fit.pl mobile logo

Czy jesteśmy skazani na otyłość?

Pulchny maluch nie jest już postrzegany jako okaz zdrowia. Część otyłych dorosłych cierpi z powodu nadmiernej masy ciała już od lat dziecięcych. Tymczasem odpowiednie żywienie oraz kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych właśnie w początkowym okresie życia jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju organizmu i dla zdrowia malucha – teraz i w przyszłości. Otyłość to choroba cywilizacyjna, która z roku na rok dotyka coraz większą ilość dzieci, nie tylko w Polsce. W Europie w ciągu ostatnich 20 lat liczba najmłodszych z nadwagą potroiła się

Nadwaga we wczesnym dzieciństwie to ryzyko otyłości w przyszłości

Udowodniono występowanie zależności między błędami żywieniowymi powielanymi we wczesnym dzieciństwie a występowaniem otyłości w późniejszym wieku. Dzieci z nadwagą czy otyłością bardzo często zmagają się z tym problemem również w życiu dorosłym. Jego przyczyną są zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. Jeśli małe dziecko jest nieprawidłowo żywione, zwiększa to prawdopodobieństwo, że w przyszłości wystąpią u niego objawy otyłości. 1000 pierwszych dni życia, liczone od momentu poczęcia, ma fundamentalne znaczenie dla zdrowia malucha teraz i w dorosłym życiu. W tym okresie jego organizm intensywnie się rozwija – dojrzewa układ pokarmowy oraz programuje się metabolizm. Pierwsze lata życia są kluczowe w rozwoju późniejszych preferencji pokarmowych, a wykształcone w tym czasie zwyczaje smakowe towarzyszą dziecku aż do dorosłości3. Dlatego tak ważne jest, by jego dieta była przemyślana, a także dopasowana do jego szczególnych potrzeb i możliwości.

Skala problemu i jego przyczyny

Otyłość to jedno z najczęstszych zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży w Polsce. Obecnie co trzeci
8-latek ma nadwagę lub otyłość, ale nieprawidłowa masa ciała występuje również wśród najmłodszych. Badanie Instytutu Matki i Dziecka „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok” wykazało, że nieprawidłowa masa ciała dotyczy co trzeciego polskiego dziecka między 5. miesiącem a 3. rokiem życia6. Jedną z głównych przyczyn coraz powszechniejszej zarówno wśród dorosłych, jak i wśród dzieci otyłości jest nieracjonalne lub błędne żywienie we wczesnym dzieciństwie. Według cytowanego badania rodzice napotykają wiele trudności w układaniu jadłospisu dziecka, a w konsekwencji popełniają wiele błędów, szczególnie na etapie karmienia piersią, rozszerzania diety, a także komponowania menu po 1. roku życia. Według uzyskanych danych zaledwie 54% mam karmi piersią przynajmniej do 6. miesiąca życia, a tylko 6% postępuje zgodnie zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, a więc karmi wyłącznie piersią do 6. miesiąca życia. Co więcej, 2/3 niemowląt ma rozszerzaną dietę przed 5. miesiącem życia i tyle samo niemowląt niekarmionych piersią otrzymuje posiłki przygotowywane dla reszty rodziny. Podobnie jak zbyt wczesne odstawienie od piersi i przedwczesne rozszerzanie diety, również niskie spożycie warzyw może prowadzić do otyłości. Aż 88% dzieci po 1. roku życia otrzymuje ich w codziennej diecie zbyt mało. Co więcej, w tej grupie wiekowej aż 83% dzieci otrzymuje posiłki dosalane, a 75% spożywa nadmierną ilość cukru. Niestety polskie dzieci są nieodpowiednio żywione, a często nawet przekarmiane, tylko ok. 15% dzieci po 1. roku życia nie pojada między posiłkami, a co dziesiąte dostaje 10 lub więcej posiłków na dobę! Są to poważne błędy, które w przyszłości mogą prowadzić zarówno do zaburzeń masy ciała, jak i powikłań z tym związanych. Przekarmiając małe dzieci, żywiąc je nieodpowiednimi, przetworzonymi produktami, rodzice przyczyniają się do narastania problemu otyłości. Jest to także poważny problem społeczny, który w przyszłości spowoduje znaczący wzrost kosztów opieki medycznej, prognozowane wydatki na leczenie chorób związanych z nadwagą w 2030 r . to około 100 mld zł.

Prawidłowe żywienie najmłodszych jako profilaktyka otyłości  

Fundamentalnym czynnikiem zapobiegania otyłości jest prawidłowe żywienie, już od najmłodszych lat. Stosowanie zbilansowanej diety pomogłoby uniknąć lub powstrzymać epidemię otyłości nie tylko wśród dorosłych i dzieci w wieku szkolnym, ale i w przypadku najmłodszych. Prawidłowe nawyki żywieniowe warto praktykować już w ciąży, kiedy to u rozwijającego się płodu rozpoczyna się programowanie metaboliczne. Właściwe żywienie mamy już na tym etapie pozwala uniknąć skłonności do gromadzenia tkanki tłuszczowej u dziecka w przyszłości. Po narodzinach dziecka niezmiernie ważne jest wyłączne karmienie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia, następnie należy wprowadzać posiłki uzupełniające oraz kontynuować karmienie mlekiem kobiecym. Prawidłowe rozszerzanie diety jest bardzo istotne, zgodnie z zaleceniami ekspertów powinno nastąpić nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu życia. Na tym etapie przydatny jest schemat żywienia niemowląt, w którym przedstawiono orientacyjną liczbę posiłków oraz wielkość porcji, jakie należy podawać maluchowi w ciągu doby przez kolejne miesiące życia. Warto pamiętać, że dziecko, które ukończyło 1. rok życia, to nie mały dorosły. Wciąż intensywnie się rozwija i nadal ma szczególne potrzeby żywieniowe. Czas pomiędzy 13. a 36. miesiącem życia dziecka jest okresem krytycznym do rozwoju określonych preferencji i nawyków żywieniowych. Jego dieta powinna być urozmaicona i uwzględniać produkty z różnych grup żywności: 4-5 porcji produktów białkowych, 3 porcji produktów mlecznych (w tym mleka), 1-2 porcje mięsa, drobiu, ryb lub jaj, 5 porcji produktów zbożowych, 5 porcji warzyw, 4 porcje owoców, 1-2 porcje tłuszczów.

Również na tym etapie należy unikać wprowadzania do jego menu „dorosłych”, często dosalanych, zbyt tłustych posiłków lub wysoko przetworzonych produktów. Nie wolno jednak zapominać o aktywności fizycznej, dziecko trzeba zachęcać do ruchu, zwłaszcza poprzez spacery, marsze, zajęcia fizyczne, aktywne zabawy, warto, by rodzice czynnie w nich uczestniczyli!

Skąd czerpać wiedzę na temat żywienia najmłodszych?

W trosce o zdrowie swoich dzieci, by zminimalizować zagrożenie wystąpienia u nich otyłości, rodzice powinni unikać powielania błędów żywieniowych i stosować się do zaleceń ekspertów. Dla wielu z nich masowo publikowane, często sprzeczne informacje na temat prawidłowego żywienia najmłodszych, zamiast być pomocne, mogą dodatkowo utrudniać ich decyzje dotyczące wyborów żywieniowych. Dlatego, by zmniejszać dezorientację panującą wśród opiekunów, którzy nie mają pewności, gdzie szukać informacji na temat żywienia najmłodszych, pomocne są działania programów edukacyjnych, takich jak „1000 pierwszych dni dla zdrowia”, które rozpowszechniają wiedzę ekspercką z tego zakresu. Dzięki tej inicjatywnie coraz więcej rodziców najmłodszych dzieci w naszym kraju zna ideę 1000 pierwszych dni i ma świadomość, jak duże znaczenie ma prawidłowe żywienie w tym okresie. Widoczne są pozytywne zmiany w sposobie żywienia maluchów, takie jak np. podawanie wody, mniejsza ilość soli w posiłkach, podawanie bezpiecznej żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci. To pierwsze małe, ale jak istotne, skuteczne kroki w walce z otyłością.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
Kasia Iberszer

Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja. Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko! Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl I zmień się nie do poznania nawet w ciągu jednego tygodnia! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Wejdź teraz na: www.igortreneronline.pl i wygraj 10.000 złotych!

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl