fit.pl mobile logo

Polacy są jednymi z najgrubszych Europejczyków

Rozmowa o zapobieganiu nadwadze oraz informowanie zainteresowanych osób, gdzie mogą szukać pomocy są niezwykle ważne. Ten dzień jest naprawdę dobrym pretekstem, aby bliżej przyjrzeć się problemowi nadwagi i otyłości w Polsce – mówi Konrad Gaca, trener oraz ekspert do spraw żywienia. Dyskusja wokół tego tematu jest tym ważniejsza, ponieważ aż 38% społeczeństwa określa ją mianem choroby jedynie niekomfortowej!  
dietafail

Otyłość to choroba – co o niej wiemy?

Według badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie Gaca System co czwarty badany nie ma świadomości, jak poważną chorobą jest otyłość, a brak motywacji uważa za największą barierą w walce z nią.

– W Polsce problem dodatkowych kilogramów dotyczy aż 61% mężczyzn i 42% kobiet, co stanowi 51% populacji całego kraju! 60% respondentów badań przeprowadzonych na zlecenie Gaca System twierdzi, że z prośbą o pomoc udałoby się do lekarza. Zatem co sprawia, że zajmujemy aż 7 miejsce w Europie pod względem otyłości? Wiara w nasze możliwości. Wiara, że jesteśmy w stanie sobie pomóc bez interwencji specjalisty – a to, niestety, nic bardziej mylnego! – mówi Konrad Gaca.

Większość ankietowanych klasyfikuje otyłość jako epidemię XXI wieku ( 67,3% kobiet i 61,5% mężczyzn), ale wciąż bardzo duży procent respondentów nie traktuje tej choroby poważnie. 34,2% uważa, że można podjąć się jej leczenia we własnym zakresie, natomiast aż 41,4% respondentów szukałoby informacji w internetowych serwisach tematycznych (co czwarty – na portalach społecznościowych lub forach). Odsetek osób zgadzających się z tym stwierdzeniem malał wraz z wiekiem – w najmłodszej grupie wiekowej było to ponad 70% respondentów, a w najstarszej 60%.

Systemowe odchudzanie

Jak wynika z badań na temat prewencji oraz sposobów leczenia otyłości, większość respondentów w walce z otyłością zastosowałoby dietę, 60% zdecydowałoby się na zbilansowane posiłki, a prawie połowa (blisko 45%) wybrałaby wysiłek fizyczny.

– Europejski Dzień Walki z Otyłością jest naprawdę dobrym pretekstem do podkreślenia znaczenia systemowego odchudzania w procesie zrzucania nadprogramowych kilogramów. System ten jest kompleksowy i indywidualnie skomponowany dla każdego pacjenta. W jego skład wchodzi dieta, trening, warsztaty z zakresu motywacji i najważniejsze: wyprowadzenie z diety oraz nauka mądrego życia – podkreśla Konrad Gaca.

Choroby związane z otyłością

Europejski Dzień Walki z Otyłością to dobra okazja, aby zastanowić się nad błędami żywieniowymi, które popełniamy na co dzień. Złe nawyki czy brak ruchu powodują nie tylko przyrost masy ciała, ale też liczne problemy zdrowotne. Są to bardzo często choroby układu krążenia, serca, nadciśnienie i miażdżyca, dodatkowo u osoby z poważną nadwagą wzrasta także ryzyko wystąpienia udaru, zawału, nowotworu, a także cukrzycy typu II. Ważną informacją wynikającą z badań przeprowadzonych na zlecenie Gaca System jest fakt świadomości chorób, na które może narazić nas otyłość. Ponad 90% respondentów uważa, że otyłość zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia, zawału serca oraz podwyższenia cholesterolu. Większość ankietowanych wie również o wpływie otyłości na zmiany ustawienia kręgosłupa, zwyrodnienia stawów oraz zaburzenia oddychania. Najrzadziej badani wskazywali wpływ otyłości na cukrzycę, chorobę nowotworową i chorobę pęcherzyka żółciowego.

Otyłość bardzo niekorzystnie odbija się na psychice osób chorych. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Gaca System – ponad połowa ankietowanych sądzi, że osoby otyłe są traktowane przez resztę społeczeństwa jako obywatele „drugiej kategorii”. A 54,2% respondentów uważa, że otyli mają znacznie mniejsze szanse na znalezienie partnera i szczęśliwy związek.

7 zasad Zdrowego Żywienia

– Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego warto wprowadzić w swoje życie 7 prostych zasad, które pozwolą nam kontrolować swoją masę ciała, a co za tym idzie – uchronić się od wielu chorób dietozależnych – radzi Konrad Gaca.

1. Regularność posiłków

Regularność odpowiednio zbilansowanego jedzenia gwarantuje systematyczną utratę tkanki tłuszczowej. Należy pamiętać, że nie możemy ominąć żadnego posiłku! . Powinniśmy jeść ich cztery lub pięć, w zależności od trybu życia.

2. Odpowiednia kompozycja białek, węglowodanów i tłuszczów

Od tego, w jakich proporcjach dobierzemy do posiłków białka, węglowodany i tłuszcze, będzie zależeć, w jaki sposób nasz organizm będzie wytwarzał hormony. Prawidłowa gospodarka hormonalna pomaga w kontrolowaniu masy ciała.

3. Królewskie śniadanie

To, co zjemy rano, będzie miało wpływ na cały dzień. W śniadaniu musi znaleźć się porcja węglowodanów i to najlepiej złożonych, o niskim indeksie glikemicznym. Nie zapominajmy też o dobrym źródle białka.

4. Białkowa kolacja

Najlepszym pomysłem na ostatni posiłek dnia, szczególnie w czasie odchudzania, jest kolacja białkowa. Ma ona niezwykle pozytywny wpływ na gospodarkę hormonalną, co pomaga w odchudzaniu. Sięgnijmy po chude mięso, ryby, jajka, chudy ser biały lub specjalne proteinowe koktajle.

5. Zero soli, zero cukru

Bez soli w diecie będzie można pić duże ilości wody, dzięki czemu nie tylko oczyścimy organizm, ale także przyspieszymy swój metabolizm. Cukier jest szkodliwy – on nie tylko tuczy, ale przyczynia się do powstawania wielu chorób. Jeśli w skrajnych przypadkach ktoś musi po niego sięgnąć, niech korzysta z cukru brzozowego.

6. Warto pić wodę

Woda w kapitalny sposób przyspieszy metabolizm. To fakt potwierdzony naukowo.
Systematyczne jej picie przez cały dzień może pomoc nam zwiększyć tempo metabolizmu nawet o 30 proc. Oczywiście nie pijmy jej w zbyt dużych ilościach, wystarczy jednorazowo wypić ok. 0,2-0,25 l.

7. Jedz odpowiednie tłuszcze

Nie wszystkie tłuszcze to dietetyczne zło. Wiele z nich usprawnia myślenie, chroni przed chorobami, a nawet pomaga leczyć serce. Najbardziej wartościowe są tłuszcze nienasycone. To one wzmacniają odporność, wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Znajdziemy je w rybach morskich, oliwie, oleju rzepakowym i lnianym oraz orzechach.

Reasumując

Wśród 18 analizowanych krajów, Polska zajmuje 7 miejsce w rankingu częstości występowania zbyt dużej masy ciała u osób dorosłych. Dlatego Europejski Dzień Walki z Otyłością jest doskonałym pretekstem do tego, by podkreślić rangę choroby, jaką jest otyłość, zainteresować społeczeństwo wszystkimi niepożądanymi skutkami do których może doprowadzić oraz zaznaczyć, że nie jest ona wynikiem tylko zwykłego zaniedbania.

– Badania przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Gaca System dowodzą, że nasza wiedza na temat otyłości nie jest wystarczająca, by potraktować tę chorobę jako bardzo poważny problem cywilizacyjny. Dlatego warto najpierw zacząć od siebie i przeanalizować swoje nawyki żywieniowe oraz tryb życia. To pierwszy krok do uzmysłowienia sobie skali problemu, jakim jest nadwaga oraz otyłość – podkreśla Konrad Gaca.

www.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl