fit.pl mobile logo

Suplementy diety. Rozwój i kontrola rynku

Czy stosujemy suplementację? W jakim kierunku zmierza rynek suplementów diety w naszym kraju?
pillsSuplementy diety to preparaty zawierają głównie witaminy, minerały i inne składniki uzupełniające codzienną dietę. Ich zadaniem nie jest leczenie, ale zapobieganie chorobom. Ilość Polaków, którzy je stosują ciągle się zwiększa. Dzieje się tak dlatego, że rośnie świadomość społeczna dotycząca profilaktyki zdrowia. Nie jest to jednak jedyny powód. Zdrowy i piękny wygląd jest teraz bardziej niż kiedykolwiek miernikiem statusu społecznego także w Polsce. Przyjmujemy, obowiązujący w innych krajach, kurs na ekologię, naturalne produkty i aktywny styl życia.

Z analiz dowiemy się, że w Polsce po suplementy diety najczęściej sięgają osoby w czasie choroby lub w stanie osłabienia fizycznego. Nie mniej co trzecia z nich przyjmuje je profilaktycznie. Ta grupa stale się powiększa, śladem popularyzacji suplementacji w naszym kraju.

Wielkość rynku

Polski rynek suplementów diety notuje stały wzrost i jego wartość jest obecnie obliczana na ok. 2 miliardy złotych. Dane zawarte w raporcie firmy PMR: Rynek suplementów diety w Polsce 2009, wskazują, że w 2008 roku w porównaniu z rokiem 2007 nastąpił jego 24 proc. wzrost. Autorzy analizy przewidują, że do 2011 roku, ze względu na spowolnienie gospodarcze i wprowadzane w naszym kraju zmiany prawne, dojdzie do osłabienia dynamiki rozwoju tego segmentu. Wciąż będzie jednak notował kilkunastoprocentowy przyrost roczny, znacznie większy niż rynek leków Rx czy leków OTC.

Wyłącznie na produkty wspomagające odchudzanie Polacy wydają rocznie prawie 100 mln zł. Na preparaty sprzedawane bez recepty o takim działaniu przeznaczyliśmy w ubiegłym roku ponad 67 mln zł. Z danych firmy IMS Health badającej rynek farmaceutyczny wynika, że w porównaniu z 2008 rokiem, stanowiło to więcej o ponad 16 proc.

Tendencje
Pomimo ciągłej progresji, nasze rodzime podwórko trudno jest porównywać na przykład z rynkiem suplementów diety w USA, którego wartość w 2009 roku Nutrition Business Journal obliczył 26,7 mld dolarów. Permanentnie rosnące zapotrzebowanie sprawia jednak, że wciąż pojawiają się na polskim rynku nowe preparaty.

- Nasz rynek suplementów diety wciąż jeszcze się rozwija. W sprzedaży dostępnych jest obecnie ok. 8 tys. preparatów, podczas gdy na amerykańskim rynku można kupić według Consumer Reports aż 54 tys. takich produktów. Pomimo, że ciągle rośnie popyt, suplementy diety uważane są w Polsce za produkty luksusowe i kojarzone są na ogół z wysoką ceną. Powoli zaczyna się to zmieniać. Do sprzedaży wprowadzanych jest coraz więcej preparatów konkurencyjnych cenowo, które dostępne są dla każdego. Tak też jest w przypadku suplementów diety By-Health, na których dystrybucję w Polsce zdecydowaliśmy się w tym roku. – twierdzi Agnieszka Owczarek, dyrektor ds. Rozwoju w Noble Health.

Wsteczny bieg

Do początku tego roku nasz rynek suplementów diety rozwijał spokojnie i bez przeszkód. Tylko w ubiegłym roku w celu dopuszczenia do sprzedaży do Głównego Inspektoratu Sanitarnego zgłoszonych zostało ok. 3 tysięcy nowych produktów. Od nowego roku producenci i dystrybutorzy suplementów diety nie mają już tak łatwego zadania. Według nowych przepisów, które zostały wprowadzone, środki z pogranicza suplementów i leków nie będą już mogły być sprzedawane jako żywność i od początku 2010 roku wszystkie mają być rejestrowane jako leki. Główny Inspektorat Sanitarny ocenia, że co piąty ze zgłaszanych preparatów znajduje się na takiej granicy. Dla części suplementów diety traktowanych w myśl nowej regulacji jak leki, stosowane jest teraz ostrzejsze prawo farmaceutyczne i kwalifikuje je Urząd Rejestracji Leków. To z pewnością nie przyspieszy rozpowszechniania środków wspomagających dietę w naszym kraju.

www.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl