fit.pl mobile logo

Jak rozszerzać dietę niemowlaka?

Kiedy niemowlę ma od 4 do 6 miesięcy, do jego diety można zacząć wprowadzać nowe produkty. To dobra okazja, żeby w tym czasie również urozmaicić i poprawić dietę rodziców, jeśli do tej pory żywili się niezdrowo. Nowa dieta dla niemowlaka rodzi jednak szereg pytań. Kiedy najlepiej wprowadzać nowe smaki do jadłospisu dziecka? Od jakich produktów najpierw zacząć? Te wszystkie wątpliwości reguluje aktualny schemat żywienia niemowląt – wskazuje co dziecko może zacząć jeść w danym miesiącu. Nie oznacza to jednak, że należy sztywno trzymać się podanych wytycznych. Każde dziecko jest inne, więc wprowadzanie nowych smaków może przebiegać wolniej lub szybciej.

Niemowlę od 1 do 6 miesiąca życia

Mleko mamy jest najlepszym pokarmem, jakie może dostawać dziecko i stanowi podstawę żywienia aż do końca 4 miesiąca życia. Po ukończeniu 17 tygodni, które określa minimum, jakie organizm dziecka potrzebuje aby dojrzeć do jedzenia innych pokarmów niż mleko mamy, można wprowadzić do diety dziecka nowe składniki. Nie należy robić tego na siłę ani zmuszać dziecko do jedzenia, czasem lepiej jest zaczekać jeszcze kilka tygodni. To niemowlę reguluje, ile danego posiłku ma ochotę zjeść i czy w ogóle ma ochotę jeść. Natomiast zadaniem rodziców jest posiadać wiedzę, jakie produkty można podać w określonym miesiącu życia dziecka. Bardzo ważne jest to, że jeśli chcemy prowadzić do diety niemowlęcia nowe produkty, to dziecko musi już wtedy stabilnie siedzieć i umieć utrzymać główkę. Mleko mamy nadal stanowi podstawę diety, a nowe składniki są tylko niewielkim dodatkiem.

Pierwszym nowym smakiem w diecie dla niemowlaka powinny być gotowane warzywa zmiksowane na gładkie puree (na przykład marchew albo ziemniaki). Dopiero potem można wprowadzać obrobione termicznie owoce (na przykład jabłko albo banana). Dlaczego to takie ważne? Dziecko łatwiej zaakceptuje posiłek słodki, więc podanie najpierw owoców, a potem warzyw mogłoby zniechęcić dziecko do jedzenia tych drugich. Kolejne produkty, które można wprowadzać w formie zmiksowanej do diety niemowlaka to gotowane mięso (indyk, kurczak, królik, cielęcina), całe jajko, kaszki i kleiki bezglutenowe oraz małe ilości produktów zbożowych zawierających gluten.

Niemowlę od 7 do 12 miesiąca życia

Po 6 miesiącu życia niemowlęcia karmienie piersią należy kontynuować i jednocześnie wprowadzać do diety niemowlaka coraz więcej nowych pokarmów. Jedzenie nie trzeba już miksować na puree, wystarczy je posiekać lub rozdrobnić, a miękkie produkty można podać niemowlęciu w całości wprost do ręki. Dieta dla niemowlaka od 7 miesiąca życia jest już duża bardziej bogata. Można zacząć podawać dziecku ryby (dorsz, halibut) zamiast dwóch posiłków mięsnych w tygodniu. Nadal należy karmić gotowanymi warzywami i owocami, ale można zacząć już wprowadzać ich surową wersję. Dziecku można podać posiekaną gruszkę albo pomidora i zobaczyć jak niemowlę na nie zareaguje.  

Bardzo ważne jest, aby nie opóźniać wprowadzania do diety dziecka produktów, które potencjalnie mogą uczulać. Jeśli lekarz nie zalecił inaczej, można podawać niewielkie ilości produktów mlecznych przeznaczonych dla niemowląt. Pierwsze łyżeczki jogurtu naturalnego można wprowadzić do diety już w 7 miesiącu życia jako dodatek do owoców. Jako samodzielny posiłek mleczny jogurty, kefiry, serki można podać około 11 miesiąca życia. Jeśli dziecko ma stwierdzoną alergię na białka mleka, nie poleca się podawania do 1 roku życia wołowiny i cielęciny, a w przypadku alergii na jajko nie wskazane jest mięso kurczaka.

Najważniejsze zasady dla rodzica

Układając dietę dla niemowlaka, warto pamiętać, że:

- Dietę dziecka nie należy rozszerzać ani za wcześnie, ani za późno - przed 4 miesiącem układ pokarmowy dziecka nie jest gotowy na nowe produkty, a po 6 miesiącu niemowlę powinno już próbować nowych smaków.

- Nowe produkty warto wprowadzać powoli, najlepiej po jednym składniku i obserwować jak brzuch niemowlęcia na nie zareaguje. Najlepiej podawać jedzenie łyżeczką lub wprost do rączki dziecka, nie zaleca się używania butelki.

- Wodę do picia podaje się bez ograniczeń, a naturalne soki owocowe w ilości do 150 mililitrów na dobę. Soki należy wliczyć w ilość zjedzonych owoców.

- Podajemy zdrowe produkty – warzywa, owoce, mięso, kasze. Nie wskazane są dania ciężkostrawne, smażone, wysokoprzetworzone, instant, zawierające konserwanty, barwniki i nadmierną ilość cukru. Zdrowa dieta od najmłodszych lat procentuje w przyszłości.

O tym, jaką strategię zachowania przyjąć przy wprowadzaniu nowych produktów do diety niemowlaka można przeczytać na https://www.zdrowystartwprzyszlosc.pl/dekalog-nauki-nowych-smakow.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl