fit.pl mobile logo

Zdrowa dieta w epidemii koronawirusa

Jak jeść zdrowo podczas epidemii? Jakie produkty powinny lądować w naszym wózku sklepowym? Co mają emocje do diety i dlaczego przed jedzeniem dobrze jest policzyć do dziesięciu? Na te i inne pytania dotyczące diety w czasie epidemii odpowiada Leszek Pawski, dietetyk w Centrach Medycznych Medyceusz w Łodzi

Odporność

Od marca 2020 słowo to odmieniane jest przez wszystkie przypadki i we wszystkich językach świata. Nic dziwnego – w infekcji, jaką jest COVID 19, pełni rolę kluczową, ponieważ organizm (przy wsparciu leków „objawowych”) musi sam poradzić sobie z wirusem – przynajmniej dopóty, dopóki nie istnieją leki celowane na tę chorobę. Zatem odporność jest naszą tarczą ochronną.

Tylko jak ją zbudować? To rzecz jasna możliwe, lecz nie da się tego zrobić w kilka dni, ponieważ na odporność wpływ ma cały wachlarz czynników: aktywność, choroby współistniejące czy środowisko, w którym żyjemy. Jednym z nich jest równie dieta, czyli to, co dostarcza się organizmowi, aby funkcjonował. – Nie zliczę już, ile razy od wybuchu epidemii koronawirusa pacjenci pytali mnie o dietę wzmacniającą odporność, to jest zdecydowanie temat numer jeden – mówi Leszek Pawski, dietetyk z CM Medyceusz. – I niestety moja odpowiedź dla wielu oznacza dość radykalne zmiany żywieniowe, choć przecież nie polecam niczego wyjątkowego. Niestety źle to świadczy o codziennej diecie większości

Co powinno lądować w koszyku w sklepie?

W dietę warto więc jak najbardziej wpleść produkty wzmacniające odporność. Na przykład nasiona, orzechy, ryby czy oleje – ponieważ wszystkie wymienione zawierają kwasy omega 3 wspierające układ immunologiczny w walce z infekcjami. Koniecznie trzeba sięgać po warzywa i owoce - Jak pokazała pewna meta-analiza w grupie osób stosujących dietę bogatą w flawonoidy czyli przeciwutleniacze, aż o jedną trzecią spadła liczba zakażeń górnych dróg oddechowych – mówi Leszek Pawski.

Jakie produkty powinno się więc wprowadzić do diety podczas epidemii? Leszek Pawski wymienia:

  • produkty zbożowe i pseudozbożowe – najlepiej z pełnego przemiału/razowe, quinoa, kasze.
  • nabiał – jaja, jogurty naturalne, ser chudy lub półtłusty, zaś rzadziej np. ser żółty.
  • oleje – np. rzepakowy i oliwa z oliwek do smażenia, zaś na zimno: olej lniany, olej z orzechów włoskich itp. (omega 3).
  • nasiona roślin strączkowych – wszelkie, które są dostępne.
  • warzywa – wszystkie, lecz pamiętajmy, że dobrze wybrać zarówno mrożone ze względu na datę przydatności.
  • owoce – szczególnie te, które nie dojrzewają zbyt szybko.
  • mięso chude (np. filet z kurczaka/indyka i różne polędwice).
  • nasiona i orzechy – wszelkie z wyróżnieniem orzechów włoskich, siemienia lnianego i nasion chia (omega 3).
  • ryby – z podkreśleniem tych posiadających kwasy omega 3 (np. pstrąg).

W czasie epidemii powinniśmy wychodzić z domu jak najrzadziej dlatego podczas zakupów warto sięgać po artykuły o odległej dacie ważności, a więc na przykład dobrym wyborem będzie mleko UHT. Ale oczywiście termin przydatności to nie jedyne kryterium. Właśnie podczas epidemii trzeba wybierać produkty szczególnie wartościowe. Nie można też zapominać o suplemencie, który powinien być uzupełnieniem codziennej porcji witamin, czyli witaminie D, która również pomaga odporności.

Emocje a dieta

Obecnie sporo osób – ze względu na wprowadzenie w całym kraju strefy czerwonej – znów wydelegowano do pracy w domu. O ile w pracy regulujemy swoją dietę, to domowa atmosfera służy już raczej do jej deregulacji. Niezależnie od tego, jak spędzamy czas, w takiej sytuacji można stosunkowo szybko wykształcić nieprawidłowe nawyki żywieniowe, częściej zaglądać do lodówki czy bez przerwy podjadać przekąski, co w efekcie spowoduje zwiększenie masy tłuszczowej. Zwłaszcza, że sprzyja temu towarzyszący w epidemii strach, niepokój, poczucie braku sensu, wściekłość czy z drugiej strony znudzenie.

- Dlatego doradzam obserwować swoje emocje. Po co? Z pewnością każdy słyszał o zjawisku ,,zajadania stresu”, a przecież jest też odwrotna jego odmiana: jedzenie z nudów, po to, aby wypełnić wolny czas – mówi Leszek Pawski.

- Z doświadczenia wiem, ze obie drogi wiodą wprost do nadwyżki kilokalorii. Jeżeli więc zauważamy, że nasze wybory żywieniowe, podjadanie, czy wręcz objadanie się, są warunkowane emocjami, to przed wzięciem kolejnej przekąski czy zrobieniem sobie następnej kanapki warto wziąć głęboki wdech, powoli policzyć do dziesięciu, a potem poobserwować swój organizm badając rzeczywisty poziom głodu lub sytości.

Paradoksalnie jednak, przy odrobinie wysiłku właśnie w czasie przymusowego „home office” możemy poprawić naszą odporność, poświęcając nieco więcej czasu na przygotowanie zdrowego jedzenia. Jest to idealny moment, aby wprowadzić nowe, lepsze nawyki żywieniowe, starannie dobierać produkty i zadbać o swój organizm. Najważniejsza jest bowiem świadomość obecnej sytuacji, w której pewnych spraw nie możemy zmienić, więc najlepiej znaleźć jej pozytywy.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl