacer po korytarzu. Dlatego nie należy oczekiwać zbyt wiele od swojego organizmu, zwłaszcza jeśli choroba miała ciężki przebieg.

W niektórych przypadkach sportowców elity, powrót do treningów na poziomie sprzed zakażenia COVID-19, zajmował 3 tygodnie, innym nawet pół roku. Nie ma badań naukowych, które odpowiadały by na pytanie, dlaczego jest tak duże zróżnicowanie we wpływie wirusa na organizm człowieka, dlaczego u jednych przebieg jest bezobjawowy, a u drugich bardzo ciężki, tyczy się to także sportowców.

Jakie są oznaki, że trzeba jednak wycofać się z powrotu do aktywności?

Spadek formy spowodowany brakiem ruchu albo skutki choroby sprawią, że na początku możesz nie czuć się tak dobrze, jak zwykle. Jeśli jednak brakuje Ci tchu bardziej, niż można by się spodziewać przy powrocie do aktywności, albo odczuwasz dyskomfort w klatce piersiowej lub kołatanie serca, skonsultuj się z lekarzem.

Wsłuchuj się w swoje ciało uważniej niż kiedykolwiek – jeśli treningi są wymagające, ale do zniesienia, możesz utrzymać stały poziom wysiłku i z czasem jest coraz łatwiej – najprawdopodobniej po prostu zmagasz się z klasycznymi trudami odbudowy kondycji. Jeżeli jednak odczuwasz ból w klatce piersiowej, duże osłabienie, masz zawroty głowy lub czujesz, że grozi Ci zasłabnięcie, przerwij wysiłek i skontaktuj się z lekarzem.

Brak tchu to standardowy dyskomfort odczuwany przy braku kondycji. Podobnie jak wrażenie, że „jest Ci ciężko”. Jeśli odczucia te są w ramach normy i nie wywołują u Ciebie niepokoju, możesz spokojnie dalej walczyć o formę. Konsekwentny, spokojny trening sprawi, że z tygodnia na tydzień będziesz czuć się lepiej. Jeśli jest wręcz odwrotnie, również warto zgłosić się do lekarza.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl