fit.pl mobile logo

Czas na odchudzanie

Wiele osób postanawia schudnąć, jednak tylko części z nich udaje się to postanowienie zrealizować. Przyczyną niepowodzenia w odchudzaniu jest zwykle niewłaściwa, zbyt restrykcyjna lub źle dopasowana dieta  
cwiczenia-dietaNajczęstszym powodem tycia są zbyt kaloryczne posiłki. Tak więc recepta na pozbycie się nadmiaru kilogramów wydaje się oczywista – wystarczy mniej jeść. Trzymając się jednak tylko tej jednej zasady możemy wyrządzić sobie wiele szkód. Przykładowo nadmiernie ograniczając spożycie produktów zbożowych czy eliminując tłuszcze można doprowadzić do niedoborów ważnych witamin i składników mineralnych. Niekorzystna dla zdrowia jest również zbyt mała ilość białka – jego obecność w codziennej diecie pozwala utrzymać metabolizm na właściwym poziomie i warunkuje proces regeneracji tkanek, w tym również mięśni w okresie powysiłkowym. Jak w takim razie zdrowo schudnąć?

Ogólne zasady diety odchudzającej
  • Dieta odchudzająca, aby dawała efekty, musi być przede wszystkim niskokaloryczna – dostarczać 500-1000 kcal mniej w stosunku do dziennego zapotrzebowania energetycznego. Jeśli ktoś wydatkuje 2500 kcal w ciągu doby, chcąc schudnąć powinien więc zredukować kaloryczność posiłków przynajmniej do 2000 kcal.
  • Niższa energetyczność diety powinna wynikać ze zmniejszenia spożycia tłuszczów i węglowodanów. Węglowodany należy spożywać głównie pod postacią pełnoziarnistych produktów zbożowych oraz w owoców. Cukier oraz produkty go zawierające (słodycze, słodkie napoje) należy ograniczyć do minimum, a najlepiej całkowicie wyeliminować. Dieta odchudzająca powinna być chuda, ale bez przesady. Jest w niej miejsce na orzechy, oleje roślinne, nabiał i ryby. Wykluczone natomiast powinny być potrawy smażone na głębokim tłuszczu, tłuste mięsa oraz wędliny, sery żółte, bogate w tłuszcze słodycze i przekąski (ciasta kruche, desery z bitą śmietaną, cukierki czekoladowe, chipsy itp.).
  • Nie można ograniczać białka. W ciągu doby należy dostarczać go w ilości minimum 1 g/ kg m.c. Doskonałym źródłem białka są chude mięsa (indyk, kurczak, cielęcina, młoda wołowina, królik), ryby, chude produkty mleczne oraz nasiona strączkowe.
  • Zgodnie z ogólnymi zasadami prawidłowego żywienia elementem każdego posiłku powinny być warzywa i owoce. Warzywne surówki, soki oraz warzywa gotowane można jeść niemalże bez ograniczeń. Inaczej jest w przypadku owoców – z racji tego, że zawierają cukry proste, powinno się je jadać z umiarem (dwie porcje dziennie).
  • Obecność w diecie warzyw, owoców oraz pełnoziarnistych produktów zbożowych jest ważna nie tylko ze względu na witaminy i składniki mineralne, ale również z uwagi na obecny w tych produktach błonnik. Błonnik pokarmowy sprawia, że pokarm trawiony jest wolniej, wolniej wchłaniane są węglowodany, a posiłek odbieramy jako bardziej sycący.

 

Zdrowe tempo

Jeśli myślimy o odchudzaniu na poważnie, powinniśmy zapomnieć o szybkich dietach. Osoby, które stosują zbyt radykalne metody odchudzania (np. głodówki), chudną bardzo szybko, ale również szybko odzyskują stracone kilogramy. Nasz organizm nie lubi nagłych zmian, dlatego odchudzanie wymaga cierpliwości. Stosując racjonalną, dobrze zbilansowaną dietę niskokaloryczną w ciągu tygodnia można schudnąć 0,5-1 kg. Takie tempo uważa się za prawidłowe i bezpieczne dla zdrowia. Jeśli masa ciała obniża się szybciej, trzeba liczyć się z tym, że wcześniej czy później mogą pojawić się objawy niedoborów składników odżywczych, osłabienie organizmu i ogólne pogorszenie nastroju.

Jak zapobiec spowolnieniu metabolizmu?

Po paru tygodniach tempo chudnięcia w sposób naturalny obniża się, co wiąże się ze spadkiem tempa metabolizmu. Można temu zapobiec pobudzając organizm poprzez wysiłek fizyczny i dobrze przemyślane posiłki.
  • Regularne i częstsze posiłki. Zawsze po jedzeniu następuje podwyższenie tempa przemian energetycznych. Całkowita ilość kalorii uwolnionych w okresie poposiłkowym będzie większa, gdy zjemy 4-6 mniejszych posiłków niż wtedy, gdy zjemy dwa posiłki obfite.
  • Białko. Odpowiednia ilość białka w diecie zapobiega utracie tkanki mięśniowej oraz związanemu z tym spowolnieniu metabolizmu. Produkty dostarczające białka powinny być uwzględnione w każdym posiłku.
  • Ostre przyprawy. Paprykę, pieprz, czosnek i imbir warto dodawać do potraw, gdyż zawierają substancje działające termogenicznie (pobudzające procesy uwalniania energii).
  • Woda. Jest niezbędna do tego, by usuwać z organizmu zbędne i szkodliwe produkty przemiany materii. Picie wody również w niewielkim stopniu pobudza metabolizm.
  • Wysiłek fizyczny. Osobom z nadwagą zaleca się codzienny 1-1,5 godz. wysiłek fizyczny o umiarkowanej intensywności. Zbyt lekki wysiłek nie będzie dawał efektów, zbyt intensywny – może całkowicie zniechęcić do uprawiania sportu. W czasie odchudzania godne polecenia są w szczególności ćwiczenia angażujące duże partie mięśni (np. jazda na rowerze, pływanie, trucht, marsz).

dr Joanna Anna Walczak

www.dieta.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
Mikolaj Nq

Pakiet DZIK (dla mężczyzn) - a dokładniej, jest to kompleksowy zestaw, który pomoże każdemu. Nie ważne jak wyglądasz, czy masz w tym czasie 20-40 kg nadwagi... z tym pakietem budujesz mięśnie i spalasz niechciany tłuszcz, pierwsze efekty są już widoczne po tygodniu !. Jeśli jesteś zainteresowany zapraszam na stronę www.igortreneronline.pl . Posiadamy również pakiet dla płci pięknej ! Nasz pakiet dla kobiet - dzięki niemu spalasz niechciany tłuszcz, ujędrnisz swój biust oraz pośladki. Twoja skóra stanie się bardziej błyszcząca, poprawisz również wygląd swoich włosów oraz paznokci. Pakiet dla kobiet charakteryzuje się bardzo dużą skutecznością. Jeśli jesteś zainteresowana zapraszam na stronę www.igortreneronline.pl .

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl