fit.pl mobile logo

Przed i po treningu

Powinniśmy zadbać o to, co jemy przed i po wysiłku fizycznym. Posiłek jedzony przed treningiem ma dostarczać energii do ćwiczeń, ten po treningu – wspomóc powysiłkową regenerację
Posiłek przed treningiem powinien być lekkostrawny i niezbyt obfity. Najważniejszym jego elementem powinny być węglowodany złożone w postaci produktów zbożowych takich jak płatki zbożowe, ryż, kasze, makaron oraz pieczywo. Wśród produktów zbożowych najlepiej wybierać te pełnoziarniste, gdyż pomagają na dłużej utrzymać stały poziom glukozy we krwi. W posiłku przedtreningowym korzystny może być niewielki dodatek białka, które pozwala zmniejszyć katabolizm mięśniowy w czasie intensywnych treningów.

Nie możemy zapominać o warzywach (najlepiej gotowanych) lub owocach (przed treningiem wskazane są te o niskim indeksie glikemicznym, takie jak jabłka, gruszki, brzoskwinie, morele, cytrusy), które dostarczają ważnych w czasie wysiłku fizycznego witamin i składników mineralnych. Jeśli chcemy mieć podczas treningu jak najwięcej energii, zapobiec ospałości i dolegliwości trawiennych, powinniśmy unikać jedzenia przed nim nadmiernych ilości tłuszczów, potraw smażonych oraz produktów wzdymających (fasola, groch, kapusta, cebula). Bardzo istotna jest także pora posiłku. Ćwicząc tuż po jedzeniu możemy odczuwać ociężałość oraz dyskomfort ze strony przewodu pokarmowego, dlatego między posiłkiem a treningiem powinna być 1-2 godzinowa przerwa.

Odpowiednio zaplanowany posiłek po treningu wspomaga regenerację organizmu, w tym odbudowę zapasu glikogenu, który został zużyty na pracę mięśni. Odbudowa glikogenu zachodzi najszybciej w pierwszych godzinach po wysiłku, dlatego też ważne jest, aby po treningu w pierwszej kolejności dostarczyć organizmowi łatwo przyswajalnych węglowodanów. Doskonałym ich źródłem są dojrzałe, słodkie owoce, owocowe soki, musy oraz miód. Im szybciej wchłaniane są węglowodany, tym szybszy wzrost poziomu insuliny – hormonu trzustkowego, który oprócz tego, że stymuluje syntezę glikogenu, ułatwia transport aminokwasów do tkanki mięśniowej. Mając to na względzie warto po treningu dostarczyć sobie również porcję łatwo przyswajalnego białka.

Tu godne polecenia będę produkty mleczne takie jak twaróg, jogurt, kefir czy maślanka. Najlepsza pora na posiłek to 0,5-1 godz. po wysiłku fizycznym. Zakładając, że pierwszy posiłek jest niewielki (np. koktajl mleczno-owocowy), po kolejnych 1-1,5 godzinie powinniśmy zjeść coś bardziej konkretnego. Drugi posiłek po treningu powinien składać się z większej porcji białka (chude mięso lub ryba, jajka, twaróg), łatwo przyswajalnych węglowodanów złożonych (ryż, makaron, płatki owsiane, ziemniaki), surowych lub gotowanych warzyw oraz niewielkiego dodatku tłuszczu.

dr Joanna Anna Walczak

www.dieta.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl