fit.pl mobile logo

Rok szkolny bez chorób. Zadbaj o odporność dziecka jesienią!

Początek roku szkolnego to okres, w którym dziecko jest szczególnie narażone na zachorowania. Wiąże się to z nagłym pojawieniem się kilku czynników, które negatywnie oddziałują na układ odpornościowy, takich jak: niedosypianie, stres, zmniejszona aktywność fizyczna, nieregularne posiłki oraz zwiększenie liczby bakterii i wirusów w powietrzu. Rozpoczęcie nauki nie musi jednak oznaczać otwarcia „sezonu na choroby”. O tym, jak zadbać o odporność dziecka w tym czasie opowiada ekspert programu „Zdrowa ONA” dr Alicja Karney, pediatra 



Odporność dziecka – jak ją wzmocnić?

Powrót do szkoły stanowi wielkie wyzwanie dla organizmu małego dziecka. Organizm – zwłaszcza niedojrzały – potrzebuje czasu na adaptację. Szkoła jest ogromnym wysiłkiem intelektualnym i fizycznym. Jeśli do tego dochodzi stres, odporność ucznia spada. Aby ją wzmocnić, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na:

  • zdrową dietę


Odpowiednio skomponowana dieta to podstawa do budowania odporności u dziecka. Żywność ma bezpośredni oraz pośredni wpływ na układ immunologiczny, ponieważ moduluje skład bakterii jelitowych zasiedlających przewód pokarmowy. Dlatego
w jadłospisie małego ucznia nie może zabraknąć pełnych ziaren, porcji białka w postaci białego mięsa, ryb, jajek, produktów mlecznych, warzyw, owoców, nasion, orzechów, olejów roślinnych. Dbajmy, by nasze pociechy jadły w domu śniadanie, jest to najważniejszy posiłek, który zapewnia energię do działania na cały dzień. Przygotowując drugie śniadanie do szkoły pilnujmy, by zawierało ono tylko zdrowe przekąski, czyli głównie owoce i warzywa. Warto, szczególnie w sezonie częstych zachorowań do rozmaitych dań dodawać czosnek, pory, natkę pietruszki, cykorię, czerwoną paprykę
i czarne porzeczki (z mrożonki lub w postaci soku) – ich regularne spożywanie pomaga wzmacniać naturalną odporność organizmu.

  • odpowiednią ilość snu


Bardzo ważnym czynnikiem pobudzającym rozwój odporności dziecka jest właściwa ilość snu. Jego niedostatki powodują, że organizm jest przemęczony i bardziej narażony na jesienne infekcje. By organizm był zregenerowany oraz by jego odporność została wzmocniona, należy zapewnić mu optymalną dawkę: od 8 do 10 godzin. Im bardziej wypoczęty organizm, tym mniej podatny na infekcje. Poza długością liczy się również jakość snu, która zależy od warunków, w których śpi dziecko. By jego sen był mocny
i zdrowy, powinno ono spać w wywietrzonym pokoju.

  • stres


Zdrowie małego ucznia osłabiają też sytuacje stresowe m.in. te związane z pójściem do szkoły. System obronny jest ściśle powiązany z systemem nerwowym, a zdenerwowanie zakłóca ich współpracę. Dlatego dbajmy o to, by zapewnić dziecku jak największe wsparcie, musi ono wiedzieć, że zawsze znajdzie u nas pomoc i pocieszenie. Dom powinien być miejscem, w którym mały uczeń czuje się bezpieczny i w którym będzie mógł zebrać siły na kolejne szkolne wyzwania. Dzięki temu adaptacja do nowej, szkolnej rzeczywistości będzie łatwiejsza i nie wpłynie negatywnie na zdrowie dziecka.

 

  • aktywność fizyczną


Koniec wakacji nie powinien oznaczać przejścia na „siedzący” tryb życia. Ruch rozwija mięśnie, a kontakt z różnymi temperaturami „gimnastykuje” mechanizm termoregulacji. Oddychanie powietrzem chłodniejszym od temperatury pokojowej dotlenia organizm i stymuluje odporność. Ponadto naturalne światło pozwala wytwarzać bardzo ważną dla organizmu witaminę D. Ruch to zdrowie, szczególnie na świeżym powietrzu, poprawia nie tylko wydolność oddechową i krążenie, ale wzmacnia także odporność. Dobrym początkiem są wspólne spacery, urozmaicone innymi formami aktywności, takimi jak gry plenerowe i zabawy. Szybki marsz zakończony zawodami dobiegnięcia do określonego celu jest optymalną formą pobudzania organizmu. Niezastąpiona jest także jazda na rowerze lub wrotkach.

Szkoła i infekcje

Infekcje u dzieci to jak zabawa w „podaj dalej”: wystarczy, że jedno jest chore, a od razu zarażają się pozostałe. Każdy może być potencjalnym źródłem „obcych” wirusów i bakterii, a przebywanie w dużych skupiskach (np. przedszkole, szkoła) dodatkowo zwiększa ryzyko zachorowań. Nie da się tego uniknąć, ale właściwym postępowaniem można skutecznie wzmocnić odporność dziecka.

Z mojego doświadczenia wynika, że rodzice posyłają do przedszkola/szkoły jeszcze niedoleczone dzieci, a dzieci, których odporność jest jeszcze niedojrzała oczywiście się od nich zarażają. Im starsze dziecko, tym większa odporność, dlatego jeśli mamy możliwość pozostania z maluchem w domu przez jakiś czas, warto z niej skorzystać. W sytuacjach kiedy, kiedy dziecko ma podwyższoną temperaturę z towarzyszącym kaszlem i katarem, jednak objawy te nie są na tyle niepokojące i uciążliwe, aby korzystać z porad lekarza, radzę, by sięgnąć po preparaty OTC. Te zawierające inozynę pranobeks skutecznie wpływają na walkę z chorobami wirusowymi wieku dziecięcego i działają wspomagająco
u osób z obniżoną odpornością. Pamiętajmy jednak, że najprostszą metodą na wzmocnienie układu odpornościowego jest tzw. higieniczny tryb życia, czyli ograniczanie stresu, sen, odpowiednia dawka aktywności fizycznej oraz dobrze zbilansowana dieta, bogata w wartościowe składniki odżywcze, witaminy oraz produkty probiotyczne, korzystnie wpływające na odporność - wyjaśnia dr Alicja Karney, ekspert programu „Zdrowa ONA”.

www.dziecko.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl