fit.pl mobile logo

Rok szkolny bez chorób. Zadbaj o odporność dziecka jesienią!

Początek roku szkolnego to okres, w którym dziecko jest szczególnie narażone na zachorowania. Wiąże się to z nagłym pojawieniem się kilku czynników, które negatywnie oddziałują na układ odpornościowy, takich jak: niedosypianie, stres, zmniejszona aktywność fizyczna, nieregularne posiłki oraz zwiększenie liczby bakterii i wirusów w powietrzu. Rozpoczęcie nauki nie musi jednak oznaczać otwarcia „sezonu na choroby”. O tym, jak zadbać o odporność dziecka w tym czasie opowiada ekspert programu „Zdrowa ONA” dr Alicja Karney, pediatra 



Odporność dziecka – jak ją wzmocnić?

Powrót do szkoły stanowi wielkie wyzwanie dla organizmu małego dziecka. Organizm – zwłaszcza niedojrzały – potrzebuje czasu na adaptację. Szkoła jest ogromnym wysiłkiem intelektualnym i fizycznym. Jeśli do tego dochodzi stres, odporność ucznia spada. Aby ją wzmocnić, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na:

  • zdrową dietę


Odpowiednio skomponowana dieta to podstawa do budowania odporności u dziecka. Żywność ma bezpośredni oraz pośredni wpływ na układ immunologiczny, ponieważ moduluje skład bakterii jelitowych zasiedlających przewód pokarmowy. Dlatego
w jadłospisie małego ucznia nie może zabraknąć pełnych ziaren, porcji białka w postaci białego mięsa, ryb, jajek, produktów mlecznych, warzyw, owoców, nasion, orzechów, olejów roślinnych. Dbajmy, by nasze pociechy jadły w domu śniadanie, jest to najważniejszy posiłek, który zapewnia energię do działania na cały dzień. Przygotowując drugie śniadanie do szkoły pilnujmy, by zawierało ono tylko zdrowe przekąski, czyli głównie owoce i warzywa. Warto, szczególnie w sezonie częstych zachorowań do rozmaitych dań dodawać czosnek, pory, natkę pietruszki, cykorię, czerwoną paprykę
i czarne porzeczki (z mrożonki lub w postaci soku) – ich regularne spożywanie pomaga wzmacniać naturalną odporność organizmu.

  • odpowiednią ilość snu


Bardzo ważnym czynnikiem pobudzającym rozwój odporności dziecka jest właściwa ilość snu. Jego niedostatki powodują, że organizm jest przemęczony i bardziej narażony na jesienne infekcje. By organizm był zregenerowany oraz by jego odporność została wzmocniona, należy zapewnić mu optymalną dawkę: od 8 do 10 godzin. Im bardziej wypoczęty organizm, tym mniej podatny na infekcje. Poza długością liczy się również jakość snu, która zależy od warunków, w których śpi dziecko. By jego sen był mocny
i zdrowy, powinno ono spać w wywietrzonym pokoju.

  • stres


Zdrowie małego ucznia osłabiają też sytuacje stresowe m.in. te związane z pójściem do szkoły. System obronny jest ściśle powiązany z systemem nerwowym, a zdenerwowanie zakłóca ich współpracę. Dlatego dbajmy o to, by zapewnić dziecku jak największe wsparcie, musi ono wiedzieć, że zawsze znajdzie u nas pomoc i pocieszenie. Dom powinien być miejscem, w którym mały uczeń czuje się bezpieczny i w którym będzie mógł zebrać siły na kolejne szkolne wyzwania. Dzięki temu adaptacja do nowej, szkolnej rzeczywistości będzie łatwiejsza i nie wpłynie negatywnie na zdrowie dziecka.

 

  • aktywność fizyczną


Koniec wakacji nie powinien oznaczać przejścia na „siedzący” tryb życia. Ruch rozwija mięśnie, a kontakt z różnymi temperaturami „gimnastykuje” mechanizm termoregulacji. Oddychanie powietrzem chłodniejszym od temperatury pokojowej dotlenia organizm i stymuluje odporność. Ponadto naturalne światło pozwala wytwarzać bardzo ważną dla organizmu witaminę D. Ruch to zdrowie, szczególnie na świeżym powietrzu, poprawia nie tylko wydolność oddechową i krążenie, ale wzmacnia także odporność. Dobrym początkiem są wspólne spacery, urozmaicone innymi formami aktywności, takimi jak gry plenerowe i zabawy. Szybki marsz zakończony zawodami dobiegnięcia do określonego celu jest optymalną formą pobudzania organizmu. Niezastąpiona jest także jazda na rowerze lub wrotkach.

Szkoła i infekcje

Infekcje u dzieci to jak zabawa w „podaj dalej”: wystarczy, że jedno jest chore, a od razu zarażają się pozostałe. Każdy może być potencjalnym źródłem „obcych” wirusów i bakterii, a przebywanie w dużych skupiskach (np. przedszkole, szkoła) dodatkowo zwiększa ryzyko zachorowań. Nie da się tego uniknąć, ale właściwym postępowaniem można skutecznie wzmocnić odporność dziecka.

Z mojego doświadczenia wynika, że rodzice posyłają do przedszkola/szkoły jeszcze niedoleczone dzieci, a dzieci, których odporność jest jeszcze niedojrzała oczywiście się od nich zarażają. Im starsze dziecko, tym większa odporność, dlatego jeśli mamy możliwość pozostania z maluchem w domu przez jakiś czas, warto z niej skorzystać. W sytuacjach kiedy, kiedy dziecko ma podwyższoną temperaturę z towarzyszącym kaszlem i katarem, jednak objawy te nie są na tyle niepokojące i uciążliwe, aby korzystać z porad lekarza, radzę, by sięgnąć po preparaty OTC. Te zawierające inozynę pranobeks skutecznie wpływają na walkę z chorobami wirusowymi wieku dziecięcego i działają wspomagająco
u osób z obniżoną odpornością. Pamiętajmy jednak, że najprostszą metodą na wzmocnienie układu odpornościowego jest tzw. higieniczny tryb życia, czyli ograniczanie stresu, sen, odpowiednia dawka aktywności fizycznej oraz dobrze zbilansowana dieta, bogata w wartościowe składniki odżywcze, witaminy oraz produkty probiotyczne, korzystnie wpływające na odporność - wyjaśnia dr Alicja Karney, ekspert programu „Zdrowa ONA”.

www.dziecko.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl