fit.pl mobile logo

Dieta Paleo - prawdziwy hit?

Dieta paleolityczna szturmem zdobywa nowych zwolenników. W 2013 i 2014 roku był to jeden z najpopularniejszych systemów żywienia stosowanych na świecie. Czy rzeczywiście dieta przodków jest dla nas dobra i czy warto wprowadzić ją w życie?

Prehistoryczna dieta

Ten system żywienia, bazuje na słusznym przekonaniu, że pewne uwarunkowania fizjologiczne dotyczące trawienia, przyswajania i metabolizmu pokarmów niewiele zmieniły się od tysięcy lat i zapisane są w genach. Menu naszych przodków było wolne od wysokoprzetworzonej żywności, cukrów rafinowanych, utwardzanych tłuszczów, nabiału, zbóż czy roślin strączkowych, obfitowało za to mięso, ryby, bulwy, owoce, orzechy czy jaja. Łowcy-zbieracze epoki kamiennej nie zapadali na typowe cywilizacyjne choroby. Trudno jednak się temu dziwić, nie istniały niezdrowe produkty spożywcze charakterystyczne dla nasze epoki, a sam poziom aktywności był znacznie wyższy. Czy jednak dieta paleo jest jedyną skuteczną metodą utrzymania dobrego zdrowia?

paleo-dieta

Paleo i zdrowie

Obecnie jest jedynie pięć wiarygodnych badan naukowych (plus kilka odrzuconych) oceniających wpływ owej diety na ludzi. Są one dość krótkotrwałe - od 9 dni do 12 tygodni, grupy badawcze nie są duże i co najważniejsze, tylko dwa badania posiadają grupę kontrolną, co oznacza, że tylko w dwóch przypadkach można porównać paleo do innego systemu żywienia.

W jednym badaniu porównywano dietę paleolityczną do śródziemnomorskiej na grupie 29 mężczyzn z chorobami serca. Po 12 tygodniach, okazało się, że badani z grupy paleo notowali większą poprawę tolerancji glukozy i mniejszy obwód talii w stosunku do grupy na diecie śródziemnomorskiej. Utrata wagi w obu grupach była podobna.

W drugim badaniu porównywano dietę paleo oraz typową dietę cukrzycową u osób cierpiących na cukrzycę typu drugiego. Po 3 miesiącach, wyniki po raz kolejny były na korzyść diety jaskiniowców - większa o 3 kg utrata wagi, wyższy o 3 mg/dl poziom "dobrego" cholesterolu (HDL) i większy o 35 g / dl spadek ogólnego poziomu cholesterolu w stosunku do grupy na diecie cukrzycowej.

W pozostałych trzech badaniach, bez grupy kontrolnej również wykazano obniżenie masy ciała, spadek poziomu cholesterolu, obniżenie ciśnienia tętniczego, zwiększenie wrażliwości insulinowej oraz zmniejszenie apetytu.

Badań wprawdzie jest niewiele, jednak wyniki nie powinny specjalnie dziwić. Ten system żywienia odrzuca prawie wszystkie produkty (głównie wysokoprzetworzone węglowodany), przyczyniające się do powstawania chorób cywilizacyjnych takich jak cukrzyca czy problemy z układem krążenia. Zwiększenie wrażliwości insulinowej oraz duża ilość błonnika zmniejsza łaknienie, co dodatkowo sprzyja obniżeniu masy ciała.

 

Prehistoryczna dieta obecnie

Należy pamiętać, że odmian tego systemu żywienia jest bardzo wiele. Niektóre dopuszczają stosowanie produktów takich jak ryż, bataty, oliwa z oliwek, które nie istniały w diecie przodków, część z nich zakłada okresowe głodówki, innymi słowy nie ma jednego uniwersalnego szablonu.paleo-dieta-3

Warto jednak podkreślić, że obecne paleo różni się nieco od diety z przed tysięcy lat, co więcej najnowsze badania pokazują, że nasi przodkowie mogli mieć znacznie bogatsze menu niż nam się wydaje, a wpływ na to maja m.in. tereny, które zasiedlali ludzie pierwotni. Jednak ogólnie rzecz biorąc, podstawowe standardy, współczesnej diety paleo zakładają dostarczanie produktów nieprzetworzonych. Białek w postaci drobiu, wołowiny, ryb, owoców morza, jaj czy podrobów takich jak serce i wątróbka. Ten makroskładnik pokarmowy powinien pokrywać 20 do 35 % kaloryczności diety.

Kolejny składnik to tłuszcze, których źródłem przede wszystkim powinny być ryby, orzechy, migdały, a czasem również oliwę z oliwek czy smalec w niewielkich ilościach. Istotne są przede wszystkim proporcje kwasów omega 3 do omega 6 oraz ogólna kaloryczność tego makroskładnika, która powinna kształtować się na poziomie około 30 - 50 % całkowitego zapotrzebowania.

Na końcu listy znajdują się węglowodany. W typowej diecie stanowią one podstawowe źródło energii, jednak nie w diecie prehistorycznej. Tu ich udział jest znacznie mniejszy, skrobia i produkty zbożowe są całkowicie wykluczone, a bazą pozostają owoce i warzywa (w niektórych odmianach pojawiają się bataty i ryż).


Dieta bez skazy?


Można odnieść wrażenie, że paleo jest dietą idealną. Niestety tak nie jest. Przede wszystkim jest to bardzo rygorystyczny system żywienia, który wyklucza większość dostępnych obecnie produktów spożywczych. Po drugie, zwykle charakteryzuje się dość niskim udziałem węglowodanów, co przywodzi na myśl diety typu low-carb. W praktyce może to oznaczać (zwłaszcza w początkowym etapie żywienia) brak energii, problemy z koncentracją czy ospałość. Zwykle wszystko wraca do normy po kilku tygodniach, kiedy organizm przystosuje się do korzystania z tłuszczu jako głównego źródła energii.

Po trzecie, warto mieć na uwadze, że paleo również wymaga indywidualnego rozplanowania i nie należy sugerować się gotowymi jadłospisami, które znajdziemy w internecie. Choć to ostatnie należy oczywiście należy zaliczyć na plus, wprawdzie utrudnia to prawidłowe ułożenie jadłospisu, ale gwarantuje jego personalizację - fundament każdej diety.

 

Stosować czy nie?

Na to pytanie każdy odpowiedzieć powinien sam. Wprowadzanie paleolitycznego systemu żywienia, wiąże się z dużymi ograniczeniami w zakresie spożywanych produktów i warto wziąć to pod uwagę. Zaplanowanie menu również nie jest tak prostym zadaniem jak może się wydawać. Jeśli jednak mamy tego świadomość i chcemy spróbować diety paleo, nie ma wielu przeciwwskazań. Warto jednak pamiętać, że nie jest to jedyny sposób na zdrowie i dobrą sylwetkę.

Podobne rezultaty, przy znacznie mniejszych ograniczeniach można osiągać stosując, zwykłe, zdrowe i pełnowartościowe menu i taki właśnie "złoty środek" zapewne będzie znacznie lepszym wyjściem dla większości osób. Nie dlatego, że jest bardziej skuteczny, ale dlatego, że nie jest tak uciążliwy jak typowe paleo, zwłaszcza jeśli myślimy o długotrwałej zmianie nawyków.

 

Autor: Jacek Bilczyński Fit&Lifestyle Coach
Dołącz do Jacka na portalu Facebook

www.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl