fit.pl mobile logo

Karmienie piersią a profilaktyka nadwagi i otyłości

Badania wskazują, że w Polsce stwierdzono ją aż u 14,8% dzieci w wieku szkolnym. Bardzo duży wpływ na ryzyko jej wystąpienia ma sposób żywienia w okresie 1000 pierwszych dni życia już od poczęcia. Najlepszym pokarmem dla niemowląt jest mleko mamy, które znacząco zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób dietozależnych



Przyszłe problemy z masą ciała mogą zacząć się już w życiu płodowym

Na zwiększenie ryzyka wystąpienia otyłości u dziecka może mieć wpływ już życie płodowe. Ciąża oraz pierwsze miesiące i lata życia to najintensywniejszy czas rozwoju w życiu człowieka. Wtedy właśnie kształtują się nawyki żywieniowe, preferencje smakowe i metabolizm. W tym okresie rozpoczyna się również proces programowania żywieniowego. Oznacza to, że pokarm, który dostarczany jest dziecku w 1000 pierwszych dni, wpływa na jego zdrowie teraz i w przyszłości. Nadmiary lub niedobory niektórych składników diety kobiety w ciąży, a potem niemowlęcia mogą skutkować predyspozycją do otyłości w późniejszym okresie. Dlatego tak ważne jest prawidłowe odżywianie kobiety ciężarnej, a potem jej zrównoważona dieta w okresie karmienia piersią. W trakcie 1000 pierwszych dni życia, organizm dziecka jest szczególnie wrażliwy na błędy żywieniowe i związane z nimi braki lub nadmiary składników pokarmowych, a zbyt krótkie karmienie piersią zwiększa predyspozycje do chorób dietozależnych, w tym m. in. otyłości i nadwagi.

Karmienie piersią profilaktyką otyłości w przyszłości

W badaniach naukowych udowodniono związek między sposobem karmienia niemowlęcia, a występowaniem nadwagi i otyłości w życiu dorosłym. Wyniki potwierdzają, że karmienie piersią pełni bardzo ważną funkcję w programowaniu odporności i metabolizmu dziecka na całe życie. Mleko mamy odgrywa istotną rolę w obronie organizmu przed nadmiernym przyrostem masy ciała i jest uznawane za jeden z podstawowych elementów profilaktyki nadwagi i otyłości w pierwszych latach życia dziecka. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) niemowlęta powinny być karmione wyłącznie piersią do końca 6. miesiąca życia. W tym czasie pokarm matki pokrywa całkowicie zapotrzebowanie na energię oraz wszystkie składniki odżywcze, ponadto zawiera właściwą ilość białka. Następnie, przy wprowadzaniu posiłków uzupełniających, warto kontynuować karmienie mlekiem kobiecym do dwóch lat lub dłużej. Mleko mamy wykazuje właściwości immunologiczne, przeciwzapalne oraz stymulujące dla procesów rozwoju organizmu niemowlęcia, stąd jego ogromne znaczenie dla rosnącego i dojrzewającego organizmu. Unikalną cechą pokarmu jest dynamika zmian właściwości w trakcie każdego karmienia oraz zróżnicowanie jego składu w trakcie doby i podczas kolejnych miesięcy laktacji.

Ryzyko rozwoju otyłości u dzieci w przyszłości

Otyłość rozwija się najczęściej jako wynik zaburzonej równowagi pomiędzy ilością dostarczonej z pokarmem energii, a jej zużyciem – dużą rolę odgrywają w tej kwestii rodzice. Jedynie 7% mam stosuje się do zaleceń żywieniowych dla niemowląt. Aż 20% niemowląt w wieku zarówno 6, jak i 12 miesięcy w ciągu doby dostaje 10 lub więcej posiłków, nie licząc drobnych przekąsek podawanych przez rodziców i opiekunów między posiłkami. Tymczasem, zgodnie z zaleceniami, małe dzieci powinny być karmione 5-6 razy na dobę. Prawie 60% dzieci w wieku 12 miesięcy zbyt wcześnie otrzymuje żywność, która nie jest przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci. Wyroby dla dzieci powinny być przede wszystkim bezpieczne, dlatego przepisy prawa przewidują normy bezpieczeństwa dla produktów przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci, które są dużo bardziej restrykcyjne niż w przypadku żywności dla dorosłych. Warto więc wybierać produkty z oznaczeniem wieku na opakowaniu, ponieważ daje to pewność, że są one dopasowane do zmieniających się potrzeb i etapu rozwoju dzieci. Jeśli rodzice bądź opiekunowie nie zadbają o prawidłowe nawyki żywieniowe dzieci, otyłość wśród najmłodszych będzie coraz bardziej powszechna. Nieodpowiednia dieta lub przekarmianie może doprowadzić do zwiększenia ryzyka pojawienia się otyłości, a dziecko z nadwagą wyrasta często na otyłą osobę dorosłą. Otyłości lepiej zapobiegać niż później z nią walczyć. Poważna otyłość uważana jest za przyczynę 12-krotnie zwiększonej śmiertelności zaobserwowanej u osób w wieku 25-35 lat, w porównaniu do osób o prawidłowej masie ciała .

www.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl