fit.pl mobile logo

Jesienne wyzwanie: przezwyciężyć senność

Ostatnio skupialiśmy się na dodawaniu sobie energii w ciągu dnia. Kontynuujemy temat, rozprawiając na temat senności, która dopada chyba każdego w tych jesiennych, ciemnych miesiącach
sennosc2Jak twierdzą naukowcy ze Stanford University (za webmd.com) - senność wpływa na 40% z nas. I choć badanie to dotyczyło Amerykanów, to myślę, że my Polacy, mamy całkiem podobnie!

Święta drzemka

Drzemka to polecany przez naukowców sposób na zwalczenie senności. Jak twierdzi Lisa Shives, dyrektor medyczny North Shore Sleep Medicine w Evanston, drzemka świetnie nas odświeży pod warunkiem, że będzie dostatecznie krótka. Z przeprowadzonych przez nią badań wynika, że dziesięciominutowa drzemka wzmacnia czujność i wydajność w testach oceniających funkcje poznawcze. Ważna jest także pora - drzemki, o zbyt później godzinie w ciągu dnia, które trwają zbyt długo, mogą rozregulować wewnętrzny zegar. Zatem jeżeli mamy się zdrzemnąć, najlepiej by drzemka nie trwała dłużej niż 20 minut, dzięki temu pozostaniemy w lekkiej fazie snu i obudzimy się bez poczucia ospałości i ociężenia, czy braku humoru.

Kawa, kawa, kawa

Filiżanka kawy może pomóc przezwyciężyć senność w ciągu dnia, jednak jak ze wszystkim - nie można przesadzać. Kofeina zbiera niepochlebne opinie, tymczasem niemal każdy z nas odczuwa spadek energii około godziny 13 - właśnie wtedy często sięgamy po filiżankę kawy. Ludzie reagują bardzo różnie na kofeinę, podkreślają naukowcy, więc należy po prostu obserwować siebie. Mimo to, eksperci nie polecają picia kawy późnym popołudniem i wieczorem, są nawet tacy, którzy uważają, że po godzinie 14, nie warto już sięgać po kofeinę, aby nie zakłócić naturalnego cyklu, dzięki któremu zasypiamy wieczorem.

Czekoladka i słodki napój?

Gdy dopada nas popłudniowe zmęczenie, często mamy ochotę na coś słodkiego - to naturalna reakcja organizmu, który domaga się energii. Jak pokazują badania, ludzie cierpiący na przewlekły niedobór snu, sięgają częściej po niezdrowe - tłuste i słodkie - produkty, które szybko podnoszą indeks glikemiczny i są swoistym zastrzykiem energetycznym. Problem polega na tym, że gdy wysoki poziom cukru, jaki dostarczyliśmy organizmowi przez np. zjedzenie batonika, nagle spadnie, czujemy się jeszcze gorzej, niż przedtem. Pewne badanie wykazało, że godzinę po wypiciu słodkiego energetycznego napoju, uczestnicy badania, byli jeszcze bardziej śpiący i mieli więcej zaburzeń koncentracji, niż pacjenci z grupy kontrolnej, którzy nie pili słodkiego napoju.  Dlatego, aby zminimalizować popołudniową senność eksperci polecają zjedzenie lekkiego lunchu, unikając tłuszczu, cukru i węglowodanów, a za to dostarczając chudego białka.

Doładuj energię - energetyczne doładowanie

[-------]

Ćwiczenia fizyczne

Umiarkowane ćwiczenia to doskonała droga do zwalczenia popołudniowego kryzysu senności. Nie musi to być wielkie wyzwanie fizyczne, dziesięciominutowy spacer na świeżym powietrzu czy sennosc3ćwiczenia rozciągające, dodadzą nam energii. Jeżeli jesteś właścicielem czworonoga - wykorzystaj popołudniowy spacer, na dłuższą, półgodzinną przechadzkę energicznym krokiem! Dzięki temu, pozbawisz się senności na kolejne cztery czy pięć godzin. Warto jednak pamiętać, aby nie ćwiczyć intensywnie tuż przed snem - pobudzone ćwiczeniami ciało, będzie miało problemy z wyciszeniem się i zaśnięciem.

Czy senność jest normalna?

Jeżeli jesteś permanentnie senna, być może powinnaś udać się do lekarza. Senność może być sygnałem niedomagania organizmu np. anemii, niedoczynności tarczycy, czy innych chorób, które będą wymagały leczenia. Także depresja może objawiać się sennością i zmęczeniem, a senność w ciągu dnia może sygnalizować takie zaburzenia jak bezdech senny czy (jak donoszą ostatnie badania) choroby układu krążenia. Dlatego nie ignorujmy przewlekłej senności.

I na koniec najważniejsze - jeżeli twoja senność wynika z tego, że po prostu śpisz niedostatecznie długo, nie bądź zdziwiona, tym, że twój organizm działa na wyczerpujących się bateriach. Naukowcy biją na alarm już od paru lat - niewystarczająca ilość snu znacznie obniża jakość życia. Brak snu może wywołać objawy depresji, lęku, może utrudniać codziennie czynności, ba! - może być nawet śmiertelna (według National Safety Council, aż 100 tysięcy zgonów rocznie jest spowodowanych przez senność za kierownicą).

Dlatego zamiast ratować się batonikiem, czekoladą czy piątą filiżanką kawy - po prostu połóżmy się wcześniej spać.

PS. Z tego miejsca pozdrawiam wszystkie świeżo upieczone mamy, dla których cała przespana noc jest mglistym wspomnieniem ;)

Doładuj baterie - energetyczne doładowanie

Beata Mąkolska

www.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl