fit.pl mobile logo

5 skutecznych sposobów na zatwardzenie

 Zaparcia, zwane również zatwardzeniem to problem, z którym boryka się coraz więcej osób. To, co kiedyś było przypadłością rzadką i sporadyczną, dziś staje się normą i powszechnym problemem osób w różnym wieku. Na zaparcia cierpią zarówno dorośli, jak i dzieci, kobiety oraz mężczyźni. W dużej mierze problem wynika z niewłaściwego stylu życia, a przede wszystkim niezdrowej diety. Prawda jest taka, że jemy zbyt obficie i zbyt tłusto. Często zapominamy o warzywach, owocach i innych produktach obfitujących w błonnik, który usprawnia procesy trawienne. Tylko w niektórych przypadkach, zaparcia wynikają z chorób (cukrzyca, niedoczynność tarczycy, schorzenia jamy brzusznej) oraz przyjmowanych leków, zwłaszcza antybiotyków i preparatów na zgagę. Biorąc pod uwagę fakt, że prawidłowy rytm wypróżnień jest kwestią bardzo ważną nie tylko dla zdrowia, ale także dobrego samopoczucia, warto znać sposoby na zatwardzenie - tak w razie czego, gdy dyskomfort się pojawi. Warto w tym miejscu wspomnieć, że z zaparciami możemy walczyć stosując zarówno domowe sposoby na zatwardzenie, jak również sięgając po specjalistyczne preparaty z aptecznej półki.
 
Co to jest zatwardzenie?
Zatwardzenie to nic innego, jak zaburzenie pracy przewodu pokarmowego. Zazwyczaj pojawia się wtedy, kiedy niestrawione resztki pokarmowe zalegają w jelitach i bardzo ciężko się ich pozbyć. Obstrukcja (zaparcie) wiąże się nie tylko z dyskomfortem w postaci uczucia ciężkości, pełności w brzuchu czy bolesnych wzdęć, ale także uczuciem niemożności wypróżnienia , któremu bardzo często towarzyszy ból. Warto w tym miejscu podkreślić, że prawidłowe wypróżnianie nie musi być codziennie. Przyjmuje się, że w tygodniu zdrowy człowiek powinien oddać minimum trzy stolce. Każde odstępstwo od tego, można już uznać za problem. Mimo, że zatwardzenie samo w sobie nie jest groźne, to jednak długotrwałe i nieleczone może zagrozić zdrowiu człowieka. Gazy i wzdęcia to nie jedyny problem, z jakim możemy borykać się na skutek zaparć. W wyniku długotrwałego zatrucia, możemy mieć kłopoty cerą, czuć się osłabieni, zmęczeni i ociężali. Długie i intensywne parcie na stolec prowadzi także do powstania hemoroidów. Z czasem ściana przeciążonego jelita traci elastyczność, w jego błonie śluzowej rozwija się stan zapalny, którego konsekwencją mogą być nadżerki, a w przyszłości – nowotwór.

Postaw na błonnik
Wśród domowych sposobów na zatwardzenie bardzo ważną rolę odgrywa dieta, a zwłaszcza zmiana codziennych nawyków na zdrowsze i lepsze. Podstawą diety, która pomoże uporać się z zatwardzeniem powinien być błonnik pokarmowy. Jest on nazywany „miotłą przewodu pokarmowego”, bo skutecznie usuwa z niego wszelkie resztki pokarmowe. Błonnik, przechodząc przez jelita, wchłania wodę, dzięki czemu rozluźnia stolec i ułatwia wypróżnianie. Dietetycy zalecają, aby w ciągu dnia dostarczać organizmowi ok. 30 g błonnika. Najlepszym jego źródłem, obok warzyw i owoców są otręby zbożowe, pełnoziarniste pieczywo, razowy makaron, ciemny ryż, kasza gryczana. Wśród sposobów na zatwardzenie dużą skuteczność wykazują suszone owoce, zwłaszcza suszone śliwki, daktyle i morele. Mają one działanie lekko przeczyszczające, dzięki czemu ułatwiają wypróżnienie. Podobny efekt dają figi, jabłka i pestki słonecznika. Uwaga na banany! Jako jedne z nielicznych owoców działają zatwardzająco i tylko pogłębiają dyskomfort.

Zaprzyjaźnij się z siemieniem lnianym
Wymieniając sposoby na zatwardzenie, nie sposób nie wspomnieć o siemieniu lnianym. Zawarta w nich lecytyna nie tylko wzmaga perystaltykę jelit, ale także zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi. Wystarczy wsypać 2-3 łyżki zmielonego siemienia lnianego do szklanki z ciepłą wodą i pozostawić na 2-3 godziny. Wypicie tak przygotowanego napoju przed snem gwarantuje wypróżnienie następnego ranka. Nie bez powodu lekarze i dietetycy uznają siemię lniane za jeden z lepszych sposobów na zatwardzenie. To naprawdę działa!

Zadbaj o większe ilości płynów w diecie
W leczeniu zaparć, zaraz obok odpowiedniej diety, bardzo ważne jest przyjmowanie dużej ilości płynów. To dzięki płynom niestrawione resztki pokarmów przesuwają się w szybszym tempie przez przewód pokarmowy. Każdego dnia należy wypijać około 2-3 litrów płynów. Najlepszym wyborem jest niegazowana woda mineralna, choć oczywiście można sięgnąć także po ziołowe herbatki i świeżo wyciskane soki warzywno-owocowe. Wśród domowych sposobów na zatwardzenie (o których można przeczytać również tutaj: http://www.xenna.pl/kilka-sposobow-na-zatwardzenie.html) dużą popularnością cieszą się mleczne napoje fermentowane z bakteriami kwasu mlekowego - naturalne jogurty, maślanki i kefiry. Świetne efekty zapewni wypijanie szklanki przegotowanej wody z miodem lub soku warzywnego na pół godziny przed każdym planowanym posiłkiem. Sprawdzonym sposobem na zatwardzenie jest także wypijanie na czczo szklanki ciepłej wody z sokiem z cytryny. Osoby skarżące się na zaparcia nawykowe powinny także wypróbować sok z kiszonej kapusty. Szklankę napoju najlepiej wypijać na czczo. Kiszona kapusta zawiera duże ilości wartościowego błonnika, a dzięki żywym kulturom bakterii - wykazuje właściwości przeczyszczające. Jednym ze skuteczniejszych sposobów na zatwardzenie jest także kompot z suszonych śliwek. Suszone śliwki zawierają 7 razy więcej błonnika niż śliwki surowe, dzięki czemu skuteczniej regulują perystaltykę jelit. Błonnik zawarty w śliwkach wędruje przez cały przewód pokarmowy w stanie praktycznie niezmienionym i wchłania wodę, przez co zwiększa objętość masy kałowej i przyspiesza jego wypróżnianie.

Postaw na aktywność fizyczną
Wśród skutecznych sposobów na zatwardzenie wymienia się także aktywność fizyczną, która wzmaga pracę jelit i nie pozwala jelitom trwać w rozleniwieniu. Mało kto wie, że już niewinny z pozoru spacer, może przyczynić się do znacznej poprawy działania układu trawiennego i przynieść pożądane efekty. W walce z dyskomfortem pomocne są także ćwiczenia mięśni dna miednicy mniejszej oraz ćwiczenia mięśni brzucha, które wzmacniają mięśnie kontrolujące opróżnianie jelit. Warto więc się ruszać każdego dnia - spacerować, pływać, biegać. Możliwości jest naprawdę wiele!

Pomoc w sporadycznych problemach z zatwardzeniem
Zaparcia mogą zdarzyć się każdemu. Oczywiście w pierwszej kolejności warto sięgnąć po domowe sposoby na zatwardzenie - pić więcej wody, jeść warzywa i owoce, zwiększyć aktywność fizyczną. W momencie, kiedy zatwardzenie zaczyna stawać się coraz bardziej dokuczliwe, warto sięgnąć po łagodne środki przeczyszczające. Zazwyczaj zażywa się je wieczorem, aby pożądane efekty odczuć następnego dnia rano. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zatwardzenie jest XENNA Balance i XENNA Comfort. Zarówno jeden, jak i drugi preparat przywraca komfort i regularność wypróżnień. Jednocześnie należy pamiętać, że w momencie, kiedy zaparcia utrzymują się przez dłuższy czas i żaden ze wspomnianych wyżej sposobów na zatwardzenie nie kończy się sukcesem, należy zgłosić się do lekarza.


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
natalia290

Po porodzie zaczęły mi się pojawiać zaparcia, mam bliźniaki i niestety nie wystarcza mi czasu dla siebie, wcześniej biegałam. Pół roku po urodzeniu, to był jakiś koszmar, zrobiły mi się hemoroidy. Męczyłam się tak przez kilka miesięcy, piłam herbatki i zażywałam jakieś środki przeczyszczające. czasami było lepiej, czasami gorzej. W aptece pani mi poleciła czopki Eva/qu i mi naprawdę pomagają. Działają szybciutko, i już nie mam tego okropnego dyskomfortu z wypróżnianiem.

Zgłoś nadużycie-
patafilar

Żadnej chemii. Lepiej uprać się z problemem w sposób naturalny. Na zaparcia polecam pić sok z marchewki, jabłka i kapusty. Mi taki sok zawsze pomaga więc polecam innym. Więcej o sokach i ich działaniu na schorzenia można przeczytać na terapiasokami.pl.

Zgłoś nadużycie-
kasiakowalczyk8

staram się nie korzystać z leków i żadnych tabletek, ale koleżanka w ciąży miała zaparcia i poleciła mi czopki eva qu, bardzo się cieszę, że z nią o tym pogadałam bo okazało się, że te czopki mi bardzo pomogły

Zgłoś nadużycie-
marzenkuso1976

Naprawde ciekawy tekst! Ja mam jednak problem i z blonnikiem i owocami jak jabłka czy siemieniem lnianym. Zwyczajnie po zjedzeniu automatycznie brzuch robi sie jak balon. musialam zrezygnowac z otrebow czy lnu dla wlasnego spokoju i wygladu ;)ale problem wraca jak bumerang zwlaszcza po imprezach. po takich akcjach polecam wszystkim dicopeg 10g szybka ulga i dzialanie w mig :)

Zgłoś nadużycie-
Tamara Raczek

nie przepadam za aplikacją czopków, są niekomfortowe :/ Dla mnie wygodniejsze jest picie przygotowanych roztworów z dicopegu 10g, sam lekarz mi je doradził.

Zgłoś nadużycie-
tamaryszek

To są czoki przeznaczone dla ciężarnych więc bez oba możesz je stosować. Kiedy byłam w ciąży i miałam zaparcia to właśnie położna mi je poleciła. Jak masz obawy to poczytaj o nich na stronie producenta.

Zgłoś nadużycie-
Eliza Rydz

ja szukam jakiegoś rozwiązania na mega zaparcia które mnie akurat dopadły , ale jestem w ciąży.., więc ważne, żeby to był środek bezpieczny dla ciężarnych, do lekarza idę dopiero za 3 tyg...coś wiadomo o tych Waszych czopkach w takiej sytuacji?

Zgłoś nadużycie-
tamaryszek

Tak. Można je kupić bez recepty w każdej aptece.

Zgłoś nadużycie-
Sylwia Gostkowska

A te czopki dostępne są bez recepty?

Zgłoś nadużycie-
kalika4

Moim skutecznym sposobem na zaparcia są czopki evaqu, kwadrans i po sprawie.

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl