fit.pl mobile logo

Kupowanie w internecie sprzętu do aktywnego wypoczynku

Sezon wakacyjny w pełni, ale nie wszyscy mają ochotę na wylegiwanie się na plaży. Miłośnicy aktywnego wypoczynku wrzucają do plecaka windstoppery, bieliznę termoaktywną oraz śpiwór i ruszają w mocno zasznurowanych butach na górskie szlaki. Zanim to jednak nastąpi, trzeba uzupełnić braki w outdoorowym wyposażeniu. Najwygodniej jest to zrobić przez internet, ale mogą się przy tym pojawić pewne problemy. Jak je rozwiązać radzi Marcin Jędrzejak, ekspert ds. prawa w firmie Trusted Shops, która oferuje klientom sklepów internetowych gwarancję zwrotu pieniędzy

1. Wybieram się w Tatry i postanowiłem przez internet kupić nowe buty. Jeszcze przed wyjazdem wypróbowałem je i po pierwszym spacerze dostałem pęcherzy na stopach. Buty są chyba po prostu za małe. Czy mogę je zwrócić i prosić sklep o wymianę obuwia?

To jedno z podstawowych praw konsumenta kupującego w internecie – w ciągu 14 dni od momentu otrzymania towaru możemy odstąpić od umowy. W podanym przykładzie sytuacja jest jednak nieco bardziej złożona. Ponieważ buty były już noszone, mogło to doprowadzić do pogorszenia stanu towaru. Jeżeli tak się stało (np. but się zabrudził, brzeg podeszwy nosi ślady otarć itp.), sprzedawca będzie miał prawo domagać się odszkodowania za zmniejszenie wartości rzeczy (zwrotu kwoty, o jaką buty straciły na wartości). Otrzymamy więc tylko część pieniędzy. W przypadku znacznego zużycia sklep może nawet odmówić zwrotu pieniędzy. Taka sytuacja jest jednak dopuszczalna wyłącznie wtedy, gdy buty nie nadają się do ponownej sprzedaży. Oczywiście klient może się z tym nie zgodzić i skierować sprawę do sądu.

2. Kupiłem na jednym z serwisów aukcyjnych używaną kurtkę od osoby prywatnej. Okazało się, że jest na mnie za mała. Czy mogę domagać się zwrotu pieniędzy?

Niestety, zasady dotyczące zwrotu towaru do sklepu internetowego (przedsiębiorcy) nie mają zastosowania, gdy sprzedaż odbywa się między dwoma prywatnymi osobami (konsumentami). Wszystko zależy od dobrej woli stron.

3. Zamówiłam przez internet namiot. Okazało się jednak, że jest w innym kolorze, niż było to przedstawione na stronie internetowej. W dodatku jeden ze sznurków do zamykania namiotu jest uszkodzony. Czy mogę domagać się zwrotu pieniędzy?

Jest kilka możliwości. Przede wszystkim, jeśli towar jest niezgodny z zamówieniem, nie ma obowiązku jego przyjęcia. Jeżeli towar został odebrany, ale okazał się on uszkodzony, sprzedawca ma obowiązek usunąć wadę lub wymienić przedmiot na w pełni sprawny. Jeżeli nie jest w stanie tego zrobić, musi zwrócić pieniądze klientowi.

4. Kupiłem w sklepie internetowym kijki do nordic walkingu. Kilka dni później trafiłem do ortopedy, który poradził mi unikać wędrówek. Nawet nie rozpakowałem kijków i postanowiłem je zwrócić. Czy muszę pokryć koszty wysyłki do sprzedawcy?

Należy dokładnie przejrzeć informacje zamieszczone przez sklep internetowy. Sprzedawca mógł zastrzec w regulaminie, że koszty zwrotu towaru pokrywa klient. Jeżeli takiego zapisu nie ma, to sklep powinien zapłacić za przesyłkę. Warto także pamiętać, że jeśli zakupiony sprzęt nie został rozpakowany i w związku z tym nie mógł stracić na wartości, sprzedawca ma obowiązek go przyjąć, jeśli klient odstąpi od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru.

5. Zamówiłam dla męża na urodziny sportową koszulkę z nadrukowanym imieniem. Okazało się, że jest za mała. Czy mogę ją zwrócić?

Sprawa jest niestety skomplikowana. Co prawda klient ma prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru, ale nie dotyczy to przedmiotów przygotowanych na jego specjalne zamówienie i według jego projektu lub pomysłu. W takim przypadku sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu. Wynika to z tego, że sklep może mieć trudności ze sprzedażą spersonalizowanego produktu, np. z czyimś imieniem lub nazwiskiem. Najlepiej więc spróbować porozumieć się ze sprzedawcą, pamiętając przy tym, że nie ma on prawnego obowiązku zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl