fit.pl mobile logo

Domowa apteczka – przyprawy i nasiona, które warto wprowadzić do diety

Garść nasion czy łyżeczka przypraw może dostarczyć nam moc składników mineralnych i witamin. Nic dziwnego, że już w starożytności były wykorzystywane w medycynie. Pora, aby te „maleństwa” na dobre zagościły w naszym menu

Niewątpliwą zaletą nasion i przypraw jest fakt, że można je w bardzo prosty sposób włączyć do codziennej diety. Dzięki tym dodatkom zadbamy nie tylko o nasze zdrowie, ale również dodamy smaku przygotowywanym potrawom. Podpowiadamy, co powinno znaleźć się w naszej kuchni.

1. Arcydzięgiel na problemy żołądkowe

Właściwości lecznicze arcydzięgla inaczej zwanego anielskim zielem doceniano już w średniowieczu. Ówcześni zakonnicy nazwali go Zielem Ducha Świętego i zalecali jego spożywanie w celu osiągniecia długowieczności. Dziś ta aromatyczna przyprawa jest prawie nieznana. Po arcydzięgiel powinny sięgać przede wszystkim osoby, które borykają się z problemami zaburzenia pracy układu pokarmowego. Anielskie ziele to sprawdzony sposób na zaburzenia trawienia. Zwiększa ono wydzielanie soku żołądkowego i śliny, a także pobudza nasz organizm do większego wydzielania enzymów trawiennych. Dodatkowo dzięki swoim właściwościom rozkurczeniowym złagodzi bóle brzucha spowodowane skurczami żołądka. Arcydzięgiel sprawdzi się także przy problemach z zaparciami czy wzdęciami. Jak zastosować tę przyprawę w kuchni? Nic prostszego. Smażone w cukrze pochewki liściowe i łodygi mogą służyć do przybierania różnego rodzaju deserów. Sproszkowany korzeń idealnie sprawdzi się przy doprawianiu dań mięsnych, takich jak gulasze i potrawki. Młode liście arcydzięgla można dodawać do sałatek, a łodygi jeść jak jarzynkę.

2. Czarnuszka dla alergików i anemików

Czarnuszka nazywana również czarnym kminkiem doceniana była już przez starożytnych Egipcjan. Uważali oni, że olej zrobiony z czarnuszki jest „złotem faraonów”, który potrafi wyleczyć wszystko prócz śmierci. Dziś czarny kminek polecany jest przede wszystkim osobom, które zmagają się z alergią i anemią. Przeprowadzone badania wskazują, że regularne przyjmowanie czarnuszki ma korzystny wpływ na układ immunologiczny. Stosowanie jej pomaga wyeliminować pierwsze objawy grypy i przeziębienia, a także skutecznie walczyć z objawami uczulenia. Wszystko dzięki temu, że czarny kminek zawiera tymochinon, który ma silne działania antywirusowe, antybakteryjne i antygrzybiczne, a także blokuje wydzielanie histaminy (białka odpowiedzialnego za reakcje alergiczne). Do stosowania czarnuszki powinni również przekonać się anemicy. Zawarte w niej związki skutecznie podnoszą poziom hemoglobiny i erytrocytów, które są niezbędne do walki z tą chorobą. Jak zastosować ją w kuchni? Czarny kminek można stosować na wiele sposób. Każdy znajdzie coś dla siebie. Można go dodać do chleba, zup, past, sałatek, sosów czy pieczonego mięsa. To jednak nie wszystko. – Czarnuszka coraz częściej wykorzystywana jest jako dodatek do różnego rodzaju słonych przekąsek, takich jak np. słomka ptysiowa. Takie smakołyki idealnie sprawdzą się jako poczęstunek podczas organizowanych przyjęć, jak również zaspokoją głód pomiędzy posiłkami – mówi Arkadiusz Drążek z ZPC Brześć, firmy produkującej przekąski.

3. Cynamon przyjacielem cukrzyków

Cynamon jest jedną z najstarszych przypraw. Informacje na jego temat możemy znaleźć w Starym Testamencie. Już wtedy ceniono go nie tylko za aromat, ale także właściwości lecznicze. Z kolei w tradycyjnej chińskiej medycynie wykorzystywało się go do walki m.in. z wzdęciami, nudnościami i przeziębieniem. Mało jednak kto wie, że cynamon jest sprzymierzeńcem cukrzyków. Pomaga on bowiem ustabilizować poziom cukru we krwi, zarówno przy cukrzycy pierwszego, jak i drugiego typu. Badania wskazują, że codzienne spożywanie dwóch łyżeczek cynamonu może zmniejszyć poziom cukru we krwi nawet o 20-30 proc. To jednak nie wszystko. Cynamon pozwala również kontrolować apetyt. Wszystko dzięki temu, że kontroluje poziom wydzielanej insuliny. Dodatkowo ta przyprawa to silny przeciwutleniacz, dzięki któremu możemy zachować młody wygląd i poprawić stan naszej skóry. W jaki sposób wykorzystać ją w kuchni? Cynamon idealnie komponuje się niemal z każdym daniem. Sprawdzi się jako dodatek do deserów, napojów, jak i do pieczonych mięs.

4. Siemię lniane wspomoże układ krążenia

Właściwości zdrowotne i wartości odżywcze siemienia lnianego zostały docenione już 3 tysiące lat p.n.e. Wtedy właśnie w starożytnym Egipcie, Chinach i Babilonie zaczęto uprawiać len. Dziś potwierdzone jest, że nasiona siemienia lnianego pomagają obniżyć wyskoki poziom cholesterolu, zmniejszają krzepliwość krwi, chronią serce przed chorobą wieńcową i zawałem. Dodatkowo zawierają witaminę E, która odgrywa ważną rolę w leczeniu miażdżycy i chorób serca. Siemię lniane jest ponadto bogate w lignany, czyli przeciwutleniacze zmniejszające ryzyko zachorowania na raka, a także wpływające zbawiennie na układ nerwowy. Dzięki wysokiej zawartości błonnika siemię działa też dobroczynnie na nasz układ pokarmowy, regulując jego prawidłowe funkcjonowanie. Ponadto to cenne źródło cynku, magnezu i żelaza. Kolejnym plusem tych dobroczynnych nasion jest to, że można wykorzystać je w kuchni na wiele sposobów. – Nasiona lnu można jeść na surowo, jak również po obróbce termicznej. To doskonały dodatek do jogurtów, musli, koktajli, zup i sosów. Podczas wypieków można częściowo zastąpić nimi mąkę – dodaje Arkadiusz Drążek z ZPC Brześć.

Nasiona i przyprawy to niecenione źródło witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Wprowadzając je do codziennego menu możemy zapobiec wielu chorobom. 

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl