fit.pl mobile logo

Kuchnia w duchu wellness

Kuchnia, czy dieta wellness to dziś bardzo modne zagadnienia. Co to takiego i skąd się wzięło? Warto się przyjrzeć z bliska takim dietom oferowanym w Spa, czy w uzdrowiskach
kuchnia wellness2Dla dietetyków i żywieniowców dieta wellness nie istnieje. Nie ma też takiej kategorii produktów spożywczych, jak wellness. Wellness w dietetyce, to raczej moda, którą stworzono dla potrzeb rynku. Bo przecież będąc w SPA zajmujemy się nie tylko ciałem od zewnątrz uczęszczając na zabiegi, ale też od wewnątrz, czyli za pomocą zdrowej diety. Tak, czy inaczej z pewnością kuchnia w duchu wellness pomoże zachować kondycję i zdrowie.

Sztuka życia z szacunkiem do życia

Wellness to dążenie do radości życia, osiągnięcia harmonii wewnętrznej i zewnętrznej. To proces, który ma gwarantować dobre samopoczucie. Podstawą wellness jest nie tylko relaks i aktywność fizyczna, ale także smaczna i zdrowa dieta. Warto pokusić się i zmodyfikować swój jadłospis zgodnie z zasadami kuchni wellness. Podstawowym założeniem dobrej diety jest optymalna podaż wszystkich składników odżywczych niezbędnych do pracy organizmowi. Bezwzględnie dzień zaczyna się od pełnowartościowego śniadania. Niezależnie od nazwy, w diecie powinno być 4-5 niezbyt obfitych posiłków. Tajemnica sukcesu tkwi w utrzymaniu stałego poziomy glukozy we krwi. Względnie stały poziom glukozy we krwi zagwarantują maksymalnie 3. godzinne odstępy pomiędzy poszczególnymi posiłkami.

Pomocne okazują się produkty spożywcze o niskim indeksie glikemicznym, czyli pełnoziarniste produkty zbożowe, surowe warzywa, chudy nabiał. Im późniejszy posiłek, tym powinien być skromniejszy, zgodnie z mądrością ludową: śniadanie zjedz, jak król, obiad jak książę, a kolację jak żebrak. By spać spokojnie i w nocy efektywnie wypocząć ostatni posiłek powinien wypadać na 2-3 godziny przed snem. Zdrowa dieta powinna nie tylko dożywiać organizm, ale także aktywować jego siły witalne. Niewybaczalnym jest, gdy po posiłku czujemy się ospali, zmęczeni i przejedzeni. Posiłek ma dawać energię do pracy. Najlepiej, aby po konsumpcji czuć się umiarkowanie syto i lekko.

Zdrowie na talerzu

Zatem, co powinno znaleźć się w diecie w duchu wellness? Na pewno podstawą diety powinny być produkty zbożowe z pełnego przemiału. To niezastąpione źródło cennych składników mineralnych. W ciemnym pieczywie, płatkach owsianych, razowych makaronach znajduje się magnez wzmacniający układ nerwowy oraz cynk – składnik niezbędny dla zachowania dobrej kondycji włosów i paznokci. W pełnoziarnistych produktach obecne są także witaminy: A, z grupy B oraz E. Witaminy A i E dbają o dobrą kondycję skóry, nabłonków wyścielających narządy oraz aparat widzenia. Jeśli menu jest zbyt ubogie w witaminą A skóra staje się wysuszona, łuszcząca, matowa, traci kolor, pogarsza się jakość widzenia. Witamina E to najlepszy kosmetyk nawilżający i chroniący przed wysuszeniem. Niezastąpiona latem, gdy skóra narażona jest na działanie promieni UV. Najlepszym źródłem wapnia są niewątpliwie produkty mleczne. Najzdrowsze są te o obniżonej zawartości tłuszczu. Jogurty, kefiry, maślanki dostarczą organizmowi bakterii probiotycznych, które nie tylko regulują perystaltykę jelit, ale też stymulują naszą odporność. Pełnowartościowe białko znajduje się w produktach mięsnych. Przy czym nie musi to być tylko białe mięso. Zdecydowanie więcej żelaza znajduje się w mięsie czerwonym.

[-------]

Na pewno należy wybierać chude porcje i przygotowywać je bez dodatku tłuszczu – grillować, piec w folii, gotować. Dieta wellness nie zapomina o rybach i owocach morza. To skarbnica nie tylko białka, kuchnia wellness3ale też długołańcuchowych kwasów tłuszczowych i jodu. Planując menu nie można pominąć jaj i oliwy z oliwek. Te pierwsze to bomba witaminowo-mineralna oraz bardzo wartościowe białko. Oliwa z oliwek dostarczy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, bez których nie może prawidłowo pracować nasz mózg. Uzupełnieniem diety powinny być rośliny strączkowe: groch, fasola, bób, soczewica, ciecierzyca. Warzywa i owoce powinny gościć na talerzu co najmniej 5 razy dziennie. To bogactwo witamin i niezastąpionych w walce z wolnymi rodnikami antyoksydantów. Najlepiej, aby były w postaci surówek. Te gotowane są już znacznie uboższe w witaminy.

Precz śmieciowe jedzenie

W zdrowej diecie nie ma miejsca na żywność typu fast food. Hamburgery, frytki, hot dogi i pizza to tzw. śmieciowe jedzenie. Przy niewielkim udziale pożądanych składników odżywczych zawiera duże ilości tłuszczów (często o zmienionym składzie pod wpływem wysokiej temperatury) i kalorii. Organizmowi nie służą też duże ilości kawy – kofeina stymuluje do pracy ponad siły i sztucznie tuszuje zmęczenie. Brak wypoczynku do główny wróg dobrego samopoczucia. Lepiej też stronić od gazowanych napojów typu cola i mocnej czarnej herbaty. Za to warto sięgać po zieloną i czerwoną herbatę. Są naturalne, a do tego bogate w antyoksydanty i substancje aktywujące. Lepiej stronić też od alkoholu – oczywiście lampka czerwonego wina do obiadu nie zaszkodzi, ale częste drinki, czy codzienne piwo już nie są wskazane. Przy dolegliwościach układu pokarmowego warto sięgnąć po przepisy naszych babć i wrócić do ziół. Schorowanemu żołądkowi na pewno ulgę przyniesie napar z mięty, czy rumianku. Zioła posiadają niezwykłą moc i są w pełni naturalne.

Kulinarne misterium

Zgodnie z duchem wellness spożywanie posiłków staje się pewnego rodzaju misterium. Koniec z jedzeniem hamburgera w samochodzie, w pośpiechu, czy na jednej nodze przy barze. Posiłek jest świętością, chwilą relaksu i trzeba koniecznie wygospodarować na niego czas. Atmosfera jest tu niezwykle ważna. Tylko w przyjaznym środowisku, przy pięknie nakrytym stole i spokojnej muzyce organizm się wycisza. Choć zabrzmi to trywialnie jedzenie jest posiłkiem nie tylko dla ciała, ale i ducha. Drobiazgi i elementy wystroju stołu są bardzo istotne. Wielką rolę może odegrać gustowna porcelana, zapachowe świece, kolorowe lampiony, wytworne szkło i naczynia, srebrna zastawa, spokojne dźwięki natury. Elegancja i luksus zastawy stołowej to podstawa kulinarnego miesterium. Także sposób podania potrawy jest niezwykle istotny. Estetyka i finezja w tym względzie odgrywa niebagatelną rolę. Dania pięknie przybrane i pachnące pobudzają apetyt i lepiej smakują. Oczywiście nie można zapomnieć o niezbędnych do życia płynach.

dr Aleksandra Czarnewicz-Kamińska

www.dieta.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl