fit.pl mobile logo

Mama i dziecko pod opieką mórz

W ostatnich latach coraz więcej słyszymy o roli nienasyconych kwasów tłuszczowych dla naszego zdrowia. Włączenie ich do diety matek w III trymestrze ciąży i okresie karmienia piersią pozwala zadbać o jak najlepszy rozwój maleństwa, zapewnić mu dobry start, a także umożliwia otoczenie troską organizmu matki
DHA dla mózgu i wzroku

Okres ciąży i karmienia piersią wymagają od kobiety dbałości o spożywanie odpowiedniej ilości dobrej jakości białka, witamin, wapnia, magnezu i bardzo ważnych dla rozwoju dziecka nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym niezbędnego dla prawidłowego rozwoju mózgu dziecka kwasu DHA (kwas dokozaheksaenowy). W ostatnich tygodniach ciąży i w ciągu pierwszych dwóch lat życia mózg dziecka rozwija się najintensywniej. Prawidłowa, dobrze zbilansowana dieta to polisa zdrowotna dla mamy i ogromne wsparcie dla prawidłowego rozwoju jej dziecka. Badania potwierdzają, że koncentracja DHA w korze mózgowej i siatkówce oka jest dużo większa u dzieci karmionych naturalnie. Spożywanie DHA przez matki zwiększa zawartość DHA w ich krwi i mleku, co ma bezpośrednie przełożenie na poziom tego kwasu tłuszczowego zarówno u płodu, jak i u noworodków. Zarówno w przypadku niemowląt, jak i w prenatalnym okresie rozwoju, DHA odgrywa istotną rolę w procesie tworzenia silnego systemu immunologicznego, a przy okazji wspierania rozwoju dziecka, jego inteligencji, zdolności postrzegania.



DHA jest jednym z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju mózgu oraz narządu wzroku. Jest głównym strukturalnym tłuszczem mózgu i oczu, stanowiącym do 97% tłuszczów omega-3 w mózgu i do 93% w oku. Kwas ten znajduje się w każdej komórce naszego ciała. Jedynym źródłem DHA dla wzrastającego w łonie, a potem karmionego piersią dziecka są zapasy zmagazynowane w organizmie matki – dostarczane pierwotnie przez łożysko, a potem wraz z mlekiem. Jeżeli kobieta nie jada ryb, a zapasy DHA w jej organizmie są niewielkie, może to być również niewystarczająca ilość dla potrzeb rozwoju układu nerwowego u dziecka. To z kolei może przyczynić się do obniżenia IQ dziecka w latach późniejszych. Z drugiej strony, jeśli w organizmie matki dojdzie do niedoborów DHA, po porodzie może być ona bardziej narażona na objawy depresji poporodowej.

Eksperci ISSFAL zalecają, aby kobiety ciężarne i karmiące spożywały 300 mg DHA na dobę. Z badań prowadzonych w Stanach Zjednoczonych wynika jednak, że kobiety ciężarne i karmiące spożywają średnio tylko 52 mg DHA na dobę, co pokrywa około 1/5 zalecanej wartości. Tymczasem udowodniono, że suplementacja DHA u matek karmiących przekłada się według badaczy na osiągnięcia rozwojowe ich dzieci. Odpowiedni poziom DHA w organizmie dziecka wspiera bowiem rozwój psychomotoryczny, czyli koordynację wzrokowo-ruchową dziecka w wieku przedprzedszkolnym, a także przyspiesza nabycie umiejętności skupiania uwagi na dłużej w wieku szkolnym.

Suplementacja DHA w okresie ciąży przynosi korzyści zarówno matce, jak i dziecku również dzięki wydłużeniu czasu trwania ciąży. Naukowcy mówią, że dieta matki wzbogacona o DHA może wydłużać noszenie dziecka w łonie nawet o tydzień, zapobiegając w ten sposób przedwczesnemu porodowi i pozwalając dziecku przyjść na świat, kiedy naprawdę jest na to gotowe. Wykazano też, że podawanie DHA matkom odgrywa istotną rolę w budowaniu ich dobrego samopoczucia zarówno w czasie ciąży, jak i laktacji. Nienasycone kwasy tłuszczowe mają bowiem wpływ na zapobieganie spadkom nastroju, dzięki czemu mogą chronić przed rozwojem depresji, zmniejszać agresję w stanach stresowych, a także działać perspektywicznie przez ochronę przed rozwojem demencji.

Cenne kwasy z mórz

Mimo, że ryby są wskazywane jako bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym DHA, nie powinno się spożywać ich w ciąży i czasie laktacji bez ograniczeń. Przede wszystkim ze względu na możliwość przekraczającej dozwoloną dla organizmu ciężarnej dawkę metali ciężkich, takich jak rtęć (obecna np. w tuńczyku w puszkach). Jeśli oczekująca potomstwa lub karmiąca piersią mama najbardziej lubi ryby wędzone, najlepiej ograniczyć się do spożywania małej porcji maksymalnie dwa razy w tygodniu. Wędzone produkty zawierają bowiem rakotwórcze nitrozaminy oraz bardzo dużą ilość soli, która może powodować nadciśnienie, szczególnie niebezpieczne podczas ciąży i porodu.

Dla kobiet, które myśląc o zdrowiu dziecka i własnym, chcą zadbać o prawidłowy poziom kwasów omega-3, a w szczególności DHA, zaleca się przyjmować od III trymestru ciąży oraz podczas karmienia piersią suplementy diety dostarczające odpowiednie dawki bezpiecznych nienasyconych kwasów tłuszczowych (np. Prenatal DHA - cena ok. 35 zł). Wskazuje się na początek III trymestru ciąży jako moment, w którym należy zacząć uzupełniać dietę o omega-3, gdyż tylko wtedy organizm matki zdąży do czasu karmienia piersią zgromadzić odpowiednie zapasy tego kwasu. Źródłem kwasów omega-3 w preparacie Prenatal DHA jest wysokooczyszczony olej z tuńczyka, w którym proporcje DHA do EPA są najbliższe mleku matki. Ryby, które znalazły się na czarnej liście jako niezalecane kobietom w ciąży przez szwedzki Urząd Konsumenta to: szczupaki, sandacze, okonie, miętusy, dorsze (wątróbki), węgorze, surowe owoce morza, a także ryby zimnowędzone oraz wędzone. Ciężarne swobodnie mogą za to komponować swoje menu z uwzględnieniem świeżych i mrożonych ryb pochodzących z otwartych mórz, oceanów (dorsz, śledzie pochodzące z połowów oceanicznych, sielawa, makrela, łosoś morski i oceaniczny).

 

Czy wiesz, że….

Aż 70% masy mózgu rozwija się do 40 tygodnia ciąży, 15% rośnie w czasie pierwszego roku życia. Pozostałe 10% rozwija się do wieku przedszkolnego, a całkowity wzrost mózgu następuje do 5-6 roku życia.

Prenatal DHA to pierwszy na polskim rynku preparat uzupełniający dietę kobiet w ciąży i karmiących piersią w DHA, zawierający 300 mg DHA - ilość rekomendowaną przez ekspertów ISSFAL dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Dlatego wystarczy tylko 1 kapsułka dziennie.

Ilość DHA dostarczana z pożywieniem bezpośrednio wpływa na zawartość tego związku w mleku. Ale są też produkty negatywnie wpływające na wchłanianie kwasów omega-3 z diety. Są to alkohol i tzw. izomery trans kwasów tłuszczowych znajdujące się w dużych ilościach np. w słodkich przekąskach.


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl