fit.pl mobile logo


Dziecko w równowadze

Dziś Międzynarodowy Dzień Dziecka, oprócz życzeń zdrowia i prezentów nie zapominajmy, aby podarować naszym dzieciom regularną dawkę zdrowego ruchu. Zapraszam do ćwiczeń z wykorzystaniem fenomenu równowagi, pobudzających głębokie receptory i wzmacniających stabilizatory stawowe
Obecnie zaczynamy odchodzić od natury, dzieci siedzą za dużo przy komputerach i TV, do tego w niewygodnej, często niedbałej pozycji, co w konsekwencji może zaburzać ich prawidłową postawę.

Naukowcy z Instytutu Zdrowia Publicznego (Institute for Community Health) w Cambridge w stanie Massachusetts przeprowadzili badania wśród dzieci w wieku 9-13 lat.  Okazało się, że istnieje ścisła zależność między wynikami w nauce i sprawnością fizyczną. Uczniowie, którzy mieli lepsze wyniki w testach fizycznych uzyskiwali też lepsze oceny w standardowych testach z matematyki i języka angielskiego.

Balans%20w%20parze%201nog

Zdaniem autorów pracy, wyniki tych badań dowodzą, że inwestowanie czasu i pieniędzy w ćwiczenia fizyczne jest opłacalne. Zajęcia sprawnościowe nie odciągają bowiem większości uczniów od nauki, a mogą mieć dobry wpływ na wyniki w szkole.

Ortopedzi biją na alarm wśród coraz młodszych dzieci nasila się występowanie wad postawy. A wyrobienie w dziecku nawyku zdrowego ruchu, sprzyja kręgosłupowi na całe dorosłe życie.

Nie korygowane wady postawy, mogą prowadzić do nieodwracalnych i stale pogarszających się deformacji. To one stają się potem nie tylko początkiem zmian zwyrodnieniowych stawów, kręgów, ale również przyczyną dolegliwości bólowych.

Ćwiczenia równoważne zaliczamy do grupy ćwiczeń kształtujących, a trudniejsze ich formy do grupy ćwiczeń stosowanych. Ćwiczenia równoważne stanowią podstawowy zasób ćwiczeń dzieci i młodzieży. Zwiększają rozwój cech motorycznych, przyczyniają się do rozwoju ciała. Odpowiadają psychice dzieci i młodzieży. Są podstawowym zasobem ćwiczeń ogólnorozwojowych. Sprzyjają przede wszystkim zwiększeniu ogólnej sprawności i możliwości lokomocyjnych oraz wykonywanych ruchów funkcyjnych.

balans%20w%20parze%202

Ogólne zadania ćwiczeń stosowanych:

- wyrobienie ogólnej sprawności ruchowej i doskonalenie cech fizycznych i motorycznych,
- wyrobienie charakteru poprzez kształcenie siły woli, decyzji, koncentracji, odwagi, uwagi
- wyrobienie nawyków ruchowych.

[-------]

Ćwiczenia równoważne polegają na różnych układach ciała. O stopniu ich trudności decyduje płaszczyzna podparcia i położenia środka ciężkości. Ćwiczenia równoważne są ćwiczeniami układu nerwowo-mięśniowego i zwiększają pracę układu oddechowego, rozwijają koordynację ruchową, rozwijają uwagę, przezorność i śmiałość ćwiczących.

balans%20w%20parze%203

Zasób ćwiczeń równoważnych jest bardzo duży.

Ćwiczenia równoważne można utrudnić poprzez:
- zmniejszenie płaszczyzny podstawy ciała,
- oddalenie środka ciężkości ciała od podłoża
- zwiększenie wysokości przyrządu
- zwiększenie ruchomości przyrządu
- pochylenie płaszczyzny
- pokonywanie przeszkód poprzez ruch
- przenoszenie przyborów i ciężarków
- zmianę układu ramion
- zmianę sposobu przejścia

balans%20w%20parze%204

Ćwiczenia równoważne dają poczucie świadomego wykonywania ruchów w sytuacji, gdy poczucie równowagi ciała człowieka może być zagrożone. Czucie mięśniowe, błędnik i wzrok współpracują ze sobą (receptory) wysyłając impulsy do OUN, kiedy jeden z receptorów wyłącza się to inne zwiększają swoją pracę, np. zamknięcie oczu w czasie chodu.

Spróbujmy „zasadę stopniowania trudności” zastosować na przykładach:

1. Zaczynajmy od prostego ćwiczenia (np. tylko wspięcie na palcach - „długi kręgosłup”).
2. Utrudniajmy je dodatkowym ruchem (np. wibracja kończyn górnych w rotacji na zewnątrz – dalej we wspięciu na palcach lub woreczek na głowie).
3. Kończmy w pozycji zaburzenia równowagi ( jak poz.1, lecz jednonóż).
4. Utrudniamy wodząc wzrokiem raz w prawo i lewo, a na koniec zamykając oczy ( poz. 1., 2 i 3).
5. Zwiększamy stopień trudności używając przyborów: niestabilne powierzchnie, piłki fitball , over Ball (jak poz. 3 stojąc na movin-stepie lub zrolowanej macie).

Balans%20w%20parze%20na%20brzuchu

Startujemy od prostego ćwiczenia i powoli je utrudniamy, wprowadzając rożne dodatkowe elementy. Z punktu widzenia biomechaniki, zasada jest klarowna, im bliżej środka ciała znajdują się kończyny dolne i górne, tym siła włożona w utrzymanie stabilizacji i stabilności ciała jest mniejsza. Im dłuższe ramie siły, czyli oddalenie (np. wyciągnięta do przodu ręka lub ręka z obciążeniem) od środka ciężkości ciała i mniej punktów podparcia, tym praca i siła, włożone w dane ćwiczenie są większe. Elementy jak siła, balans- równowaga, koordynacja, liczba powtórzeń mogą wpływać na efektywność ćwiczenia. W końcowym etapie mamy walczyć o utrzymanie równowagi – balansować. Wpłynie to na lepszą koordynację nerwowo-mięśniową, poprawi stabilizacje i wzmocni kręgosłup.

dzieci jola2

Takie stopniowanie trudności przynosi niebywałe efekty w profilaktyce i terapii wielu odkręgosłupowych schorzeń, a co najważniejsze dzieci same nie wiedzą kiedy przechodzą do trudniejszych etapów ćwiczeń, często niewykonalnych dla wielu bez wcześniejszych elementarnych „schodów”, czyli prostych wstępnych ćwiczeń niejako przygotowawczych.

dzieci jola3

Życzę dużo efektywnej i twórczej zabawy z dziećmi w równowadze. Oli i Lorenzowi dziękuję za udział w sesji.

dr Jolanta Ignaszewska -Kühbauch

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl