fit.pl mobile logo

Kroronawirus - 5 powtarzanych mitów, które są bzdurą

Czy maski na koronawirusa są skuteczne? Czy łatwo jest zarazić się koronawirusem ? Jak bardzo jest groźny? Czas przyjrzeć się bliżej mitom o kronawirusie SARS-CoV-2, wywołującym chorobę COVID-19.

W internecie teorie dotyczące koronawirusa mnożą się jak grzyby po deszczu. Wiele z nich ma jednak niewiele wspólnego z prawdą. Część z nich, to totalna bzdura, a niektóre nawet czyste szarlataństwo i próba zarobienia na niewiedzy ludzi. Czas obalić te, które pojawiają się najczęściej

5 mitów o koronawirusie, w które być może wierzysz

Mit 1: Koronawirus nie jest groźniejszy od zwykłej grypy

Choć osoby zarażone koronawirusem mają objawy takie jak przy zwykłej grypie, to biorąc pod uwagę śmiertelność choroby, sytuacja jest dużo poważniejsza. Początkowe szacunki mogą być oczywiście zawyżone, ale aktualne statystyki na razie się potwierdzają.

WHO poinformował, że dotychczas na świecie potwierdzono 90 893 przypadki COVID-19 oraz 3110 zgonów z powodu zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2. Śmiertelność wynosi więc około 3,4% (stan na dzień 4 marca 2020).

Oznacza to, że koronawirus może zabić trzydzieści cztery razy tyle osób, co sezonowa grypa i jej powikłania, na którą umiera rocznie na całym świecie od 290 tysięcy do 650 tysięcy ludzi. (śmiertelność poniżej 0,1%).

Mit 2: Koronawirus zabija jedynie starszych ludzi, więc młodzi mogą spać spokojnie

Większość młodych ludzi, którzy na co dzień nie maja problemów ze zdrowiem, rzeczywiście jest mniej narażona na ryzyko śmierci w wyniku zarażenia SARS-CoV-2. Nie oznacza to, że są w 100% bezpieczni. Wciąż istnieje ryzyko poważnych powikłań zdrowotnych.

Istnieją także grupy ryzyka, które są bardzo narażone na ryzyko zakażenia koronawirusem, nawet pomimo młodego wieku. Wśród nich są na przykład pracownicy medyczni, którzy z racji zawodu częściej mogą mieć kontakt z wirusem.

Mit 3: Maski higieniczne są nieskuteczne w walce z koronawirusem

Rzeczywiście, maski zakładane na twarz nie dają pewnej ochrony przed wirusem. Mimo zasłoniętych ust i nosa, koronawirus wciąż może dostać się do organizmu innymi drogami - na przykład przez oczy. Dodatkowo cząsteczki wirusa są tak małe, że przenikają przez tkaninę maski.

Czy maski są więc nieskuteczne w walce z koronawirusem? Absolutnie nie. W znacznym stopniu zatrzymują wydzielinę kropelkową. Taka bariera na pewno jest skuteczniejsza niż żadna. Maski mogą więc zmniejszyć ryzyko zakażenia. Dobrze więc jeśli noszą je chorzy oraz osoby z ich najbliższego otoczenia.

Mit 4: Potrzeba 10 minut by się zarazić koronawirusem

Niektórzy specjaliści twierdzą, że do zarażenia grypą potrzeba 10 minut obcowania z osobą zainfekowaną. Nie ma jednoznacznych badań potwierdzających tę teorię. Tym bardziej jeśli chodzi o koronawirusa, należy sądzić, że to bzdura. SARS-CoV-2 można zarazić się nawet mając kontakt z wydzieliną chorego na przedmiotach codziennego użytku, czyli bez kontaktu z taką osobą.

Mit 5: Szczepionka na koronawirusa będzie gotowa w ciągu kilku miesięcy

Naukowcy są już o krok od opracowania szczepionki na koronawirusa. Pomogły w tym wysiłki chińskich naukowców, którzy wcześnie opracowali sekwencję genetyczną koronawirusa SARS-CoV-2. Obecnie prace nad szczepionką prowadzone są równolegle w kilku ośrodkach badawczych, a pierwsze szczepionki już testuje się na zwierzętach.

Radosny optymizm trzeba jednak ostudzić. Nawet jeśli naukowcy lada dzień potwierdzą skuteczność szczepionki, to wciąż trzeba będzie przebadać potencjalne skutki uboczne. A to jest proces długofalowy. Dodatkowo wszelkie formalności związane z wprowadzeniem nowego leku na masowy rynek ciągną się latami. Jeśli szczepionka na koronawirusa pojawi się za rok, to i tak będzie to ogromny sukces.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl