fit.pl mobile logo

Menu ucznia

Treść jednej z reklam emitowanych w mediach mówi, iż każda kobieta będąca mamą jednocześnie jest dietetykiem przygotowując i komponując swoim dzieciom posiłki. To prawda, ale aby spełnić przesłanie powyższej reklamy należy do tej roli podejść odpowiedzialnie
Przygotowując dzieciom śniadanie, drugie śniadanie do szkoły i posiłki po powrocie do domu należy pamiętać o kilku zasadach.

menu uczniaPrzede wszystkim dzieci nie jedzą takich ilości na raz jak dorośli. Owszem rosną, muszą mieć energię aby się rozwijać, są zwykle bardziej aktywne fizycznie niż rodzice, ale to nie znaczy, że należy im nakładać pełne porcje jak dla dorosłego, lubiącego zjeść człowieka. Dziecka nie można przekarmiać. Nawet jeżeli wydaje nam się, że jest ono wyjątkowo szczupłe, albo, że je „jak ptaszek” dużym błędem jest wmuszanie na siłę jedzenia.

Koniecznie trzeba też przyjrzeć się, co nasze dziecko jada przez cały dzień. Co przygotowujemy mu na każdy posiłek i czy nasze propozycje w jadłospisie są urozmaicone. Zwróćmy uwagę, czy aby nie zapychamy dziecka tymi samymi potrawami przez cały dzień, np. kanapkami. W domu na śniadanie kanapki, do szkoły też kilka i kolacja – obowiązkowa, ale żeby nie była zbyt „obfita i ciężka” to szykujemy…..kanapki. Oby tylko były różne pod względem wkładu i przybrania. Najgorsze co można zrobić, to postawić przed dzieckiem trzeci raz w ciągu dnia takie same, nudne kanapki. A przecież tyle jest możliwości urozmaicania posiłków, a jeżeli nie mamy czasu na ich przygotowywanie (choć to naprawdę nie trwa długo) to możemy zaangażować w gotowanie dzieci – na pewno bardzo chętnie i z nieukrywaną pasją zabiorą się za mieszanie, smarowanie, wsypywanie i wspólną pracę.

Na pierwsze śniadanie, zanim dziecko wyjdzie do szkoły proponujemy podać mu coś ciepłego – na rozgrzanie oraz zaspokojenie głodu na długi czas. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest mleko sojowe z miksem domowych płatków – oczywiście najlepsza jest owsianka (witaminy i błonnik), jednakże często bywa, że dzieci mają jakiś wrodzony wstręt do rozmoczonych płatków, więc aby dziecko przekonać do takiego posiłku można urozmaicić dwuskładnikowe śniadanie dodając do niego pokrojone świeże lub suszone owoce, rodzynki czy orzechy. A jeżeli w żaden sposób nie da się pociechy przekonać do zupy mlecznej można usmażyć naleśniki – to danie lubi każde dziecko! Z serem białym lub odrobiną miodu są dobrą alternatywą zwykłego, monotonnego śniadania (a do tego słodką – na dobry początek dnia). Jeżeli jednak upieramy się przy kanapkach, argumentując, że szybko się je robi i szybko je, to zaproponujmy dziecku choć kakao do picia. Pamiętajmy o warzywach – im więcej ich, tym kanapki są zdrowsze i …ładniejsze. Mieszanina żywych kolorów, różnorodnych barw połączona z różną strukturą i konsystencją warzyw (pomidory są miękkie, a rzodkiewki chrupiące) zaciekawi malucha i sprawi, że chętnie zje czterokolorową, chrupiącą kanapkę.

Zastanówmy się teraz co dziecku dać do szkoły. Jako, że spędza tam kilka godzin, należy bardzo rozważnie podejść do tego problemu. W tym przypadku rzeczywiście najlepiej sprawdzają się kanapki, ale nie codziennie. Drożdżówka, bułka maślana raz na jakiś czas nikomu nie zaszkodzi, a będzie miłą i smaczną alternatywą. Dobrym rozwiązaniem jest także jogurt owocowy z ziarnami zbóż, który również zaspokoi głód, do tego owoc. Do picia koniecznie woda, ewentualnie soczek (choć te kupne są mocno słodzone). O drugim śniadaniu do szkoły nie można zapomnieć i dać je dziecku koniecznie, nawet gdy ono protestuje (może być akurat najedzone pierwszym śniadaniem i myśleć, że nie zgłodnieje). W sklepikach szkolnych głównie dostępne są batoniki, chipsy i cukierki, a rzadko kiedy można kupić kanapki czy owoce, dlatego lepiej, żeby dziecko przyniosło niedojedzone śniadanie niż zapychało się czekoladami i batonami.

Obiad w domu, koniecznie musi być ciepłym posiłkiem. Dziecko oczywiście może jeść to co rodzice, pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzać z porcjami. Jak będzie głodne to samo poprosi o dokładkę.  Podwieczorek – aż się prosi, aby był posiłkiem słodkim (choć niekoniecznie!). Drożdżówka (jeżeli na drugie śniadanie jej nie było), koktajl owocowy, owoce lub sałatka owocowa z jogurtem naturalnym. Mała przekąska przed kolacją, która zaspokoi lekki głód ale nie „zapcha” dziecka.

Kolacja powinna być lekka. Wyłączamy wszelkie majonezy, ciężkie sosy, kluchy i tłuste potrawy. Na kolację dla naszego dziecka może być twarożek z sera białego z rzodkiewką, kawałek ryby w galarecie albo po grecku lub lekkie sałatki (jarzynowa, z tuńczyka). Pamiętajmy, żeby dziecko jadło kolacje ok. 2h przed snem. Oczywiście nie zapominajmy o pieczywie – nie możemy popaść ze skrajności w skrajność i wyeliminować go zupełnie – pieczywo, szczególnie pełnoziarniste dostarcza witamin, błonnika, powoli podnosi poziom cukru we krwi i zapewnia poczucie sytości na dużo dłużej niż białe, pszenne chleby czy bułki.Komponując posiłki dziecku pamiętajmy o jednej, bardzo ważnej zasadzie – żadnej monotonii! Nawet najlepsze i najwykwintniejsze potrawy znudzą się, gdy będziemy je serwować codziennie w takiej samej postaci.


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl